| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Specifikationer till Volvo B30 från 60-70talet
|
1, 2 >> 17 besök senaste veckan (21208 totalt) |
|
|
||||
Nope! Men kanske använda den motorn Tack för länken!
*hemlighetsfull* _________________ Rachid Rachid |
||||
Till vad? Bojsänke? _________________ Mikael Persson |
||||
Jag vet...jag vet...
Å ni lär inte bli besvikna om "hemligheten" blir sann....
_________________ Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis" Legitimerad tvålkoppsförare.. |
||||
|
|
||||
|
Rashid vet redan allt han behöver veta.....
om inte, vet han vem han ska fråga!
*eller hur? inte ljuger jag alldeles för mycket nu då? *
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
|
Jag hade en 225 hk penta sexa i en 164a.........1978. Gick som ett skott..........
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Utan att veta, men efter att ha hört Marcosägande polare resonera, så var det ungefär en B20 med två extra cylindrar. Effektpotensialen fanns, han hade (eller rättare sagt hon, den står på flickvännen) 247 på driven eller något sånt, men de två bakre cylindrarna kunde få problem med smörjning, kylning eller något sånt.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Gäller det B30A eller E? Första steget kan väl vara att skaffa kg-katalogen www.kgtrimning.com. Unitek kan ha en del grejer också är iallafall duktiga på B18/B20. http://biphome.spray.se/unitek/ låt dig inte luras av den dåliga hemsidan om man mejlar så får man en katalog. Sölve ståhl är en annan välkänd volvotrimmare www.stahlmotor.se . Stötstångsvolvo klassiker är väl att balansera, det kan t ex skilja ganska mycket i vikt mellan kolvarna. Porta och plana toppen och en passande kamaxel. Om du har en B30A får du se över förgaseriet också. Det finns en del att hämta i tändningen också. Eller varför inte turbo. / Pär _________________ /Pär Nyman |
||||
Min far hade en bekant som körde med en 270-280 hk B30 i sin 164, jag skall se om jag inte kan få tag på lite info om vad dom gjorde med den. _________________ Mikael Persson |
||||
|
Ett tips är att inte varva jätte mycket heller...
Har en kompis som har bygget en Race Amazon..började med en B30 numera sitter det en v8
Han hadde bekymmer med att svänghjulet lossnade lite då och då
och i regel var det efter en missade växel eller liknade. _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||
Jag har fått för mig att det är B30E, den har väl 175hk? Försöker bara upplysa mig om vad man kan göra innan man drar igång med det man tänkt
175hk räcker väl ganska gott det också, men jag vill gärna fräscha upp motorn lite och tänkte samtidigt passa på att trimma den lite. _________________ Rachid Rachid |
||||
Har hört att någon av sexorna som satt i 164 ska vara av dålig kvalite. Stämmer detta? Att det ska vara ganska urusel kvalite på den ena och fin typisk volvoslitstark kvalite på den andra. Vet någon vilken i så fall? Tacksam för hjälp! _________________ Rachid Rachid |
||||
|
Volvos raka gjutjärnssexa är av god kvalitet. Men sen fick dom för sej att samarbeta med några franska tomtar och byggde en lättmetalls-V6, PRV...Du kanske vet vad P:et står för...
_________________ Nüburgare und BMW-fahrer Pål Pålsson Körlinge |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Specifikationer till Volvo B30 från 60-70talet
|
1, 2 >> 17 besök senaste veckan (21208 totalt) |