| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Boxster S 2000 - The Ratster - fortsättningen
|
534 besök senaste veckan (1804 totalt) |
|
Ny ägare på denna spännande bil! Inte jag men jag kommer skruva den och ta bilder på skruvandet. Den kördes på banträffar för porscheklubben förra året och även detta år. Nya däck av samma märke och modell monterades av mig i våras då även bilen besiktades. Fick anmärkning på hög co samt dålig handbroms. Dåliga handbromsen var en justeringsfråga bara men covärdet var en annan femma. Jag hade byggt nytt avgassystem åt den året innan då det fina rostfria hade skallrat sönder i alla svetsar. Nytt byggdes av delar från biltema och funkade bra. Det som inte funkade 100 var att skarvar inte gick bra att få helt täta. Lösning blev att hänga det på plats, justera och därefter punkare med svets. Sen helsvetsades alla skarvar utom de som sitter mot katalysator. Bilen kördes riktigt riktigt varm och sen var det inga problem. Nya bromsar följde med köpet så de byttes förra året innan säsongen. Detta år fick bakbeläggen bytas mitt i säsong. Teorin var att de slitits ut i förtid pga körande med tillkopplad antisladd. Den har gått bra fram till nu då den är hos mig för service samt felsökning av missljud från växellåda eller koppling samt något märkligt symptom som beskrivs som att den ibland ormar sig eller liknande vid vanlig körning på väg. Bilder kommer komma så småningom när jag sorterat upp allt. |
|
Bilen kom äntligen ihop bara någon vecka innan första snön kom!
Blev ett stort och kostsamt paket från 911design. Allt hade beställts, trodde vi. Hade glömt svänghjulskruvar! M10x1 30mm långa. Enl. Svänghjultillverkaren ska dom inte återanvändas, hade säkert gått men inget jag vill chansa på. Efter mycket googlande så hittade jag skruvar av rätt dimension på traktorsidan sagro.se. 59kr st! Men var bara att betala då alternativ var dyrare. Nu är mitt minne lite suddigt men tror jag beställde 10st. Paketet kom efter några dagar så jag kunde börja återmontera, paketet var misstänkt tungt. Det visade sig att det var förpackning om 5st för 59kr😄 Återmonteringen gick bra med hembyggda växellådslyften men när kopplingen skulle luftas så började mardrömmen. Luften var nästan omöjligt att få ur ordentligt. Jag tror att någon eller båda cylindrarna är lite dåliga eller så måste bilen luftas med mycket hög framdel på bilen så luftbubblor hamnar rätt. Alternativt så måste den luftas bakifrån. Nya cylindrar ska inhandlas då dom inte kostade mycket och även vakumpumpar så testar vi igen till våren. Bilen står vinterförvarad långt ifrån mig. [/img] |
|
|
|
Första uppdraget blev att fixa till det ursprungliga avgassystemet. Dom fina rostfria ljuddämpare hade dels spruckit i rören och dels skallrat sönder inuti samt förlorat sin dämparull.
Lite vanhelgande måhända, leverantör blev biltema. Fick massera rören lite för att få det att passa. Resultatet blev dock bra och det är huvudsaken. Passade även på att fixa några trasiga fästen till plastkåpor på underredet. |
|
När avgassystemet blev klart så fick sig bromsarna en service. Där fick man sig en bild av vad riktiga bromsar kostar. Allt gjordes rent och fint innan återmontering.
Fick då en fin ursäkt att köpa nya verktyg. Hade inget passande bits med rätt infästning för momentnyckel. En fin sats från ks tools fick det bli. På detta blev det även ny motorolja och filter. Sen kördes den till vinterförvaring. |
|
Ny säsong och efter första banpasset blev det nya gummin.
Bankörning sliter rejält på!
|
|
Besiktning i våras gav domen dålig parkeringsbroms, hög co samt hög lambda. Parkeringsbroms var lätt åtgärdat. Bara justering krävdes för att jag skulle låsa de feta bakhjulen i motorvägsfart. Inte meningen och jag var glad åt tcs!
Höga lambdan var läckage i div skarvar på avgassystem. Det löstes genom att helsvetsa alla skarvar där det gick. Sen köptes nya och bättre klämmor från det blå varuhuset. Det höga covärdet är tydligen en liten grej på boxers enl. Div. Forum och botemedlet är att köra kattar riktigt riktigt varma. Det löste biffen! Sommaren spenderades på olika banor runt om i Sverige samt en konbanecup. |
|
Höst igen!
Bilen fick komma till mig för div. Felsökning då den lät illa från koppling eller växellådan. Beslutades om att plocka ner lådan. Fick först tillverka en platta åt domkraften vilken fungerade helt ok. När jag särade på motor och lådan så trillade det ner illavarslande aluminium spån. Den kom ner och det visade sig snart vad som orsakade det. En bit hade gått ur tryckplattan som sen åkt runt och orsakat oljud samt skavt bort aluminium. Det blev en rejäl beställning från 911design med alla oljor och kopplingsats.
Fick då även chansen att få prova att sätta cab i serviceläge så luftfilter koms åt och kunde rengöras. Det behövdes som synes! Växellådsolja såg rätt ok ut men behövde definitivt bytas. Bytte all bromsvätska och soppafilter. Soppafiltret hade en jordkabel av någon anledning. Den var avklippt så jag lagade den. Hoppas lite att soppamätaren skulle funka igen efter det. Förstod att det inte skulle funka, vilket det inte gjorde, men man får väl hoppas? Allt gick bra utom att få ut luften ur kopplingskrets. Helt överjävligt drygt. Fick den nästan helt ok så den kunde köras till vinterförvaring. Ska köpa nya cylindrar så den felkällan är eliminerad. Sen har jag både vakumpumpar samt tryckmöjlighet. Men det får bli till våren! |
|
Tjena - det där är min gamla bil, kul att se att den både fortsatt får sig en omgång på bana och tas hand om med kärlek och omsorg!
Jag svarar gärna på frågor om det är något som verkar knas - sannolikt är det på mitt samvete. Soppamätaren har jag felsökt utan framgång. Det kan vara två möjligare orsaker, antingen givaren eller mätarhuset. Huset kommer från en 911 C4 och mina efterforskningar visade att den tanken skiljer sig pga fyrhjulsdriften. Oklart om det påverkar signalen från givaren eller om det är en annan givare. Fattade inte riktigt vad som gått snett med koppling/tryckplatta. Det är en sån här, men det har du säkert redan luskat ut: https://www.aascomotorsports.com/en- När jag sålde bilen så skickade jag med en huvudbromscylinder från 997 GT3 som jag inte hunnit skruva dit, TRW PMN166. Om den åkt med skulle jag rekommendera att skruva dit den för lite bättre känsla i pedalen. Här är en bild från i somras när jag sprang på den nya ägaren på Gotland Ring!
Som sagt - hojta till om du har några frågor eller (gud förbjude...) behöver avreagera dig för att någon klantat sig vid hopskruvningen... 🫣 _________________ Dan Mattsson 991.GT3 |
|
Det jag kan se som skiljer mellan nya aascokompatibla kopplingen och den gamla är att lamellen tidigare inte tog på hela ytan på tryckplattan. Om det gör något? Ingen aning. Nya Tryckplattan ser exakt lika ut som gamla. Bara att nu är lamellen lika bred som tryckplattan. Inget problem med slir varesig innan eller efter.
Skrivbordsprofessorerna på Facebook trodde att svänghjulet orsakat haveriet av tryckplattan. Då svängningar som skulle tagits upp av dubbelmassesvänghjulet får tas upp av tryckplattan. Kanske rätt? Jag vet inte :-) den kommer inte köras många mil så der gör nog inget. |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
|
534 besök senaste veckan (1804 totalt) |