Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Stolar - är Cobra bra?
1636 besök totalt
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Stolar - är Cobra bra?

Den här frågan kastade jag ut i min banbilstråd, men jag har inte fått något svar så jag söker mig här till en bredare publik Nåväl, är det någon som kan kommentera det här?

Kraniel skrev:
Lite frågor om stolar: är det någon som har någon erfarenhet av Cobra? Cobra Imola torde passa mina behov ganska bra och kostar Euro 228.76

Är det någon som vet hur den är jämfört med Sparco Rev, avseende utrymme, komfort och kvalitet? Rev är en stol jag vet att jag sitter bra i och den kostar Euro 272.64

Hade jag råd skulle jag köpa Recaro SPG... Världens bästa stol!

EDIT: eller har ni några andra bra tips? Min storlek: 177/77 ungefär.

Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002

De är stenhårda att sitta i, jag sitter inte alls bra i dem. Men det kan hända att allt som behövs är en kudde i botten... Det är ju rätt kurs på dem och förstärkningarna där de nöts i in- och urstigning är inte så dumma. Kvalite vet jag inte, de jag känner som kör med Cobra har inte haft dem så länge att man kan se nåt slitage. Men det är inte rent skräp iaf.

Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004

Jag har liknande mått som dig, 180/80, och jag har Cobra Suzuka stol. Får dock återkomma då den sitter i bilen! Men vid provsittningarna tyckte jag den var kalas! thumbs up

Det bästa är väl att prova sig fram?

Åk till Dalhems i Vessigebro och prova! Så blir du inte besviken!

Det fanns en som jag gillade bättre, pro touring eller något liknande men den fanns inte på lager

Så det fick bli det näst bästa i min smak

Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Tack för svar - vad skulle jag göra utan Rejsa?!

Vessigebro ligger på vägen ner till mina svärföräldrar, så blir det tillfälle ska jag smita in där och sänka häcken ner i plastbaljorna!

Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Glöm bara inte att ringa innan för dom tar inte emot besök utan att man ringer och säger att man ska komma.
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002

Stolar är lite som skor, dvs. det beror på hur du ser ut i kroppen. Din fråga är lite som "Vilken storlek på skor behöver jag?"

Det absolut viktigaste är att formen passar just din kropp, provsitt och ännu hellre provåk så många stolar du kan innan du köper

Det näst viktigaste är att stolen är styv så den inte sviktar märkbart när du behöver spjärna emot pedaler och ratt. Är man två pers kan den ena hålla i undre delen och den andra vrida ryggstödet, då får man en känsla för hur pass vridstyv en stol är. Det finns en bra anledning till att Recaro är rätt dyr och att kolfiberstolar är bättre än glasfiber...

Det tredje är passform i bilen, kul om man slipper bygga om allt, men lite kapa och sveta gör ju inte så mycket.

Det fjärde och sista är vikten. Inte så himla viktigt eftersom ett kilo bort brukar ligga på 2-3 tusen kronor, dvs det är billigare att banta bilen i någon annan ände istället.

Så, börja passa in rumpan, välj ut ett antal som är perfekta och ett till antal som är ok, jämför vridstyvheten på alla, sortera därefter. Då borde det finnas två eller tre favoriter kvar. Den billigaste är din.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003

Jag hade nog funderat noga över att köpa Cobra, efter vad jag hört har dom genom åren haft stora problem att få"vissa" stolar FIA godkända. Köp Sparco stol o känn dig "trygg"....

Mvh Pelle

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
Skruva banåkabil
Stolar - är Cobra bra?
1636 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande