| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Mx-5 -91 B230 Turbo
|
811 besök totalt |
|
Tänker att det är dax att presentera sig och presentera vad man har i garaget som längtar ut till årets banträffar. Införskaffade den i December och var redan ordentligt påbörjad med många viktiga biter i och utsorterat så som Sfro registrerad med B230ft ,M90,torsen diff.. Maxxecu 4 kolvs bromsar med 286mm skivor fram samt dom senare mx-5 276mm skivorna med ok bak. Tilton bromscylinder Halvbur. Boxad subframe bak. Stelt monterad i chassiet. Meister club sport dämpare, grövre krängningshämmare, förstärkta länkarmar... Sitter även en Mazda motorsport styrväxel i så fullt rattutslag från mitt är mindre än 1 varv. Efter inköp Har jag bytt ut dom trötta bussningarna till diff,bakvagnen Gått över allt som utsättes för slitage och servat bränslesystemet. Lackat om skärmbreddare och svetsat igen lite gammla hål som för antenn och ett gammalt missöde med en kardan som gick av 😉 Hunnit med att förstärka ramen/chassit längst bak och mitt under med tvärgående stag i 4 Kants profil. Gjorde samma längst bak och fram för att få ihop rambalkarna i båda ändar Mitt mål med denna lätta (960kg) bilen med bromsade 390whp är att göra den så driftsäker och snabb som möjligt för trackdays !
_________________ Mathias Kemgren |
||
|
Från senaste besöket i "garaget" Ny bromsvätska och allmän service inför premiären på Sviestad 29/3
Väntar på en ny koppling ifrån Dli teknik som känns väldigt angeläget då dubbelmasse svänghjulet fortfarande sitter där 🫣
_________________ Mathias Kemgren |
||
|
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||
|
kul och ovanligt med ett rött block från skövde i en Miata
föreslår nya stolar typ sparko sprint eller liknade så att du sitter still när det svänger. /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||
|
Re:
Det är som om rödblockarn vore som gjord för mx-5:an 🙂 Ny stol är bland dom första sakerna på listan för att slippa kramphålla ratten när det börjar svänga med lite fart ! 👍 _________________ Mathias Kemgren |
||
|
Driftsäker, trackday, turbo och 350+ på bakhjulen (i miatakaross)?
Kylning! I alla dess former. Det är trångt i motorrummet (även med det lilla originalblocket) så vart luften tar vägen spelar stor roll. Sen kan frambromsarna behöva lite omsorg (med 16" har du ju utrymme för 300+ skivor, och du har ju dessutom större däcksdiameter som ger större moment). Jag har 298x21mm , men då bara knappt 200rwhp, och upplever marginal. Men det är ju inget som hindrar att pröva sig fram, så länge som du är lyhörd för allt bilen säger åt dig gällande temperaturer på olika ställen. Även bara 10minuter med full last blir rejält med värme, på ställen man inte tänkt på. |
||
|
Re:
Ja jag gillar utmaningar som du kanske märker 🙂 Kylningen idag är Väl tilltagen med 4" intercooler och ordentlig kylare med dubbla 12" fläktar... Utmaningen är ju att evakuera all varmluft som du säger. Man kommer långt med rätt belägg och bra olja i bromsarna. Första utmaningen är nog diff/växellåda då avgassystem går precis brevid lådan och diffen. Kör den på lägsta mappen på bana (300whp) för att spara på drivlina är planen. Men jag lär hitta några svaga punkter är jag övertygad om efter första turen på Sviestad ! _________________ Mathias Kemgren |
||
|
Tack för dom fina kommentarerna !!
Åkt en del på bana några år bakåt i tiden med en Focus Rs mk1 och en R33 skyline men då var det bara effekt i huvudet och bromsar... Förhoppningsvis har det tillkommit lite vett med åren till detta projekt 😁 Ska bli kul att slänga upp uppdateringar här 🙂 Skönt gäng som hänger här verkar det som när man kikar på dom ändra projekt trådarna ! _________________ Mathias Kemgren |
||
|
Ballt med rödblock! Hade varit kul att se en bild på förstärkningarna undertill. Är PPFen kvar eller hur har bakaxeln stabiliserats?
Svårt att se på bilderna men har bågen några stöttor bakåt? Rekommenderas starkt om så inte är fallet. _________________
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||
|
Re:
Tjena ! PPFen är inte kvar där bak utan är ett kit från usa gjort för V8 swap där man monterar diffen stumt i subframen och sen den i chassit... Ska länka till den: https://ebay.us/m/RxesSS Sen är hela subframen boxad med 4mm plåtar i alla vinklar som finns och Y förstärkningar. Ska ta lite bilder på det nästa ggn Bågen har stöttor bak till fjäderbens tornen bakåt 👍 _________________ Mathias Kemgren |
||
|
Re:
Dammade på lite grundfärg på tornen där buren är svetsad då det lämnats plåtrent _________________ Mathias Kemgren |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
|
811 besök totalt |