Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Specifikationer till Volvo B30 från 60-70talet
1, 2   >>
17 besök senaste veckan (21208 totalt)
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
Specifikationer till Volvo B30 från 60-70talet

Var kan man hitta mer info om de? Lite nyfiken på hk, nm, m.m.

Ytterst tacksam på förhand!

_________________
Rachid Rachid
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13368

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

164 klubben kanske har koll?

http://www.164club.org/indexsv.html

Ska du bygga banbil av en 164...

_________________

Rice and shine
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
Lars Falk skrev:
164 klubben kanske har koll?

http://www.164club.org/indexsv.html

Ska du bygga banbil av en 164...


Nope! Men kanske använda den motorn Tack för länken!

*hemlighetsfull*

_________________
Rachid Rachid
Citera
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 653



Rash skrev:
Lars Falk skrev:
164 klubben kanske har koll?

http://www.164club.org/indexsv.html

Ska du bygga banbil av en 164...


Nope! Men kanske använda den motorn Tack för länken!

*hemlighetsfull*


Till vad? Bojsänke?

_________________
Mikael Persson
Citera
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461



+ ?

_________________
/Nicke Lindgren
Citera
Stefan Stenbeck
Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 856



Rash skrev:
Lars Falk skrev:
164 klubben kanske har koll?

http://www.164club.org/indexsv.html

Ska du bygga banbil av en 164...


Nope! Men kanske använda den motorn Tack för länken!

*hemlighetsfull*

Jag vet...jag vet...
Å ni lär inte bli besvikna om "hemligheten" blir sann....

_________________
Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis"
Legitimerad tvålkoppsförare..
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13368

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Stenis skrev:
Jag vet...jag vet...


Ja vet oxå...


_________________

Rice and shine
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 933



Marcos?

_________________
/Pär Nyman
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Peugeot med Volvo motor
















_________________

--VVTS--
Citera
Stefan Stenbeck
Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 856



My läppar are silade...

_________________
Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis"
Legitimerad tvålkoppsförare..
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Rashid vet redan allt han behöver veta..... om inte, vet han vem han ska fråga!

*eller hur? inte ljuger jag alldeles för mycket nu då? *

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Jag hade en 225 hk penta sexa i en 164a.........1978. Gick som ett skott..........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
Ni får gärna komma med tips på hur man gör motorn lite "potentare" smidigast också. Vad är första stegen? m.m.

_________________
Rachid Rachid
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Utan att veta, men efter att ha hört Marcosägande polare resonera, så var det ungefär en B20 med två extra cylindrar. Effektpotensialen fanns, han hade (eller rättare sagt hon, den står på flickvännen) 247 på driven eller något sånt, men de två bakre cylindrarna kunde få problem med smörjning, kylning eller något sånt.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 933



Rash skrev:
Ni får gärna komma med tips på hur man gör motorn lite "potentare" smidigast också. Vad är första stegen? m.m.


Gäller det B30A eller E?

Första steget kan väl vara att skaffa kg-katalogen www.kgtrimning.com. Unitek kan ha en del grejer också är iallafall duktiga på B18/B20. http://biphome.spray.se/unitek/ låt dig inte luras av den dåliga hemsidan om man mejlar så får man en katalog. Sölve ståhl är en annan välkänd volvotrimmare www.stahlmotor.se . Stötstångsvolvo klassiker är väl att balansera, det kan t ex skilja ganska mycket i vikt mellan kolvarna. Porta och plana toppen och en passande kamaxel. Om du har en B30A får du se över förgaseriet också. Det finns en del att hämta i tändningen också. Eller varför inte turbo.

/ Pär

_________________
/Pär Nyman
Citera
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 653



Rash skrev:
Ni får gärna komma med tips på hur man gör motorn lite "potentare" smidigast också. Vad är första stegen? m.m.


Min far hade en bekant som körde med en 270-280 hk B30 i sin 164, jag skall se om jag inte kan få tag på lite info om vad dom gjorde med den.

_________________
Mikael Persson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5878



Ett tips är att inte varva jätte mycket heller...
Har en kompis som har bygget en Race Amazon..började med en B30
numera sitter det en v8
Han hadde bekymmer med att svänghjulet lossnade lite då och då
och i regel var det efter en missade växel eller liknade.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
PaZ skrev:
Rash skrev:
Ni får gärna komma med tips på hur man gör motorn lite "potentare" smidigast också. Vad är första stegen? m.m.


Gäller det B30A eller E?

Första steget kan väl vara att skaffa kg-katalogen www.kgtrimning.com. Unitek kan ha en del grejer också är iallafall duktiga på B18/B20. http://biphome.spray.se/unitek/ låt dig inte luras av den dåliga hemsidan om man mejlar så får man en katalog. Sölve ståhl är en annan välkänd volvotrimmare www.stahlmotor.se . Stötstångsvolvo klassiker är väl att balansera, det kan t ex skilja ganska mycket i vikt mellan kolvarna. Porta och plana toppen och en passande kamaxel. Om du har en B30A får du se över förgaseriet också. Det finns en del att hämta i tändningen också. Eller varför inte turbo.

/ Pär


Jag har fått för mig att det är B30E, den har väl 175hk? Försöker bara upplysa mig om vad man kan göra innan man drar igång med det man tänkt

175hk räcker väl ganska gott det också, men jag vill gärna fräscha upp motorn lite och tänkte samtidigt passa på att trimma den lite.

_________________
Rachid Rachid
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Stenis skrev:
My läppar are silade...


Jag tror att jag vet vad det är?
Rash ska stoppa in volvomotor i Peugeot 204-68

_________________

--VVTS--
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
PaZ skrev:
Rash skrev:
Ni får gärna komma med tips på hur man gör motorn lite "potentare" smidigast också. Vad är första stegen? m.m.


Gäller det B30A eller E?

/ Pär


Har hört att någon av sexorna som satt i 164 ska vara av dålig kvalite. Stämmer detta? Att det ska vara ganska urusel kvalite på den ena och fin typisk volvoslitstark kvalite på den andra.

Vet någon vilken i så fall? Tacksam för hjälp!

_________________
Rachid Rachid
Citera
pålsson
Sollentuna
Här sen Jan 2004
Inlägg: 394



Volvos raka gjutjärnssexa är av god kvalitet. Men sen fick dom för sej att samarbeta med några franska tomtar och byggde en lättmetalls-V6, PRV...Du kanske vet vad P:et står för...

_________________
Nüburgare und BMW-fahrer
Pål Pålsson Körlinge
Citera
Skruva banåkabil
Specifikationer till Volvo B30 från 60-70talet
1, 2   >>
17 besök senaste veckan (21208 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande