| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
|
43 besök idag (1100975 totalt) |
|
Re:
Om man inte kört några hundratals mil så brukar det inte vara för mycket problem att svarva bort om det finns lite material kvar i skivorna. 0,2 till 0,4 brukar behöva tas för att få bort härdfläckar. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re: bromsskivor
Ja, i efterhand vet jag inte varför jag lämnade bort det - men jag trodde väl att jag skulle kunna spara tid. Och när två olika ställen levererar samma resultat så blir man ju lite fundersam. Men nu löste det sig ju så som jag hade tänkt mig, så nu väntar jag på torrspår. Det ska komma i nästa vecka. Har jag hört.
_________________ Ricky Schneberger |
||||||
|
Som ny
Jahopp, det är bara att konstatera att det här bromsbytet skulle gjorts för 8 år sedan. Då hade jag sluppit mecka med bromsservon och annat. Känslan i pedalen är TopNotch och det går helt plötslgit att dosera bromsarna med rimlig kraft, dvs för en amatör som mig så blir det plötslgit enkelt att köra bilen.
_________________ Ricky Schneberger |
||||||
|
Mantorppremiär 260425
Äntligen! Efter allt hej&hå så börjar jag hitta vad som funkar och inte funkar på bilen vad gälelr inställningar. Tidigare har jag åkt med hjulinställningar baserade på en 911-profil, och det har inte stämt. Det har varit understyrt i Parisen och överstyrt ut ur S:et och När man ska vända runt efter F2 så har det varit eländigt där också. Bromsarna eldade jag nog sönder för många år sedan men fortsatte använda dom utan att förstå att de var sönderkörda. Så, efter att ha justerat chassiet med en Lotus Elise som grundlaga, de är faktiskt ganska lika, så svänger det plötsligt som det ska. Känslan är att..."men här ska det ju släppa, men det gjorde det inte"...osv osv. Och med bromsarna så är känslan likadan..."jag får ju ner farten minst 50 meter för tidigt i Mjölby nu och det går ju att bromsa i F2 också utan blodsmak i mun". Så nu ska bara husse arbeta på att återfå tilliten till kärran.
mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||||||
|
Re:
Sången blev det verkligen inger fel på! Jag antar att systemet i videon är detsamma som nedan?
Nyfiken fråga... jag bad chatgpt tolka beskrivningen och göra en skiss då jag inte riktigt fick en klar bild över hur det är byggt
Är det "typ" så här det ser ut?
Eller är det mer av denna princip?
Nyfiken främst då jag söker samma ljudkuliss och har en närbesläktad motor i min bil. Sen skiljer typ precis allt annat men.. jag har anammat den senare bilden på min motor. Jag vet en annan motor som det gav enorm skillnad på så är det samma tänk hos dig ökar oddsen för att det i vart fall inte försämrar för mig
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
|
Re:
Den första bilden beskriver väldigt väl hur det ser ut, förutom mottryckskonan som ser ut som i bild2 men sitter "internt". Tanken är helt enkelt att få en expansion precis i inloppet på sekundären, typ en trimpipa till moppen och sen får gaserna passera mottryckskonan innan det blir smalt och gashastigheten ökar igen. Sen den sista kammaren (en bit kardanrör fick det bli) är ju tänkt som en "ljuddämpare" och så ville jag ha lite mer diameter på pipan som sticker ut (välhängd du vet). :-) Och så har jag räknat ganska mycket på längder osv. Men jag har ett ganska brett register även om det hörs när pipan verkligen börjar leverera. :-) mvh //Ricky _________________ Ricky Schneberger |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
|
43 besök idag (1100975 totalt) |