Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Köpråd!
1135 besök totalt
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 569


Trådstartare
Köpråd!

sitter och funderar mellan en golf vr6 och en nissan 200sx!

någon som kan berätta lite plus och minus om dom?
främst vr6:an som jag inte vet något om!

vad väger golfen?
alla svar är tacksamma!

_________________
Tim Kjellsson
Uppsala
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42369

Forumägare
Forumägare

Mmmmm.... VR6 syncro är en KULKUL bil!! Mycket bättre balans än en vanlig VR6 o lite mer motor. Väger en hel del, syncron hade över 1500 i tjänstevikt. Tyvärr kan man köra sönder syncrodiffen mha banåka...

Dyrt o trimma VR6 jmfrt med 200'an gissar jag.

Är man road av det minsta skruvande är väl 200'an ett betydligt bättre utgångsmaterial. Jag har träffat på _väldigt_ snabba 200'or på banträffar....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5266



"Dyrt o trimma VR6 jmfrt med 200'an gissar jag. "

Kostar nog ganska lika mycket att trimma båda. Mer volym i vr6an, turbo i Nissan. Men för lite mer effekt är det himla massa som behöver bytas på nissan.

De glömde laddluftkylare, satte en kaffekokare bakom framlampan! Trubo, avgas, kolvar, grenrör kommer ganska direkt i listan.

Seriös portning av en ~ 3l motor och fina kammar, injustering ger några kusar.

_________________
Roland Johansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42369

Forumägare
Forumägare

om man då måste ta fram plånboken ordentligt för att trimma vilken bil man än väljer - så kan man ju nämna att det finns en bunt _väldigt_ uppskrämda VR6'or med turbo alt. kompressor. Men det kostar ju som sagt en del...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 569


Trådstartare
rolle vet du vad du snackar om =)
är rätt påläst och grenröret behövs dock inte bytas..
rogerpower har över 400hk i sin vinterbil och den har orginal grenrör.. har påstår att den är så pass bra orginal!
kolvarna klarar då 300hk iaf... men ic bör bytas fort för det är en riktigt flaskhals!

har tappat suget lite på golfen.. ska ju vara bakhjulsdrift och turbo =) vr6:an saknar ju båda =P

_________________
Tim Kjellsson
Uppsala
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8363



Men om du vill ha bakhjulsdrift och turbo varför funderar du då ens över en VR6:a ?
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5266



"rogerpower har över 400hk i sin vinterbil och den har orginal grenrör.. har påstår att den är så pass bra orginal! "

Vet vad jag pratar om. Med grenröret e problemet hållbarheten. Det spricker... Från mellanväggen i det och sedan ut. Ett grenrör med spricka i en ingen hitt. Och varannan tyskhalade verkar (minst) ha sprucket grenrör.


"kolvarna klarar då 300hk iaf..."

Överlever någorlunda dit, bör bytas innan de går sönder och gör repor i blocket etc.


" men ic bör bytas fort för det är en riktigt flaskhals! "

Amen.

Var mest ett konstaterande att notan för ett seriöst trim med bra drag på båda kostar ganska mycket i båda fallen.

Fråga Roger vad hans bottendel kostar, så är nog diskussionen slut. Och fråga sedan vad som är gjort med hans topp, bytt turbo etc...

_________________
Roland Johansson
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Hmm vi hade en VR6 utan synkro och det är ju en gammal motorkonstruktion så vad jag mindes så vad den inte direkt snål eller har jag hel fel? (var några år sen)
Citera
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 569


Trådstartare
Rolle jo att dom brukar kunna spricka har jag också hört!


ang att jag fråga om golfen var att jag tycker dom är jäkligt snygga och har härligt ljud!
dom motorerna kanske håller bättre än nissan 200:ans som brukar ha problem med vevlagrena!

_________________
Tim Kjellsson
Uppsala
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5266



"ang att jag fråga om golfen var att jag tycker dom är jäkligt snygga och har härligt ljud! "

Framtunga.


"dom motorerna kanske håller bättre än nissan 200:ans som brukar ha problem med vevlagrena!"

Svaga punkten på dessa snurror är glidskenor och släpor för kamkedjor, bör bytas vid ~ 10' mil innan ett ras uppstår. Men det är ju ingen skillnad mot kamrem och spännrulleras på andra bilar...
Servar du motorn med olja, filter etc så har dom inga direkta andra slitageproblem...


Hinkar nog inte i sig direkt mer soppa än andra bilar, är mer högerfoten som avgör.

Tja, vattentermostaten brukar vara dålig på dem. Kostar en hundring och gör att bilen inte kommer upp i rätt temp med extra hög bränsleförbrukning som resultat.

_________________
Roland Johansson
Citera
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 569


Trådstartare
ok! ska nog åka och kolla på en 200:a till helgen!
rätt enkelt att plocka ur 250hk ur dom!

_________________
Tim Kjellsson
Uppsala
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5266



Maxpower skrev:
ok! ska nog åka och kolla på en 200:a till helgen!
rätt enkelt att plocka ur 250hk ur dom!


Tja, hittade du inget vettigt så vet jag en vr6 syncro som säljes nu. Storleksordningen en hundring, men då ingår en kompressorsats monterad och ~ 270 kusar...

Blå, colorconcept inredning etc

_________________
Roland Johansson
Citera
Allmänt banåkaforum
Köpråd!
1135 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande