| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -84 | Nyårslöftet
|
18 besök idag (272276 totalt) |
|
Re:
Låter ju för bra för att låta bli, har hört att det också går att sälja fälgar, men har aldrig provat, så det blir ju en del efter ett tag:D _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Väldigt trevlig läsning, jag ser fram mot racereportage med 944:an. Det känns som att det glesar ut med 944:or som är igång och används på bana. I stort sett är det väl bara du (snart ) och Melvin som har körklara bilar.
Kör hårt
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 51 |
||||
|
Re:
Min fru tycker att jag inte har någon beroendeproblematik då jag lyckats sälja fälgar Likväl menar jag på att jag har ett missbruk då jag ständigt sneglar på nya objekt och kan impulshandla även om det är långt från prioriterat. Jag är av uppfattningen är att man "behöver" 3-4 set för en bil som körs aktivt (jag tror jag ligger där redan )
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
|
Re:
Det är helt rätt, även till bruksbilen borde man ju ha mer än två uppsättningar faktiskt (dubbat eller nordiska dubbfria dec-feb, europeiska dubbfria mars-15 april och oktober-november, sommar 15 april-september)
Re:
Rätt prioriterat _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||
|
Re:
Det är tur att iallafall några fortfarande håller nivån uppe
Kul att se att du är igång igen Edvin, hoppas du får bilen klar i år!
_________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||
|
Inspirerade läsning Edvin.
Jag har full förståelse att barnen tar tid. Det gör mina också. Men din långa utläggning har gett mig lite huvudbry också. Kan du, så borde jag också kunna. Min 944 har ju stått stadigt på pallbockarna alltför länge. Mellanbarnet nämde för ett par månader sen att hon gärna skulle vilja åka Porsche när hon ska på avslutningsbal nästa år. Nu går hon bara i åttan, så tidsplanen låter rimlig. Jag följer dina uppdateringar och ska försöka ta mig i kragen och komma igen jag också. Heja heja!!!
_________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
|
Nyårslöfte och sedan stendött.. Ja vad ska man säga, precis när motivationen är på topp så får man den mest irriterande mancold som kan tänkas. Tappade 2 månader av aktivitet på den, tack-så-mycket
. Men strunt samma, för helt plötsligt ställde stjärnor och planeter sig rätt. För det första uppenbarade sig ett lite större utrymme i racebudgeten och för det andra att sonens aktiviteter på sommarlovet skapade nya möjligheter. Vi kan ta det från början..
Någon gång under sommaren 2025 fanns det en liten lucka att fylla med garagetid. När jag stämde av med frugan hörde sonen vad som var på gång och blev lite bestört över att inte blivit tillfrågad att följa med. Jag hade räknat bort min älskade ADHD unge då han inte har varit så intresserad i arbetet i garaget vilket kortfattat resulterat i att inget vettigt blir gjort trots stor arbetsinsats de gånger han ditintills varit med. Han är tydligen släkt med mig och jag ser samma utveckling som jag själv, man bygger Lego för att senare kolla in på riktiga mekaniska prylar . Jag hade denna gång en perfekt uppgift för honom att pilla med, den gamla motorn. Den behövde förberedas att lämna motorstativet. Sonen pillade ihop saker jag hade lossat vid tillfälle då jag funderade på att göra haverianalys. Dessutom plockade han av generator med fäste och grenrör som ska transplanteras till den andra motorn. Med andra ord gick det riktigt bra och själv tyckte han det var av en av de bästa dagarna han haft och frågade när vi kan gör det nästa gång igen.
Just det, det var det där nyårslöftet. Tid är en kritisk bristvara för mig så varför inte lägga till några extra tidskrävande uppgifter på att-göra-listan? Jo, det blir att -86 motorn kommer att gås igenom trots allt, innan den stoppas i. Ni vet, den ska säras och ringar, lager, packningar och tätningar ska bytas. Det blir billigare i längden (förutsatt att maskinen inte rasar vid uppstart) och jag slipper ha arbetet framför mig. Så nu skulle sonen iväg med sin mamma på semester och lämna mig själv hemma en vecka. Jag mår bättre och ser möjligheten att få lite gjort i garaget. Så jag frågar min son för säkerhets skull om han vill vara med på att sära motorn eller om jag kan gör det själv. Jag möts av hat i blicken och han är ytterst tydlig med att han ska vara med när motorn tas isär. Då får vi hitta ett tillfälle innan han sticker. Det blev några timmar i garaget att byta motorer i motorstativet och innan vi lämnade hade sumpen och oljepickupen särats från motorn. Han tyckte det var jättekul så det blir fler gånger. Jättetack för all hjälp Vincent !
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -84 | Nyårslöftet
|
18 besök idag (272276 totalt) |