| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 '03 Clubsport -
|
35 besök idag (302541 totalt) |
|
10-års jubileum!
Idag på dagen för 10 år sedan satte jag mig på planet ner till Sturup där jag sen blev upphämtad av Anders som kom inrullandes på parkeringen i en silverpil med breda skärmar och gnisslande bromsar
Klar bucketlist-grej för mig att få äga en BMW M3 någon gång i livet och det var nog dom kortaste 65 milen hem nånsin! |
||
|
Re:
Ja Anders, varför sålde du den...... ;-) _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||
|
|
||
|
Har ju hunnit med att göra en del med bilen under dessa 10 år, vissa grejer svåra att själv komma ihåg, så jag roade mig med att lista fullständig spec på bilen. Kan vara läge att lägga till det här i tråden också tänkte jag!
Motor och drivlina: CSF vattenkylare CSF oljekylare Oil diverter valve ACL race vevlager och ARP bult Full Beissan System Vanos-overhaul GSR kolfiberinsug TTFS alpha-N mjukvara TTFS SMG tune Supersprint Race slutburk BMW/ZF 210 ramplamelldiff m dubbla lamellpaket, 45% spärr BMW Motorsport 3.91 utväxling LifePO4 lättviktsbatteri Chassi/hjulupphängning: Öhlins TTX46 5-vägs fram m. Öhlins/Millway topplagringar Öhlins ILX36 4-vägs bak 130N/mm fjäder fram, 70N/mm bak (coilover) Hotchkis ställbar krängningshämmare fram, OEM bak Millway droplinks Millway FCAB delrin/aluminium Svetsad/förstärkt bakvagn Millway ledlager/aluminiumbussningar i bakre subframe och bärarmar Millway camberstag Strongflex diffbussningar Puretech X-brace Hjul och bromsar: Apex ARC-8 18x10" squared m. 265/35 däck Pinnbultskonverterat Porsche 996/997.1 GT3 6-kolvsok fram m. Endless ME20 belägg 370x34mm DBA skivor, fullt flytande med alu-bells och AP bobbins+fjädrar Porsche 986 4-kolvsok bak STD M3 skivor m. PFC-08 Stålomspunna slangar runtom Puretech bromskylning Exteriör: OEM M3 CSL baklucka CSL diffuser Främre kolfiberläpp Hard Motorsport infällbar bogserögla Huvventilation Interiör: 2st Recaro Pole Position i skinn Schroth Profi II 6-punktsbälten Wiechers Type-E skruvbur Omklädd M3 alcantara ratt Rear seat delete och Hard Motorsport skiljevägg Hard Motorsport dörrsidor fram, kolfiberinlägg bak Brandsläckare m. Quick release fäste
|
||
|
Grattis till 10års jubileumet och wow vilken spec!
En bil som det aldrig kommer att komma en uppföljare till så håll hårt i den där pärlan. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||
|
Grattis till 10 årsägandet!
Roligt med en tråd som är aktiv så länge här på rejsa om en bil som används i alla år med! M3E46 är läskigt snygg med sin breddade kaross, definitivt en keeper för framtiden _________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||
|
Bilen besiktigades för några veckor sen. Dagen innan ställdes den på och jag körde en sväng för att se att allt var OK vilket det var!
När jag åkte mot besiktningen dagen efter började bilen misstända som tusan! Stannade till och startade om den, lugnade sig lite men misstände fortfarande vid gaspådrag från lågt varv. Bättre vid lite mer varv. Typiskt precis innan besiktningen men den gick igenom ändå utan anmärkning. Läste ut felkod hemma med BMW Scanner och den hade reggat misständning enbart på cyl 4 så tändstift/spole kändes troligt. Bytte tändstift men misstände lite ändå men nya tändspolar löste problemet och nu går den som en klocka igen
Har bilen upplyft nu för byte av olja i motor, växellåda och diff. Tror motor och diff rullat strax över 100 mil på nuvarande olja men det var två år sen bytet så lika bra
Utöver det har jag kommit ganska långt i tankar och planer på att låta bilen vandra vidare och sälja den. Har nog stött och blött det i nåt år minst. Passionen och intresset för bankörning har minskat sista åren och jag känner att jag prioriterar annorlunda. Bilen är verkligen kanon som den är nu men den trivs bäst på banan och den är inte lika kanon att åka och köpa glass med längre i det här utförandet. Jag har blivit för gammal och bekväm!
Sen kostar det ju en slant att driva bilen och hur priser på delar och däck osv gått upp senaste åren så blir jag ännu mer osugen. Därtill har bilmodellen i sig också ökat en del i värde vilket såklart är kul, men gör mig mer försiktig i användandet framförallt på bana. Har också insett från dom gånger jag t ex i jobbet kört betydligt mindre potenta bilar än M3an, att det fortfarande varit roligt eller kanske t o m roligare i vissa avseenden. Att inte sträva efter att optimera, förbättra, prestera utan bara ha skoj och dessutom till en lägre kostnad är inte att underskatta. Om M3an säljs tror jag det blir en paus från hobbybil ett tag i första hand. När jag tänker framåt sen är det snarare mer gata/glassätarbil med nån gång bana jag ser framför mig. Gärna något enklare med mindre hjul, billigare delar (Inte S-motor!) och får gärna sakna tak. Sneglat på Westfields en del, men tror jag skulle störa mig på väderberoendet och att dom är lite väl spartanska. Sista tiden har jag fått upp ögonen för Z3 som jag tycker är riktigt balla och BMW ligger ju varmt och hjärtat. Nackdelen är att inte hela familjen kan följa med samtidigt men å andra sidan lite roligare att svänga med en roadster än en vanlig cab. Vi får se vad som händer!
|
||
|
Re:
KÖÖÖÖÖÖP! Tänk bara på en sån sak att du slipper alla tråkningar från mig varför du sålde.
_________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||
|
Re:
Du vet vart den finns
|
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 '03 Clubsport -
|
35 besök idag (302541 totalt) |