| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Exige S 2007 - Hjulinställning på enkelt sätt hemma!
|
451 besök senaste veckan (8285 totalt) |
|
Du kan ju alltid köra lite långsammare denna säsongen och sen byta tråg och olja till hösten.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Skall ta med mig det i bakhuvudet! Fördel som smålänning är även att om man kör långsammare så får man mer körtid för pengarna när man kör ett visst antal stinter. Mindre slitage med, vilken winwin
Passade på att okynnesmässigt rulla ut bilen bara för att få känslan av att se den på lite håll - och som inte det var nog även få se min sportbil i vinterlandskapet. Ett par dubbdäck på och köra vinterväg hade varit fantastiskt om man kunde komma åt osaltade vägar
Nästa steg nu blir hjulinställning! Har varit och köpt lite aluminiumprofilter och nytt fint snöre, så nu i dagarna blir det att bygga en egen liten hjulinställningsrigg för smidigt hemmabruk (Och ja, för er som tänker "Är det inte korkat att köra ut en bil med slitna rdäck om det är snö ute?" så är svaret på ett sätt Ja... Men det är även ett bra sätt att testa det ställbara antispinnet - det fick jobba )
_________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||||
|
Re:
Rekommenderar det, när min vinterbilen inte ville vara med så har Z4:n med dubbdäck funkat riktigt bra och kul under vintern. Massa salt att tvätta bort dock... _________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||||||
Tack Mikael - och tack detsamma! Vi får ta en kul-tur med våra vita bilar på en kurvig väg i vår och snacka lite över en kaffe sen Så kul att du bygger hot hatch igen - älskar såna!
Fördel med denna bil är att det är 4/100 bultcirkel, så ett par dubbade 16":are (krävs tyvärr för bromsarna fram) är inte omöjligt att skaka fram. Vore skoj att bara testa lite! Att ha hobbybilen som reservbil på vintern är lyxigt! Dit kommer jag nog aldrig med min nu när jag gjort undersidan fin, däremot har jag den som bruksbil på sommaren - Det är en bil och den är byggd för att användas! Dags att göra en liten hjulinställning! Något som var tydligt när jag tog ut bilen, förutom att slitna A052 inte är bra på snö, var att hjulinställningen var helt åt fanders. Den vandrade, tuggade och krabbade när den skulle ut och in. Tidigare har jag gjort snörmätning med hjälp av lite reglar i garaget och annat, under en fika med Janne så berättade han om ett smart sätt han hade gjort som en toe-rigg med hjälp av två långpass. Jag funderade ytterligare på detta och satte nu en liten idé i verket med att göra en egen toe-rigg. Målet med riggen är att på enstaka minuter (under 5 min) kunna ställa upp riggen runt bilen och vara redo att mäta toe både fram och bak. Till denna rigg använder jag den här smidiga sidan: https://robrobinette.com/DIYAlignmentCalculator.htm Kraven är alltså att det skall vara en rektangel med snören, det viktiga blir därför att ha exakt samma avstånd mellan infästningar på snören framför och bakom bilen. Utöver detta då jag inte bara har en bil så vill jag kunna mäta smidigt på olika breda bilar, alltså kan det vara bra att ha flera uppsättningar infästningar i riggen. Till byggvaruhuset!
Köpte två st 2m långa H-profiler av aluminium och ett murarsnöre! Valet av dessa var för att H profil är väldigt stabilt i alla dragriktningar samt att de är enkla & lätta att förvara hängande på väggen framöver.
Borrade ett hål i ena änden på bägge profilerna
sedan 3st hål i andra änden på bägge - viktigt här är exakt samma avstånd. Nu är det bara att placera pallbockar framför och bakom bilen att ställa profilerna på.
Sedan klippte jag till 2st snörbitar, knöt fast ena änden i varje profil där jag gjorde ett hål, helt enkelt "den fasta sidan".
För att få snöret tight mot bilen och lätt att mäta så är det nu bara att trä den öppna änden av snören i det hål av de tre yttre hålen som passar bäst - gör likadant på andra sidan. Snurra sedan upp resten av snöret och fäst. Har man inte fått snöret riktigt tight är det bara att backa pallbockarna lite. Här kom jag på en förbättring jag skall göra, nämligen att limma magneter på undersidan av profilerna så att de inte kan glida på pallbockarna!
Voila, bilen står i en snör-rigg på någon enstaka minut eller två!
Och med hjälp av pallbockarna är det lätt att justera upp profilerna så att snöret går genom centrum på hjulen! Mätte snabbt upp måtten som behövs och såg att toe fram var riktigt bra, -0.13°, tack vare att jag mätte noga upp hur långt in på styrarmarna kontramuttrarna satt innan jag rev ner allt för ytbehandling. Bak däremot var som ett plogande barn i skidbacken Ungefär 2.8° toe in De nya toe-stagen bak var bara påslängda...
Med den smidiga kalkylatorn och parallella snören tog det inte lång tid att justera in bilen. Lotus egna Geo-setups föresnår neutral toe fram och 0.20° toe in bak per sida. För att ha något att testa med nu när bilen skall ut på vägen så gick jag på lite lite toe in fram för att undvika att bilen är nervös på motorväg och toe in bak enligt Lotus rekommendationer.
Inte helt perfekt bak, men jag skall justera mer efter en provtur sen! Detta får alltså bli att börja med. Dock med mer snö som kom igår så är provtur långt borta, får lägga lite tid på puts, finish och välmående skickmässigt framöver!
Fördelen med att ha toe-riggen är att skulle bilen kännas ovillig in i kurvorna (tveksamt, men om...) så tar det bara några minuter att ställa upp riggen, ändra toe fram och ta en provtur _________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||||
|
Snyggt!
Jag gjorde en typ ännu enklare grej till Asconan förut, en stor u-profil av en 45x70 och 2 plyfabitar, den satte jag sen bakom respektive framför framhjulen och mätte skillnaden in till däck på centrum hjul, sen räkna lite och skruva lite. Sen kontrollmäta. Ett bra sätt att grovinställa hemma, men jag rekommenderar alla att ha en bra 4-hjulsnisse i kontakt boken 😊😊😊 _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Exige S 2007 - Hjulinställning på enkelt sätt hemma!
|
451 besök senaste veckan (8285 totalt) |