Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga om bälteslås för 3p-bälte med skalstol
46 besök senaste veckan (537 totalt)
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare

Jag håller på att finurla med trepunktsbältena i min 944 och har tyvärr stött på lite problem.

Som kan ses i bilden är bälteslåset i originalutförande fäst i en stång som inte är speciellt böjbar. Denna är dessutom ganska lång och i kombination med mina stolar (Sparco Evo L) som har höga kanter vid sittdynan går bältet emot stolen istället för att ligga emot personen i stolen.

Min lösning på detta hade helst varit att bygga om bälteslåset på ett sådant sätt att det mekaniska låset är oförändrat (och därmed passar ihop med original bältestunga) men att stången ersätts av ett tygbälte av lämplig längd. Då tyget är böjbart kan låset då föras in i sidohålet (där sidobältena för 6-p bälten är avsedda att gå) och därmed hålla om mig direkt istället för kanten av stolen.

Tyvärr är bälteslåset original rätt så inbrottssäkert och jag vågar inte börja riva allt för mycket i det, utan hade gärna lämnat in det på en firma som kan tänkas göra sådant. FInns det något sådant i Stockholm/Uppsala? Alternativt har någon annan löst samma problem på något annat sätt?

Porsche 944 -84
Saab 9-5 -07
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011

Vi har använt lås till baksätet många gånger. De har ofta en snutt bälte till infästningen i bilen.

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
Tack, bra tips. De till 944 verkar inte vara av tyg men de är iaf kortare så de borde hjälpa. Det verkar dock finnas lämpliga i tyg till 964, de lär fungera fint.

Porsche 944 -84
Saab 9-5 -07
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

På min 944 sticker jag upp bälteslåset i hålet för sidoremmen, det hamnar lite högre upp/längre fram än optimalt men inte så det är något slack utan det ligger emot höften.

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
Re:

Marcus Gustafsson skrev:
På min 944 sticker jag upp bälteslåset i hålet för sidoremmen, det hamnar lite högre upp/längre fram än optimalt men inte så det är något slack utan det ligger emot höften.

Ja, det är det jag försöker göra. Tyvärr är det helt enkelt inte en vinkel som går med de stolar jag har i den positionen jag har de, därav att jag söker efter en variant av bälteslås som är mjukare och/eller kortare för att låta mig göra det thumbs up

Porsche 944 -84
Saab 9-5 -07
Citera 1
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Jag tror du hittar få firmor som tar på sig att modifiera en typgodkänd säkerhetsdetalj.

Mitt råd är att köpa allt nytt, och handla av en leverantör av bälten som har olika modeller. Jag brukar tipsa om Securon som har en hel del olika modeller, men det finns ju andra också. Securon har en modell med justerbard band i låsdelen som är väldigt smidig eftersom man kan finjustera längden på den.

Om trepunktsbältet ska kunna fungera, måste höftbanden gå genom stolens bälteshål. Låter man dem gå över kanten hålls inte kroppen fast av höftbenen och man glider under bältet vid en olycka.

Citera 1
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Jag tror du hittar få firmor som tar på sig att modifiera en typgodkänd säkerhetsdetalj.

Mitt råd är att köpa allt nytt, och handla av en leverantör av bälten som har olika modeller. Jag brukar tipsa om Securon som har en hel del olika modeller, men det finns ju andra också. Securon har en modell med justerbard band i låsdelen som är väldigt smidig eftersom man kan finjustera längden på den.

Om trepunktsbältet ska kunna fungera, måste höftbanden gå genom stolens bälteshål. Låter man dem gå över kanten hålls inte kroppen fast av höftbenen och man glider under bältet vid en olycka.

Precis det du skrev i sista stycket är det jag försöker åstakomma, tyvärr kanske det inte framgick klart nog i mitt första meddelande.

Tack för tipset! De verkade rätt rimligt prissatta också.

Porsche 944 -84
Saab 9-5 -07
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Jo, jag förstod det :-) ville nog mest lyfta fram att det är rätt sätt att tänka.

Det är också rätt najs med nya fräscha bälten i en bil som börjar vara 30-40 år gammal :-)

Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011

Re:

therealpinto skrev:
Jo, jag förstod det :-) ville nog mest lyfta fram att det är rätt sätt att tänka.

Det är också rätt najs med nya fräscha bälten i en bil som börjar vara 30-40 år gammal :-)

Om man har en modernare bil med bältessträckare då? Ganska svårt att få plast med själva låset i öppningen för sidoremmen då den är ganska lång och icke böjbar.

Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008

Re:

Westersund skrev:
therealpinto skrev:

Om man har en modernare bil med bältessträckare då? Ganska svårt att få plast med själva låset i öppningen för sidoremmen då den är ganska lång och icke böjbar.

bältessträckarna vill jag minnas sitter i "ändarna" av bältet och inte vid låset

/C

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Ta nu detta råd med förstånd och försiktighet. Fabrikanter är generellt pigga på att återanvända designlösningar.
Kolla därför om det finns annan bil som använder samma bälteslås. Då kan du hitta med lite tur baksäteslås med rem.

Jag har blandat bälte och lås från olika BMW-karosser just för detta ändamål. Men som sagt kolla noga att det inte skiljer i själva låsdelarna.

Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011

Re:

carl.josefsson skrev:
bältessträckarna vill jag minnas sitter i "ändarna" av bältet och inte vid låset

/C

På BMW sitter bältessträckaren vanligtvis på låsdelen, vilket gör den lång och "omöjlig" att få in i sidohålet.

Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011

Re:

GunnarÖ skrev:
Ta nu detta råd med förstånd och försiktighet. Fabrikanter är generellt pigga på att återanvända designlösningar.
Kolla därför om det finns annan bil som använder samma bälteslås. Då kan du hitta med lite tur baksäteslås med rem.

Jag har blandat bälte och lås från olika BMW-karosser just för detta ändamål. Men som sagt kolla noga att det inte skiljer i själva låsdelarna.

Klippan tex gör ju bälten till massor av bilar. Skulle förvåna mej om det är olika "låstapp".

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005

Du ska inte modifiera ett lås.

Däremot finns det vissa standarder på lås. Så om du har en lös låstunga kan du kanske prova den i ett lås som du tror passar din bil.
Köp aldrig ett lås från en krockad bil.

Mvh, Per

46 besök senaste veckan (537 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande