Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Laga kamaxel
24 besök senaste veckan (770 totalt)
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009

Trådstartare
Laga kamaxel

Hej

Håller på renovera min race motor. En 1.8 BP motor till mazda mx5.
Det går sådär
Det är omslipade kammar med längre duration men tyvärr har kragen gått sönder som håller den i längsled.
Frågan är om det går att laga och då om det är kostnadsefektivt att göra detta?
Vad tror ni?
Orsaken är att vvt har varit borttagen och egna distanser har monterats istället som inte verkar lirat helt.
Tips på ställen inom Göteborgsområdet uppskattas
Bifogar ett par bilder.

Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005

Behövs den kragen? Är det inte bara en rest från råämnet innan nockarna slipats fram?

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Svetsa gjutjärn-ish och sen svarva till kan man ju tänka sig. Men även att slipa om en annan originalkam.
Hur mycket är joxat i toppen, dvs går det att få till VVTn igen?
Det finns vinster i register om man lyckas styra (men det drar ju med sig en del om nuvarande styr behöver bytas).

Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Svetsa känns inte som nån bra lösning, risk att det slår sig eller blir sprött vid svetsfogen.
Det borde gå att svarva ner kragen så man får ett grunt spår, sen göra en tvådelad ny krage typ som ett lageröverfall.
Kragen är nog bra att ha så inte kamaxeln vandrar i längsled, kamkedja och drev räcker inte för att hålla grejerna linjerade.

cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Svetsa gjutjärn-ish och sen svarva till kan man ju tänka sig. Men även att slipa om en annan originalkam.
Hur mycket är joxat i toppen, dvs går det att få till VVTn igen?
Det finns vinster i register om man lyckas styra (men det drar ju med sig en del om nuvarande styr behöver bytas).

Den har legat på hyllan för vvtn inte har funkat och då har den inte varit så rolig till tex konbana men funkat bra på storbana. Jag har samlat på mig det mesta för att återställa vvtn. Så jag tror med portningen den har, lite längre duration på kammar och en fungerande vvt (ihop med 6 vxl låda och en 4.5 slut växel) att det borde bli väldigt kör glatt
Men jag tror att slipa till en till orginal kam utifrån min är rätt väg att gå.

Anders Karlsson skrev:
Svetsa känns inte som nån bra lösning, risk att det slår sig eller blir sprött vid svetsfogen.
Det borde gå att svarva ner kragen så man får ett grunt spår, sen göra en tvådelad ny krage typ som ett lageröverfall.
Kragen är nog bra att ha så inte kamaxeln vandrar i längsled, kamkedja och drev räcker inte för att hålla grejerna linjerade.

Jag är med tveksam till att svetsa och allt vad det innebär. Men var också lite inne på svarva en krage och montera ett två delat krage. Det blir en ganska go brottanvisning i början på kammen men behöver inte vara så djup. Jag ser skador där styrningen i längsled inte fungerat så det måste vara en krage av någon sort.

Ska kolla vad enem tar för en ny, kanske är lättast.

Här är lite bilder på resten

Opel speedster
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

De två sista bilderna ser ju inget vidare ut. Kanske är bättre med nya delar, kamaxeln ser ut att vara sprucken på bilden?
Kamöverfall brukar vara matchade med toppen de sitter på när det är konstruerat som här, men Mazda kanske har bra toleranser så man kan plocka ett överfall från en annan topp.

safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Svetsa kamaxlar görs väl regelbundet inför att man slipar in ny profil, så det är väl inget problem i sig.
Men denna kam ser rätt risig ut på många sätt. Köp nytt.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

Enem i Nacka var bra på sånt men Janne har ju lagt ned verkstaden. Går att ringa Enem för webshopen finns kvar och Janne kanske har koll vem som gör sånt här idag

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009

Trådstartare
Re:

Jonas Jonsson skrev:
Enem i Nacka var bra på sånt men Janne har ju lagt ned verkstaden. Går att ringa Enem för webshopen finns kvar och Janne kanske har koll vem som gör sånt här idag

Det var tråkigt att höra de är enem som slipat dessa kammar har lagt ned. Men inte enem som orsakat felet.

Jag påbörjar jakten på en ny vvt kam för att slipa om eller ev en eftermarknadskam att ersätta den med.
Jag är sugen på en motor med fungerande vvt och vassa kammar för att få en go och funktionel karaktär på motorn.

Tack alla för tipsen

Opel speedster
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Re:

cirs skrev:
Jonas Jonsson skrev:

Det var tråkigt att höra de är enem som slipat dessa kammar har lagt ned. Men inte enem som orsakat felet.

Jag påbörjar jakten på en ny vvt kam för att slipa om eller ev en eftermarknadskam att ersätta den med.
Jag är sugen på en motor med fungerande vvt och vassa kammar för att få en go och funktionel karaktär på motorn.

Tack alla för tipsen

Det är länge sen Janne slutade slipa kammar men webshoppen finns kvar.

Det är Gunnar Lundström som slipar kammarna numera.

//Nisse

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

cirs skrev:
Det är inte fel, det kan jag intyga

Skruva banåkabil
Laga kamaxel
24 besök senaste veckan (770 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande