Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Countach replika
18 besök idag (1140 totalt)
pepo
Umeå
Här sen Okt 2014

Trådstartare
Countach replika

Övertagit ett ämne som jag ämnar ta över mållinjen. Den högerstyrda Cortina styrväxeln skall ersättas. Köpte allt till en Megane 3 men inser nu att den har ju rattväxeln bakom framaxeln . Frågan är om det finns annan som passar på rattväxeln. Börja om från början så att säga.

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hur ser framvagnen ut?

Högerstyrd Cortina, är det kuggstång så är ju det samma bil som i Sverige hette Taunus 1971-82. Ska du "bara" vänsterstyrd istället är det nog enklast med en Taunus styrväxel om bredden är rätt.

Annars kan vi säkert hjälpa dig hitta en lämplig kandidat om du vet vilket avstånd du vill ha mellan styrlederna och om det finns önskemål om pinjongens läge.

Citera
pepo
Umeå
Här sen Okt 2014

Trådstartare
Man har svetsat om inre styrleden så det är nog kombo med Granada då det är ventilerade skivor. Mätt och kommit fram till att Volvo 240 är väldigt nära så idag beställt en beg från bilskrot i Luleå. Får sedan be mek verkstad matcha ihop så splines passar mot Megane rattaxeln. Så nu finns en Megane 3 styrväxel över om någon behöver.

Umeå
Här sen Okt 2014

Trådstartare

kallinge
Här sen Jul 2005

känns som en projekt tråd vore trevlig...

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det är inte ovanligt att "kit" har för breda styrväxlar från början, Taunus (eller Cortina då) ska vara runt 711 mm mellan ledpunkterna och Volvo 240 670-680 mm. Så det kan nog vara ett klokt byte.

Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012

Är detta en utflyttning från någon annan tråd? ...Det kom lite plötsligt som flickan sa, med en djupdykning i styrväxlar...

Umeå
Här sen Okt 2014

Trådstartare
Nä, vi kan väl se den som min projekttråd 😁

Countach replika
18 besök idag (1140 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande