Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 140, 141, 142
16 besök idag (1097890 totalt)
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

And ersJepp sson skrev:
Punktvisa blåanlöpningar tyder på överhettning och förändrad struktur i materialet (minns inte benämningen...) där det då härdat. Dvs det är inget du kan svarva bort, utan det är bara och kasta tyvärr.

Om man inte kört några hundratals mil så brukar det inte vara för mycket problem att svarva bort om det finns lite material kvar i skivorna. 0,2 till 0,4 brukar behöva tas för att få bort härdfläckar.

Borensberg
Här sen Jan 2016

Re: bromsskivor

Rolle Scirocco skrev:
rschneberger skrev:
Har skaffat nya bromsbelägg och inför bytet så rekommenderades jag att svarva skivorna för att få bort den glasaktiga ytan, dessutom hade de punktvisa blånader. Helt enkelt få upp friktionen i skivorna igen.

Den första svarvninen i en riktig skivsvarv blev inte bra då det vibrerade och stålen inte skar i materialet som de skulle. Så jag åkte till ett annat företag som enbart håller på med bromsar och även om det blev bättre så valde de att tacka nej med hänvisning till att skivorna är för hårda för att svarvas.

Min tanke då var att planslipa skivorna, men eftersom det är en styrkant som håller centrumet så blir det lite trixigt.

Hur brukar man göra med den här typen av skivor när man man måste få dom plana eller fixa ytan? Eller gör man inte det, utan kastar dom och köper nya?

mvh //Ricky

Oh herre jösses.

Hade de en gammal svarv tillverkad i trä med en sten som skärstål?

Bästa om det är hårda härdfläckar är att planslipa, men brukar gå att svarva också.

Vad man brukar göra beror på ekonomin, tävlingsteam typ gt bilar etc slänger de så långt de kan många gånger, eller om mekarna säljer de? Vanliga svenne som jobbar övertid för att ha råd med sin hobby svarvar eller slipar.

Ja, i efterhand vet jag inte varför jag lämnade bort det - men jag trodde väl att jag skulle kunna spara tid. Och när två olika ställen levererar samma resultat så blir man ju lite fundersam.

Men nu löste det sig ju så som jag hade tänkt mig, så nu väntar jag på torrspår. Det ska komma i nästa vecka. Har jag hört.

Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 140, 141, 142
16 besök idag (1097890 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande