| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur bocka om fäste som är gjort i 3mm fjäderstål
|
11 besök idag (1053 totalt) |
|
Jag vill bocka om fästena som håller en krängningshämmare och dessa är gjorda i 3mm fjäderstål. Går dessa att bocka kallt i typ hydraul press? och i så fall ska man då sedan värma upp bocken för att släppa spänningar efteråt? hur mycket behöver det värmas? funkar typ varmluftspistol eller gasolbrännare? Eller hur skulle ni bocka om dom, nedre delen behöver bara flyttas typ 2cm så inte så mycket som ska bockas om..
_________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
|
Jag är långt ifrån någon metallurg, men jag tror inte de är gjorda i fjäderstål. De ser inte ut att ha konstruerats för att fjädra och flexa utan att hålla fästen för en krängningshämmarna. Stämmer den gissningen?
För 3mm stål som de där hade i alla fall inte jag brytt mig om att värma. För att göra någon skillnad i böj-processen måste du mycket högt upp i temp och eftersom du inte vet exakt vad för material det är så kommer du inte heller veta om uppvärmningen gjorde noll skillnad, hade negativ effekt eller positivt effekt. Sätt dem istället helt enkelt i ett skruvstäd och slägga till ett par gånger, så är du hemma. En kanske (??) snyggare lösning kan vara att rita en rak linje där du vill böja dem och skära ett 2mm djupt snitt med vinkelslipen längst den linjen. Sedan böjer du och svetsar igen glipan när du är nöjd med den nya formen. _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||
|
Grejen är att jag har provat skruvstäd och slägga till flera gånger, men den bara fjädrar.....
Samt då kräng hämmaren sitter fast direkt på bärarmen så antar jag dessa fästen upp i rambenen ska kunna röra på sig utan att gå av eller bli böjda och då är fjäderstål lämpligt. Så detta är mina teorier om att det är fjäderstål. _________________ Martin Ehrsson RS8
||
|
"Fjäderstål" är bara ett kolstål som har en annan värmebehandling. Värmer du den tillräckligt för att böjas enklare är det svårt att säga vilket resultat du får.
Skulle bara testa att bocka den i en press. Du måste säkert överbocka den en del för att få den dit du vill. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Hade hoppats på svar som antingen:
"jag bockade och fick sprickor och den gick av senare" eller "jag har kall bockat och kört i 10år utan problem" Sen angående värma var det att jag läste att det var bra att göra efteråt för att släppa spänningarna i vecket som blir när man bockar, så därför jag funderade hur mycket man måste och vågar värma utan att förstöra härdningen. _________________ Martin Ehrsson RS8
||
|
Re:
https://www.salahardarna.se/vara-tja _________________ T 0 N Y J 0 N S S 0 N Grace, Space and Pace. |
||
|
Är de tre hålen i varje fäste bult-hål? Är det där de sitter fast mot chassit?
Jag tror, i all välmening, att du lite onödigt komplicerar detta. 3mm tjockt stål av vettig kvalitet är starkt som fan, som du redan märkt då du släggade. Om delarna sitter bultade i chassit i båda ändar och lasten hamnar ungefär på den röda punkten, då är det alltså bara den gulmarkerade sektionen som kan flexa.
För att den delen ska deformeras i någon betydande grad så skulle det behövas enorm kraft. Det är inte troligt att en krängningshämmare genererar så hög last. Om en stor kraft påverkar komponenten i den röda punkten kommer den böjas såhär, vilket tvingar fram sträckning av materialet i de röda cirklarna.
Det är absolut inte en konstruktion som är avsedd eller lämplig för att komponenten ska avsiktligt flexa/fjädra. Med andra ord: Jag tror verkligen inte komponenten är gjord i fjäderstål eller är tänk att fjädra under normal användning. Jag hade inte tvekat att helt enkelt skära och svetsa till den formen jag önskade. _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||
|
Så här sitter den i krängaren samt fästet med bult o bricka som skruvas upp i rambenet
När bär armen åker upp och ned så drar och trycker den krängaren så detta fäste rör på sig dock blir det nog bara några millimeter. Sätter jag fästet i skruvstycke så går det med våld och verktyg att böja ner det 10cm och när du släpper så fjädrar den tillbaka samma sak om du bankar på den. _________________ Martin Ehrsson RS8
||
|
Exakt samma konstruktion på Porsche 944/968.
Uppgraderingen är en triangulering eller stelt billet-fäste. Finns det någon anledning till att det behöver flexa på Audin? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Till att börja med så om en pinne på marken höjs rakt upp i ena ändan då kommer andra ändan att dras mot vart första ändan var från början så blir det även här, alltså om bärarmen är i samma nivå och sedan fjädrar upp, då dras kränghämmaren mot bärarmen.
Är detta stumt så blir det brytningar i bussningar och fästen. Detta är INTE en Audi, men bilmodell är oväsentligt. Sen ska jag INTE bygga nya fästen utan det enda jag pratat om är att försöka böja nuvarande fjäderståls fäste utan att riskera att förstöra dom, ska se om jag kommer åt hydraul press i kväll och kan göra ett försök.. _________________ Martin Ehrsson RS8
||
|
Om ytterändan av krängningshämmaren sitter skruvad i nån av länkarmarna utan droplink så kommer leden att röra sig fram/bak vid plåtfästet så ett styvt fäste ska du inte ha i så fall.
Om ditt fäste är så beskaffat att det fjädrar tillbaka om du böjer ut det så mycket som du beskriver så är det ett härdat stål som inte går att kallforma i befintligt tillstånd. Om du normaliserar den så måste du härda den igen för at återfå styrkan. Och då ska du veta vad det är för legering och vilket tillstånd du vill ha den i. Den vägen skulle inte jag gå. Ej heller kapa/svetsa då det sabbar all värmebehandling. Kan du inte klämma in nån kilformad lösning i skruvförbandet mot ensamma skruven som fixar till din eftersträvade riktning. Edit: Typ så:
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||
|
Äntligen någon som förstår
Jag har redan funderat på det alternativet med kilformad lösning men ville höra först om det går att böja fästet, men nu lutar det åt att försöka göra kilar. Jag provade nämligen igår med hydraul press och la då en slät hålplatta ovanpå för att ni som inte tror på vad jag skrivit ser skillnaden.. Test1
Men fästplåten bara fjädrade tillbaka när jag släppte trycket:
Test2, provade sen ännu mer till delarna flög iväg åt alla håll.
Som ni ser så fjädrade fästet bara tillbaka till ursprunglig form medan hålplattan blev böjd. _________________ Martin Ehrsson RS8
||
|
Du har ju redan konstaterat att det inte går att bocka det utan att värma, som folk redan sagt, så... Värm?
Just den här delen spelar det nog ingen större roll att du glödgar lite.
_________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||
|
Vänd dig till en mekanisk verkstad som har en riktig kantpress. Det går troligtvis att bocka utan värme men kräver rätt verktyg och kraft. Din runda dorn behöver vara en V-spets och även dynan behöver ha en matchad spårbredd för att koncentrera kraften på ett mindre område och övervinna materialets sträckgräns.
Eventuellt kan man värma materialet upp till 300-400 grader för att reducera sträckgränsen och minska kraftbehovet. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
|
Det är ganska uppenbart att delen i fråga är härdad. Det är sällan något som man som producent gör för att det är kul utan för att det behövs i applikationen. Värmer du för att kunna bocka så kommer du att påverka materialegenskaper negativt. Ändrar du applikationen och vet du vad du gör, så kör på. Men ett generellt råd att "ta bort den jobbiga härdningen, det går nog bra ändå" är ett ganska dåligt råd.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
11 besök idag (1053 totalt) |