Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
ALFA ROMEO-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2
67 besök senaste veckan (2476 totalt)
Tersan
Tåby, Vikbolandet
Här sen Sep 2004

Re:

jonka skrev:
Fortsätter ställa frågor här då jag inte lyckas logga in eller återställa lösenordet på Alfapower.

Är det någon som har information om hur man justerar insugskammen på en nordmotor med kamaxelvariator (116 GTV 2.0)

Vid ihopmontering av motorn står insugskammen en eller två grader fel åt ena eller andra hållet beroende på hur jag flyttar drevet och jag känner att det är trist att lämna det så.
Jag kollade i original servicemanual och där står det bara att man ska lossa drevet och vrida kammen. Å andra sidan minns jag från tiden det begav sig att man skrotade variatorn och monterade en standard- eller trimkam istället. Variatorkammen är förvisso ganska vass, men variatorn har bara funktionen att ge låga avgasvärden inför myndigheterna...
Men nu antar jag att du mätt upp kammen och inte litar på överfallen?

kolja
08
Här sen Apr 2005

Re:

jonka skrev:
Fortsätter ställa frågor här då jag inte lyckas logga in eller återställa lösenordet på Alfapower.

Är det någon som har information om hur man justerar insugskammen på en nordmotor med kamaxelvariator (116 GTV 2.0)

Vid ihopmontering av motorn står insugskammen en eller två grader fel åt ena eller andra hållet beroende på hur jag flyttar drevet och jag känner att det är trist att lämna det så.

Är det gamla 8V Nordmotorn med en elektrisk solenoid på kammen?

Kolla om du har referensmärken (streck) på främre kamöverfallet som ska matcha mot märken på kamaxeln.

Skruva banåkabil
ALFA ROMEO-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2
67 besök senaste veckan (2476 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande