Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -03 Honda K24 seqshift supercharged
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21
21 besök idag (153424 totalt)
JBT
Solna
Här sen Nov 2004

Re:

Aerodynamic skrev:
Jag ser att jag inte skrivit så mycket här det senaste.
I somras hade jag full panik att få igång bilen, detl för att jag ville köra den och dels för att vi
hade sålt huset och behövde flytta.
2 flytt senare så bor vi i ett hus igen men numera renoverar jag huset som vi bor i.

Det som hänt sedan dess är att motorn återigen är i bilen.
Till en början lyckades jag inte få igång en i all stress, men sen insåg jag att jag hade förväxlat
2 kontakter (de enda 2 som går att förväxla på på motorhärvan)
Men nu har jag lyckats starta bilen och försöker hålla den ihopsatt för att komma i gång i tid för 2026.

Lite små planer har jag ändå, men motorn får sitta kvar ändå. :-)

För 1 vecka sedan fick jag hem dessa som jag har väntat på lääääänge.........

Bakre uprights från hovleverantören Spitfire Engneering Designs LTD

Dessa flyttar upp hjulcentrumet 33mm och ger mycket mer frihet broms setupen.
Till dessa kommer jag köra med ett Hispec broms ok som liknar fram broms oken fast med handbroms funktion inbyggd. Så viktbesparing över bakhjulen på ca 2.5kg per hjul

Nu med det senaste huset så är infarten till garaget mindre perfekt än i det förra huset.
Så jag tänkte skaffa aircups. Men Stanceparts har inga som verkar passa mina förutsättningar, så jag funderar på att göra egna. Så jag lätt kan komma in och ut ur garaget
samt ta mig över farthinder enklare.

Är det någon som plockat isär aircups eller liknandes om kan delar lite bilder?
Eller om någon är bättre än mig på att googla, för jag hittar inte så mycket information.

Mvh, Per

Snygga uprights. Är det samma geometri förutom att förutom att hjullager är flyttade 33mm?
Sitter det stålhylsor i hålet för toestagsbulten?

Honda SC CC Elise S2
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Re:

carl.josefsson skrev:
ser fram emot att få se bilen på parkeringen till våren och inte minst på konbanan

/C

På Parkeringen hoppas jag verkligen, konbanan är jag mer tveksam till. Men hoppas på ett flertal banträffar där vi kanske ses.

Mvh, Per

Alingsås
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Re:

JBT skrev:
Aerodynamic skrev:
Jag ser att jag inte skrivit så mycket här det senaste.
I somras hade jag full panik att få igång bilen, detl för att jag ville köra den och dels för att vi
hade sålt huset och behövde flytta.
2 flytt senare så bor vi i ett hus igen men numera renoverar jag huset som vi bor i.

Det som hänt sedan dess är att motorn återigen är i bilen.
Till en början lyckades jag inte få igång en i all stress, men sen insåg jag att jag hade förväxlat
2 kontakter (de enda 2 som går att förväxla på på motorhärvan)
Men nu har jag lyckats starta bilen och försöker hålla den ihopsatt för att komma i gång i tid för 2026.

Lite små planer har jag ändå, men motorn får sitta kvar ändå. :-)

För 1 vecka sedan fick jag hem dessa som jag har väntat på lääääänge.........

Bakre uprights från hovleverantören Spitfire Engneering Designs LTD

Dessa flyttar upp hjulcentrumet 33mm och ger mycket mer frihet broms setupen.
Till dessa kommer jag köra med ett Hispec broms ok som liknar fram broms oken fast med handbroms funktion inbyggd. Så viktbesparing över bakhjulen på ca 2.5kg per hjul

Nu med det senaste huset så är infarten till garaget mindre perfekt än i det förra huset.
Så jag tänkte skaffa aircups. Men Stanceparts har inga som verkar passa mina förutsättningar, så jag funderar på att göra egna. Så jag lätt kan komma in och ut ur garaget
samt ta mig över farthinder enklare.

Är det någon som plockat isär aircups eller liknandes om kan delar lite bilder?
Eller om någon är bättre än mig på att googla, för jag hittar inte så mycket information.

Mvh, Per

Snygga uprights. Är det samma geometri förutom att förutom att hjullager är flyttade 33mm?
Sitter det stålhylsor i hålet för toestagsbulten?

Precis, samma geometri som orginal fast centrum uppflyttat 33mm och möjlighet till aningen mer camber.
Med dessaa har du möjlighet till frambromsok bak, orginal ok med större skiva eller tex ett hanbromsok ihop med framoket, då behöver du en ny adapter, den som stter fast skruvad in spindeln på bilden.

Det är stålhylsa i stället för toestags bulten som är 14mm (Går att välja 5/8 med) i stället för M10 skruven som sitter där annars

Alingsås
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Re:

Jordfräs skrev:
Spitfire Engineering

Fantastiskt fina grejer och Gaz är helt jävla otroligt hjälpsam!

Visst är det.

Håller med om att Gaz är väldigt trevlig och hjälpsam.
Vad kör du för bil?

Mvh, Per

Linköping
Här sen Sep 2013

Jag körde den här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1649136

Monterade toe länk-stag och brace bar från Spitfire. Gaz var hjälpsam genom hela processen. Särskilt kritiskt när jag skulle borra upp spindlarna för montering med grövre bultar.

Nu är jag bara på rejsa som åskådare pga tidsbrist...

Opel Speedster -03 Honda K24 seqshift supercharged
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21
21 besök idag (153424 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande