Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
ALFA ROMEO-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (2721 totalt)
Tersan
Tåby, Vikbolandet
Här sen Sep 2004

Re:

jonka skrev:
Fortsätter ställa frågor här då jag inte lyckas logga in eller återställa lösenordet på Alfapower.

Är det någon som har information om hur man justerar insugskammen på en nordmotor med kamaxelvariator (116 GTV 2.0)

Vid ihopmontering av motorn står insugskammen en eller två grader fel åt ena eller andra hållet beroende på hur jag flyttar drevet och jag känner att det är trist att lämna det så.
Jag kollade i original servicemanual och där står det bara att man ska lossa drevet och vrida kammen. Å andra sidan minns jag från tiden det begav sig att man skrotade variatorn och monterade en standard- eller trimkam istället. Variatorkammen är förvisso ganska vass, men variatorn har bara funktionen att ge låga avgasvärden inför myndigheterna...
Men nu antar jag att du mätt upp kammen och inte litar på överfallen?

kolja
08
Här sen Apr 2005

Re:

jonka skrev:
Fortsätter ställa frågor här då jag inte lyckas logga in eller återställa lösenordet på Alfapower.

Är det någon som har information om hur man justerar insugskammen på en nordmotor med kamaxelvariator (116 GTV 2.0)

Vid ihopmontering av motorn står insugskammen en eller två grader fel åt ena eller andra hållet beroende på hur jag flyttar drevet och jag känner att det är trist att lämna det så.

Är det gamla 8V Nordmotorn med en elektrisk solenoid på kammen?

Kolla om du har referensmärken (streck) på främre kamöverfallet som ska matcha mot märken på kamaxeln.

jonka
Linköping
Här sen Okt 2003

Re:

Tersan skrev:
Jag kollade i original servicemanual och där står det bara att man ska lossa drevet och vrida kammen. Å andra sidan minns jag från tiden det begav sig att man skrotade variatorn och monterade en standard- eller trimkam istället. Variatorkammen är förvisso ganska vass, men variatorn har bara funktionen att ge låga avgasvärden inför myndigheterna...
Men nu antar jag att du mätt upp kammen och inte litar på överfallen?

Jag har tyvärr inga siffror på kammen eller data på hur den ska klockas så jag har bara försökt matcha den mot markeringen på överfallet. Jag har konstaterat att den har betydligt mer lyft än insugskammen från min extratopp så det känns ändå logiskt att använda den.

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Det finns ett artikelnummer på den, det brukar sitta på "bakre" halvan av kammen och de fem första siffrorna anger vilka kammar du har, t ex 10548 är en klassisk "bra kam" som man hinkar i om man vill ha en pigg motor.

Vill minnar att man kan byta ut kamvariatordrevet mot ett "vanligt" så du får mer justeringsmöjligheter genom att flytta drevet på hubben. Fast då behöver du såklart ha en annan kamaxel med ett drev...

BMW 330i -05
Citera
Tersan
Tåby, Vikbolandet
Här sen Sep 2004

Re:

jonka skrev:
Jag har tyvärr inga siffror på kammen eller data på hur den ska klockas så jag har bara försökt matcha den mot markeringen på överfallet. Jag har konstaterat att den har betydligt mer lyft än insugskammen från min extratopp så det känns ändå logiskt att använda den.
Om det är originalkammen finns data i manualen.

jonka
Linköping
Här sen Okt 2003

Jag har tyvärr inte tillgång till originalmanualen, men du får väldigt gärna kolla om du hittar data på kammen. Jag har sökt online men inte hittat något på den.

Jag får det till att numret är 1168501 20001.

Citera
Tersan
Tåby, Vikbolandet
Här sen Sep 2004

Re:

jonka skrev:
Jag har tyvärr inte tillgång till originalmanualen, men du får väldigt gärna kolla om du hittar data på kammen. Jag har sökt online men inte hittat något på den.

Jag får det till att numret är 1168501 20001.
Här är uppgifterna.

jonka
Linköping
Här sen Okt 2003

Stort tack!

Citera
Tersan
Tåby, Vikbolandet
Här sen Sep 2004

Re:

jonka skrev:
Stort tack!
Väl bekomme. Fast jag tycker ändå att du ska skippa variatorn (har du styrningen i behåll?) och montera en normal kam istället.

jonka
Linköping
Här sen Okt 2003

Jag har allt som behövs för att använda variatorn, men jag tänkte följa upp Maz tips om att det kan gå att montera ett vanligt kamdrev i stället för den.

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Ta det inte som en absolut sanning, jag kan komma ihåg fel...

BMW 330i -05
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003

Re:

MaZ skrev:
Ta det inte som en absolut sanning, jag kan komma ihåg fel...

Jag lär bli varse. ☺️

Citera
Skruva banåkabil
ALFA ROMEO-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (2721 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande