| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris -21 Gott Gry
|
19 besök idag (24034 totalt) |
|
Såg en glassbil med en vit 924a idag på bron över E22an vid Biltema, Kalmar, och tänkte på dej...!?
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
|
Re:
Precis
_________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...pcsr #924 911 -74 ...gul @lagteknik på instagram |
||
|
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
|
Vintertäcket fick åka av sent men ändå i förtid och bilen ställas på då 924:an inte kändes pålitlig nog att ta med till ringen. Sedan behövdes påläggning av Kumho-däcken + dit med bromsbelägg och bromskylningen samt göra en koll av hjulinställning. Tyvärr hade jag inte fått hem oljekylaren jag beställde vid black friday, och då heller inte satt dit intercoolern som ligger och väntar.
Gummiverkstadens utrustning för hjulinställning har strulat mer och mer med backning på mer än vart 10:de jobb senaste året/åren, så de slängde ut det gamla och skaffade nytt då ständiga om-kalibreringar inte hjälpte längre. Ingen backning efter mer än 100 hjulinställningar i vår lät lovande. Som vanligt var det det mycket att justera på bakre toe, men i motsats till tidigare år så stod ratten fortfarande spikrakt vid den efterföljande provkörningen ...mycket lovande.
Så bara att redan i soluppgången ställa kosan mot ringen. Denna gång körde jag över Stora Bältbroarna istället för att ta färja Rödby-Puttgarden, minimal tidsskillnad enligt google-maps. Det kändes som man sparade minst en tusing i varje riktning (och ingen omboksavgift), men man behöver ändå stanna för en bensträckare och något att äta så minst en halvtimme i varje riktning tillkommer.
Känns nästan som hemma här numera.
Första kvällen var det lugnt på banan, men jag var rostig i flera varv! Så har det inte varit de senaste besöken, är det för att jag nyligen kört 924:an? Och varmt som satan med 30-35gr varje kväll, jag tog bort chippet efter första kvällen men det hjälpte inte för att hålla ner värmen. Oljetempen visade oftast gult redan efter ett varv, så det blev mest enkelvarv och bara några få dubbelvarv. Även GoPron och Iphone'n med RaceChrono överhettade, Iphone med Racebox klarade sig bättre.
Svårt att få till lite snabbare körning var det, och för varje kväll blev det mer bilar som körde semestertrafik på banan och några rödflaggningar och mycket gulflagg. Bara på torsdagskvällen såg jag 3 bilar som var rejält skadade och fick bärgas av banan. Bästa varvet på resan var när en lokal GR Yaris kom ut strax före vid bommarna, blev iaf en 8:37-runda trots mycket trafik. Körningen hemåt låg jag på lite mer och det gick bra med glassbilen, bra att jag tagit bort däckstället och inte var så tungt lastad. Och väldigt skönt att ha blivit av med att det försvunnit dunk-vis med kylarvätska varje resa, tack vare proffsmek av Andreas med byte av vattenpump och termostat/termostathus.
Bromskylningen funkar, men slangarna har gett upp. På utsidan har armeringstråden lossnat (av värme?) och på insidan har då ståltråden inget som håller den på plats. Jag har verkligen haft tur att slangarna inte gått emot drivknuts-damaskerna. Nu gick bilen äntligen klipp-stabilt och utan spännande tendenser i tex Schwedenkreuz Kumho V70A K61 ger en underbar känsla med sitt mjuka gummi (threadwear 50) men de har inte i närheten stommar nog att hålla i lika bra som de Yokohama A052 jag kört på tidigare, så ett lätt val att göra inför nästkommande däck-köp. Det blir till att köra upp Kumho:na på slalom/konbana istället där de nog passar bättre. Note-to-self; åk inte till ringen i semestertider med allt folk eller i skållvärme.
Bra men typiskt att oljekylaren från Do88 kom hem några dagar efter jag kommit hem. _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...pcsr #924 911 -74 ...gul @lagteknik på instagram |
||
|
Re:
Lilla paketet med oljekylaren väger bara 3,36kg minus emballage Men stora paketet med bigpack intercooler-kitet väger hela 16,36kg man får visserligen räkna av vad original intercooler/ slangar/ emballage mm väger men det blir tungt
_________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...pcsr #924 911 -74 ...gul @lagteknik på instagram |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris -21 Gott Gry
|
19 besök idag (24034 totalt) |