Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bygga fjäderbenstag
1, 2   >>
3501 besök totalt
Tote
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 10


Trådstartare
Bygga fjäderbenstag

Ska bygga övre fjäderbenstag både fram och bak till min urquattro, och funderar på att göra dom justerbara.

Är det någon vits med det, eller är det bättre med ett stumt rör mellan?

Nån som har justerbart och som justerar, eller ställer man in det och är nöjd/lat sen?

_________________
/Tote
urquattro -85
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42369

Forumägare
Forumägare

Vi diskuterade för ett tag sen här på forumet om ett stag ska sitta i spänn och isf trycka eller dra.... Jag har för mig att vi inte kom fram till mer än att ett stag är bra hursomhelst bara det inte flexar... typ Kolla o sök i forumet...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tote
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 10


Trådstartare
Ska söka och läsa på också, men intressant med mycket synpunkter.

_________________
/Tote
urquattro -85
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Hakar på denna tråden då om det är okej

Materialval då, är det nåt som går tokbort bland bondstål, chrome moly & alu t.e.x.?

Hittade inget om detta när jag sökte...

_________________
Peter Karlsson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5863



Är väl en kostnads fråga... och hållbarhets fråga.
Jag skulle då försöka göra dom justerbara.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8363



Jag ska slänga ihop ett främre undre stag till Sciroccon nu när motorn är
urtagen och kommer använda vanligt 25x25 fyrkantsrör med 1.5mm godstjocklek. thumbs up
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Mats Karlsson skrev:
Jag ska slänga ihop ett främre undre stag till Sciroccon nu när motorn är
urtagen och kommer använda vanligt 25x25 fyrkantsrör med 1.5mm godstjocklek. thumbs up



Såvida det är helt rakt så håller ett sådant horibla belastningar!!! thumbs up

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8363



Japp, det kommer vara helt rakt.
Dimensionen är juh lite overkill men jag har sån stång
liggande i garaget så det blir billigast...

Som en kompis en gång sa...
"Gratis, -det- är billigt" thumbs up
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42369

Forumägare
Forumägare

super7 skrev:
Är väl en kostnads fråga... och hållbarhets fråga.
Jag skulle då försöka göra dom justerbara.


Vad är poängen med justerbart egentligen? Jag känner inte att jag fått grepp om det riktigt...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Magnus Thomé skrev:
Vad är poängen med justerbart egentligen? Jag känner inte att jag fått grepp om det riktigt...


Alla biltillverkare har inte så snäva toleranser i karosspassningarna, är kanske nödvändigt för att det skall gå att få dit överhuvudtaget

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42369

Forumägare
Forumägare

Det är jag helt med på när det gäller masstillverkade.... Men om man gör staget själv, vad ska man ha det justerbart då för?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Angående materialval: Mitt främre, övre, stag är av typen ledat alurör med ganska kraftig plattalu som fäste på tornen (Köpt hos GA Lindberg).
Efter några års användande har hålen i plattaluminiet blivit betydligt större trots att jag försökt dra åt så hårt jag kan.
Skall man nödvändigtvis använda alu (trots att det är relativt mjukt) bör man ha fler infästningspunkter än två på vardera tornet för att fördela ut krafterna.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



Mats Karlsson skrev:
Jag ska slänga ihop ett främre undre stag till Sciroccon nu när motorn är
urtagen och kommer använda vanligt 25x25 fyrkantsrör med 1.5mm godstjocklek. thumbs up


Har ett undre stag av lika enklare modell du ovan nämner till övers om du är intresserad ???

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8363



Intresserad är jag juh men det beror juh helt på vad du vill ha för det.
Är juh som du kanske sett på min hemsida inte riktigt i körbart skick ännu så det får vänta ett tag... Prio ett är juh att få bilen igenom SBP.....
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Mats Karlsson skrev:
Jag ska slänga ihop ett främre undre stag till Sciroccon nu när motorn är
urtagen och kommer använda vanligt 25x25 fyrkantsrör med 1.5mm godstjocklek. thumbs up


Håller på att göra ett sådant men i alu från Bauhaus Uppsala.
De skall väl hålla till en nioelva?.
Motorn sitter ju där bak om det nu spelar nån roll.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13272



kid: VA??? säljer Bauhaus aluminium?????? eller är det någon köksprofil du köpt?

mvh Anders
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Anders Jeppsson skrev:
kid: VA??? säljer Bauhaus aluminium?????? eller är det någon köksprofil du köpt?

mvh Anders


Bauhaus säljer mycket om man har ögonen på skaft, jag köpte inga köksprofiler utan sådana fina mattanodiserade profiler o fyrkantsrör.

Ta dig en titt på närmaste bauhaus

_________________
Kör cheva numer.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13272



hmmm... får svänga förbi där nästa gång..

undrar om de har 1 mm alu plåt i dim 1200X500 ???? kan ju va bra till diskbänken eller nåt!!! thumbs up
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Så här komplicerat gjorde jag vårat stag, i det avancerade materialet stål
Justering finns det inte heller då jag inte hittade en enda fördel med det bortsett från att man skulle sluppit tänka på annat ett tag till



_________________
Karl Brag
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Hej. Ang materialval så skulle jag nog välja vanligt bonnstål, om jag skulle använda alu så skulle jag ta lite grövre dimensioner. Bonnstål lär ju dessutom vara billigare. Båda har en specifik hållfasthet (densitet/E-modul) på omkring 38. Alu'n är ju som sagt mkt mjukare så livslängden är ju kortare. Cr-Mo har ung. samma spec hållf som de andra materialen men har en mkt bättre korrosionsresistans, detta tycker inte jag motiverar det högre inköpspriset då fjäderbensstaget inte direkt är utsatt för korrosion. (E-modul är ett mått på materialets styvhet)

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293



Micke Holmström skrev:
Angående materialval: Mitt främre, övre, stag är av typen ledat alurör med ganska kraftig plattalu som fäste på tornen (Köpt hos GA Lindberg).
Efter några års användande har hålen i plattaluminiet blivit betydligt större trots att jag försökt dra åt så hårt jag kan.
Skall man nödvändigtvis använda alu (trots att det är relativt mjukt) bör man ha fler infästningspunkter än två på vardera tornet för att fördela ut krafterna.


Detta beror ju förvisso på vilken typ av alu man använder. Den alu farsan använder till sina billet-motorer heter Alumec (Uddeholm) och det har högre hållfasthet än maskinstål. Säkert inte gratis, men gissningsvis billigare än tex titan.

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Allmänt banåkaforum
Bygga fjäderbenstag
1, 2   >>
3501 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande