Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tig-svets 2026?
430 besök totalt
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Tig-svets 2026?

Hej

Efter att min aluminiumkylare började läcka så provade jag på att löda ihop den, vilket resulterade i att jag reparerade sönder den ordentligt. Nu vill jag ta min kunskap och verktygspark till nya höjder för att åstadkomma ännu större misslyckanden.

Eller rättare sagt, jag har länge villhövt en TIG-svets, jag har klarat mig med att nita ihop saker än så länge men vill kunna göra mer i aluminium.

Så vad är en vettig TIG-svets för aluminium i nåden är 2026?
Stahlverk tipsades det om för många år sedan, de länkar leder till produkter som inte finns längre.

I garaget finns också en Rallymig 161i-svets, det går att köpa till ett slangpaket och sedan tig'a med skraptändning, och det hade varit det naturlig valet om inte slangpaketet sprungit iväg i pris. Man hittar en billig Kina-TIG för inte så mycket mer.

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017

Jag rekommenderar inte skraptändning på en vanlig pinnsvets för TIG. Då måste du även (tror jag?) manuellt skruva på/av gasen på handtaget. Bökigt och drar mycket gas för att man inte stänger av hela tiden, plus att man ofta saknar andra bra-att-ha-inställningar. Och för att tig:a alu behöver du en AC/DC tig.

Jag är en glad nybörjare, andra kan säkert ge bättre tips. Men jag råkade köpa en som inte hade möjlighet att ansluta fotpedal till för att styra strömstyrkan. Det var ett misstag. Tror att det är väldigt användbart vid alu-svetsning framförallt.

Den här tror jag är mycket för pengarna:
https://www.stahlwerk-schweissgeraete.de/acdc-wig200-puls-plasma-sv
Fotpedal är tillbehör. Den där är kombinerad plasmaskärare också. Finns några alternativ av väldig lika maskiner till lägre pris. Det var en sådan jag köpte och upptäckte inte hade anslutning för pedal så kolla noga ifall du vill ha det

Tror du kommer ner lite i pris utan pulse-funktionen.

Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Gustav på Revline sålde väl också en serie svetsar?

https://revline.se/products/tig
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Fick något mail från Vevor härom dagen, AC/DC Tig för 3500-4000 och jag inte kommer ihåg fel. Ingen fotpedal dock, framgick inte om det gick att komplementera med en.

Har kört en gammal Stahlwerk utan fotpedal ett tag, det funkar. Jag får det inte snyggt, men jag kan i alla fall smälta ihop två aluminiumbitar, det är säkert mest mitt fel.

Problemet är att svetsen har 15 olika rattar där jag bara förstår vad 3-4 stycken gör.... En modernare mer lättinställd svets underlättar nog.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004

Jag köpte en Stahlwerk får ungefär ett år sen, tog med den till jobbet för lite tips och trix av vår svetsare som är sjukt duktig. Han testade och ställde in och den fick faktiskt riktigt gott betyg av honom, både på rostfritt, aluminium och svartstål. Sen att jag inte har behövt den sen dess är en annan historia (lättare att be tidigare nämnd person att svetsa det..)

...man kan inte ha för många verktyg i garaget..

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Skruva banåkabil
Tig-svets 2026?
430 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande