Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield -03 Martini Edition
<<   1, 2, 3 ... 30, 31, 32
143 besök idag (56546 totalt)
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023

Du kan med fördel använda molybdensulfidfett istället för grafitfett på just bussningar, grafitfett är rätt förlegat så vitt jag vet (för just det).

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Marcus Gustafsson skrev:
Fett för bussningar ?

Instruktioner förljde med bussningarna, men inte fett.

Grafitfett? Är det sånt här: https://www.swedol.se/swedol-grafitfett-pg-1004863

Vet inte vad du länkar till då länken är ogiltig...

Men grafit fett är typ grafit fett.

Ett stort tips innan du börjar kladda med grafitfett, det fastnar överallt du inte vill ha det och sitter kvar. Och är i princip omöjligt att få bort, kanske om du dränker in i bensin och tänder på men gissar att det i askan kommer finnas klibbande grafitfett kvar...

Det räcker med att du tittar på grafitfett så har då fått en klick på arbetshandskarna, som du råkar nudda arbetsbänken med och där råkar du luta dig med arschlet emot, sedan får du på insidan av tröjan och när du tar av dig mekarkläderna får du lite på handen som du avslutar med att smeta ut i finsoffan framför tv

Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Re:

Rolle Scirocco skrev:
Ett stort tips innan du börjar kladda med grafitfett, det fastnar överallt du inte vill ha det och sitter kvar. Och är i princip omöjligt att få bort, kanske om du dränker in i bensin och tänder på men gissar att det i askan kommer finnas klibbande grafitfett kvar...

Det räcker med att du tittar på grafitfett så har då fått en klick på arbetshandskarna, som du råkar nudda arbetsbänken med och där råkar du luta dig med arschlet emot, sedan får du på insidan av tröjan och när du tar av dig mekarkläderna får du lite på handen som du avslutar med att smeta ut i finsoffan framför tv

Det där verkar nästan självupplevt...

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Molybengrejsfett smort på grejer, grejer satta i bärarmar och bärarmar började monteras på bilen.

Senaste tiden har jag försökt hålla koll på skruvar, muttrar, mm, och "allt" som monteras bort hamnar i sortimentslådor eller på två andra ställen. Men de två skruvarna för nedre stötdämparfästena är borta, puts väck, stulna...
Så idag blir det en tur till närmaste byggvaruhusen för att hitta...

Fan... nu kom jag på det när jag skrev det här. Nedre skruvarna som fäster stötdämparna är ju också de som håller krängningshämmaren, så de ligger ju ihop med krängningshämmaren och den tittade jag inte på igår. Ja ja, ibland är det bra att skriva av sig och nu slipper jag en tur till byggvaruhusen för att leta skruv.

Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Här är den.

Sen kanske jag har begått ett misstag, men det kanske Rejsa kan hjälpa mig med.
Stötdämparna fram och bak är identiska, fjädern ska vara hårdare fram än bak och är beställt så. Men när jag plockade upp stötdämparna med monterade fjädrar ur lådorna märkt "Front" och "Rear" så var fjädrarna på "Rear" märkbart grövre än de som låg i lådan märkt "Front".

Jag tror att de märkt lådorna fel och att de grövre fjädrarna ska vara fram, och så är de monterade. Rätt tänkt?

Nu sitter iaf bärarmar, kränghämmare, mm, fram på plats. Imorgon monteras hjullager med förhoppning om att ha bilen på hjul och dra åt alla bärarmar. Sen är det bara resten kvar innan långtur på lördag...

Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Re:

Marcus Gustafsson skrev:
Stötdämparna fram och bak är identiska
Jag tror att de märkt lådorna fel och att de grövre fjädrarna ska vara fram, och så är de monterade. Rätt tänkt?
Jag tror det är fel....
Har titttat lite i mina sparade dokument och jag har mjukare fjädrar fram och nu är det ju Öhlins värden
42 fram och 54 bak

Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Re:

Marcus Gustafsson skrev:
Stötdämparna fram och bak är identiska, fjädern ska vara hårdare fram än bak och är beställt så. Men när jag plockade upp stötdämparna med monterade fjädrar ur lådorna märkt "Front" och "Rear" så var fjädrarna på "Rear" märkbart grövre än de som låg i lådan märkt "Front".

Jag tror att de märkt lådorna fel och att de grövre fjädrarna ska vara fram, och så är de monterade. Rätt tänkt

Jag har också bytt fjädrar, men jag har längre bak, 9" bak och 8" fram.
Grövre fram än bak och jag har de breda bärarmarna (W).
OBS! Har du inte de breda bärarmarna (W) så kan det vara annorlunda!

Citera 1
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Re:

super7 skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Stötdämparna fram och bak är identiska
Jag tror det är fel....
Har titttat lite i mina sparade dokument och jag har mjukare fjädrar fram och nu är det ju Öhlins värden
42 fram och 54 bak

På min bil sitter/satt hårdare fram än bak, och det är även vad Protech rekommenderar. Om jag minns rätt är MR 0,55 fram och MR 0,85 bak på en Westfield med Widetrack bärarmar.

Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Re:

Nillet skrev:
Marcus Gustafsson skrev:

Jag tror att de märkt lådorna fel och att de grövre fjädrarna ska vara fram, och så är de monterade. Rätt tänkt

Jag har också bytt fjädrar, men jag har längre bak, 9" bak och 8" fram.
Grövre fram än bak och jag har de breda bärarmarna (W).
OBS! Har du inte de breda bärarmarna (W) så kan det vara annorlunda!

Jag har widetrack. thumbs up
Från Protech är det samma längd på fjädrarna levererat. Om dämparnas längd är det (mest för referens)

[quote=protech]Narrow track (NT) lengths are 12.5" Open Front & 14" Open Rears
Wide Track(WT) lengths are 14" Open Front & Rear[/quote]

Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Suck...

Framvagn ihopsatt, dvs hjullager monterat och alla bultar dragna med belastning på hjulen, etc, etc.
Dags att börja ställa höjden hjälpligt iaf, jag mätte ju faktiskt innan jag började. thumbs up

När jag bara mätte vad den var som den stod var den 4cm för hög mot innan, men det är ju justerbart!!!

Eller är det det? Jag kom ner 0,8cm i höjd innan fjädrarna var lösa vid full utfjädring.
Nu får den vara så, målet är ändå att lägga några mil på lördag och det behöver inte vara perfekt. Jag har ju inte ens bytt dämparna bak än.

Jag får se hur det ser ut när dämparna bak är bytta och kolla på höjderna som är rekommenderade fram och bak (det var inte det jag mätte). Men just nu lutar det är att beställa kortare fjädrar fram och hjälpfjädrar.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Marcus Gustafsson skrev:
Eller är det det? Jag kom ner 0,8cm i höjd innan fjädrarna var lösa vid full utfjädring.
Hur ofta kör du med olastade hjul?
Visst kan det smälla lite vid curb-hopping, men fjädrar kan ju hjälpas på plats om det upplevs som problem (styrkonor mm).
Det är ju svårt att bara knö dit hjälpfjädrar om glappet är litet, så det kan kräva kortare huvudfjäder också.
KISS

Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Re:

Marcus Gustafsson skrev:
Suck...

Framvagn ihopsatt, dvs hjullager monterat och alla bultar dragna med belastning på hjulen, etc, etc.
Dags att börja ställa höjden hjälpligt iaf, jag mätte ju faktiskt innan jag började. thumbs up

När jag bara mätte vad den var som den stod var den 4cm för hög mot innan, men det är ju justerbart!!!

Nu får den vara så, målet är ändå att lägga några mil på lördag och det behöver inte vara perfekt. Jag har ju inte ens bytt dämparna bak än.

Jag får se hur det ser ut när dämparna bak är bytta och kolla på höjderna som är rekommenderade fram och bak (det var inte det jag mätte). Men just nu lutar det är att beställa kortare fjädrar fram och hjälpfjädrar.

Har widetrack och Protech men lyckades inte leta upp vad originalfjädrarna hade för data.
Har problem med att växelådsbågen slår i på 2 banor och ville ha något hårdare fjädrar.
Eftersom jag inte visste data fick jag råd av Protech, dessa får bytas om det inte blir bra (nu vet jag vad jag har i alla fall).
Fram blev det: 8" 1,9"ID och 350lb/mm (61,4N/mm, 6,25kg/mm)
Bak blev det: 9" 1,9"ID och 225lb/mm (39,47N/mm, 4,02kg/mm)
Rekommenderar hörnvägning (cornerweight) och hjulinställning när du är färdig.

PS Beställde fel så jag har ett par 7" 1,9"ID och 350lb/mm (61,4N/mm, 6,25kg/mm) över om du är sugen (och originalfjädrar).

Citera 1
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Jag har också ett par fjädrar liggande överblivna från mitt bygge.

https://forum.locostsweden.se/topic/22136-fj%C3%A4drar-till-coilovers/ . . . .

1000 kr + frakt är rejsa priset för alla fyra.
Citera 1
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
KISS

Ja, just nu är bilen ~3cm högre än innan fram, så får det vara i helgen iaf. Finns inte tid till mer.

Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Re:

Nillet skrev:
Eftersom jag inte visste data fick jag råd av Protech, dessa får bytas om det inte blir bra (nu vet jag vad jag har i alla fall).
Fram blev det: 8" 1,9"ID och 350lb/mm (61,4N/mm, 6,25kg/mm)
Bak blev det: 9" 1,9"ID och 225lb/mm (39,47N/mm, 4,02kg/mm)
Rekommenderar hörnvägning (cornerweight) och hjulinställning när du är färdig.

PS Beställde fel så jag har ett par 7" 1,9"ID och 350lb/mm (61,4N/mm, 6,25kg/mm) över om du är sugen (och originalfjädrar).

Jag köpte deras "Westfield-kit" i tro att det skulle passa, men...
Fjäderkonstanter får man beställa det man vill, det som kom var:
Fram 9" 1,9"ID och 375lb/mm
Bak 9" 1,9"ID och 250lb/mm

Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Re:

Mats Karlsson skrev:
Jag har också ett par fjädrar liggande överblivna från mitt bygge.

https://forum.locostsweden.se/topic/22136-fj%C3%A4drar-till-coilovers/ . . . .

1000 kr + frakt är rejsa priset för alla fyra.

Tack, men lika lång fram som jag har.

Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Kylsystemet genomspolat igen och fyllt, bilen varmkörd, IC'n påfylld och luftad, kollat över skruvar och muttrar i hjulupphängningen, skruvat dit lite andra saker som varit borta, batteriet är inte i sina glansdagar men håller just nu. Den skulle behöva en rejäl tvätt och urstädning men det får vänta.

Framdäcken pekar... framåt, typ, ungefär iaf.

Nosen ska monteras, sen är det testtur. Trycker man på ramen vid framaxeln så känns den iaf stummare, är det bra? Ptja... Det var bak jag egentligen vill ha lite mer dämpning, men de är inte monterade.

Dämparna är ställda i mitten på bound och rebound, bara för att just nu. Att skruva bort mig på det kommer jag ändå att göra senare.

Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Re:

Niklas Falk skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Hur ofta kör du med olastade hjul?
Visst kan det smälla lite vid curb-hopping, men fjädrar kan ju hjälpas på plats om det upplevs som problem (styrkonor mm).
Det är ju svårt att bara knö dit hjälpfjädrar om glappet är litet, så det kan kräva kortare huvudfjäder också.
KISS

Jag monterade dit hjälpfjädrar för att slippa bråka med bilprovningen, mina fjädrar är lite för lösa för att dom skall vara nöjda när dom lyfter upp se7en för att känna på hjullagerna

Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Kollade lufttryck på alla däcken igår thumbs up
Batteriladdare ansluten från när jag kom hem thumbs up
Sparcomössa och Porscheskor thumbs up
Sätta ihop det sista thumbs up
Provtur thumbs down
Kom 30 meter innan det märktes punka vänster bak. Körde hem...
Och pumpade upp däcket thumbs up
Nytt försök med provtur thumbs down
Batteritorsk...

Stå där å skämmes!

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield -03 Martini Edition
<<   1, 2, 3 ... 30, 31, 32
143 besök idag (56546 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande