Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Nya fjädrar till Opel Speedster, men hur hårda?
<<   1, 2, 3
6 besök senaste veckan (7011 totalt)
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Pistonheads var det:

"cymtriks 17:38
--------------------------------------------------------------------------------
Elise data
front RC 30mm
rear RC 75mm
COG height, don't know, would guess 400mm, possibly lower. "

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Satt in riktigare värden....det ser ut att bli understyrt med bredare däck fram o hård fjädring

Standard



och moddad



_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

citat:
Satt in riktigare värden....det ser ut att bli understyrt med bredare däck fram o hård fjädring

Japp, jag väntade på något dylikt

Vad vi nu tittar på är en bil i konstant fart i en böj och utan förlust av sidogrepp pga drivningen.
om vi nu ändra fjädarna fram och bak och vill behålla ca samma balans så kan man gämnföra 1 och 2.

Men första ger 0,99 fram och 1,01 bak
Den andra ger 1,04 fram och 1,02 bak

1 ser ut att vara understyrd och 2 lite överstyrd.
om du nu fixar krängre med säg ca 30-50% justeringsmån på det man tror, så blir det nog bra.

obs
Du måste stoppa in hjulkonstenan, INTE fjäderkonteneten.
Korigeringsfaktorerna är
fram ca 0,58
bak ca 0,64

_________________
Johan Sjölinder
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Jag mätte lite löst på armen och tyckte förhållandet för fjädringen var 25/33 cm, mätt från lagring till spindel resp. lagring - fjäderfäste. Då skulle förhållandet bli 0,75, för hjulkonstant/fjäderkonstant.


Men jag gissar att dina värden är från Dudes kärra? thumbs up

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9887

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

du måste räkna in stötdämparens lutning i konstanten

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

apex:
se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13775
Men obs läs hela tråden, jag har viss problem att skilja på b ocg d bla


ps det skall vara (25/33)^2 pga att en är för kraften och en för längden.


a-----o----------b

a till o är 1
o till b är 2

Fa*1=Fb*2 --> Fb/Fa=1/2
Vickar vi runt o så kommer a och b åka olika långt upp/ner och de förhållandet är också samma som kraft förhållandet.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
fuling skrev:


1 ser ut att vara understyrd och 2 lite överstyrd.
om du nu fixar krängre med säg ca 30-50% justeringsmån på det man tror, så blir det nog bra.

obs
Du måste stoppa in hjulkonstenan, INTE fjäderkonteneten.
Korigeringsfaktorerna är
fram ca 0,58
bak ca 0,64


Hoppsan, såg det sen. Tog dina korrektionsfaktorer o testade. Kränghämmare med 60 N/mm ger neutralt resultat. En ganska hård krängare som nästan eliminerar krängningen helt!!! Nu snackar vi banbil!


_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Jag hadde inte litat 100 på vad jag ställt till vad gäller beräkningsmässigt utan vill ha justringsmån på krängren.

Sen har vi det att lite av greppet bak går åt till att driva plastbaljan framåt, så den borde bli lite överstyrd.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
fuling skrev:
Jag hadde inte litat 100 på vad jag ställt till vad gäller beräkningsmässigt utan vill ha justringsmån på krängren.

Sen har vi det att lite av greppet bak går åt till att driva plastbaljan framåt, så den borde bli lite överstyrd.


Helt klart är justering nödvändig på krängaren. Det är ändå intressant att se vad man har och vad man får, och vilken nivå på krängaren ungefär man hamnar på teoretiskt. Man ser ju också att Lotus tänkt rätt med de löjligt smala framhjulen, på originalbilen.

För att öka vridstyvheten från 24 till 60 N/mm och med en krängare med samma geometri och t ex 15 mm diameter i original, skulle det ge att en 19 mm stång behövs.

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

citat:
Det är ändå intressant att se vad man har och vad man får, och vilken nivå på krängaren ungefär man hamnar på teoretiskt. Man ser ju också att Lotus tänkt rätt med de löjligt smala framhjulen, på originalbilen.

Vi är på samma våglängd thumbs up
Man får en känsla var det barkar

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Skruva banåkabil
Nya fjädrar till Opel Speedster, men hur hårda?
<<   1, 2, 3
6 besök senaste veckan (7011 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande