| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Nya fjädrar till Opel Speedster, men hur hårda?
|
<< 1, 2, 3 5 besök senaste veckan (7010 totalt) |
|
Pistonheads var det:
"cymtriks 17:38 -------------------------------------------------------------------------------- Elise data front RC 30mm rear RC 75mm COG height, don't know, would guess 400mm, possibly lower. " _________________ Torbjörn Fagerberg
A master of going faster! |
||
|
citat:
Satt in riktigare värden....det ser ut att bli understyrt med bredare däck fram o hård fjädring Japp, jag väntade på något dylikt
Vad vi nu tittar på är en bil i konstant fart i en böj och utan förlust av sidogrepp pga drivningen. om vi nu ändra fjädarna fram och bak och vill behålla ca samma balans så kan man gämnföra 1 och 2. Men första ger 0,99 fram och 1,01 bak Den andra ger 1,04 fram och 1,02 bak 1 ser ut att vara understyrd och 2 lite överstyrd. om du nu fixar krängre med säg ca 30-50% justeringsmån på det man tror, så blir det nog bra. obs Du måste stoppa in hjulkonstenan, INTE fjäderkonteneten. Korigeringsfaktorerna är fram ca 0,58 bak ca 0,64 _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Jag mätte lite löst på armen och tyckte förhållandet för fjädringen var 25/33 cm, mätt från lagring till spindel resp. lagring - fjäderfäste. Då skulle förhållandet bli 0,75, för hjulkonstant/fjäderkonstant.
Men jag gissar att dina värden är från Dudes kärra?
_________________ Torbjörn Fagerberg
A master of going faster! |
||
|
apex:
se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Men obs läs hela tråden, jag har viss problem att skilja på b ocg d bla
ps det skall vara (25/33)^2 pga att en är för kraften och en för längden. a-----o----------b a till o är 1 o till b är 2 Fa*1=Fb*2 --> Fb/Fa=1/2 Vickar vi runt o så kommer a och b åka olika långt upp/ner och de förhållandet är också samma som kraft förhållandet. _________________ Johan Sjölinder |
||
Hoppsan, såg det sen. Tog dina korrektionsfaktorer o testade. Kränghämmare med 60 N/mm ger neutralt resultat. En ganska hård krängare som nästan eliminerar krängningen helt!!! Nu snackar vi banbil!
_________________ Torbjörn Fagerberg
A master of going faster! |
||
|
Jag hadde inte litat 100 på vad jag ställt till vad gäller beräkningsmässigt utan vill ha justringsmån på krängren.
Sen har vi det att lite av greppet bak går åt till att driva plastbaljan framåt, så den borde bli lite överstyrd. _________________ Johan Sjölinder |
||
Helt klart är justering nödvändig på krängaren. Det är ändå intressant att se vad man har och vad man får, och vilken nivå på krängaren ungefär man hamnar på teoretiskt. Man ser ju också att Lotus tänkt rätt med de löjligt smala framhjulen, på originalbilen. För att öka vridstyvheten från 24 till 60 N/mm och med en krängare med samma geometri och t ex 15 mm diameter i original, skulle det ge att en 19 mm stång behövs. _________________ Torbjörn Fagerberg
A master of going faster! |
||
|
citat:
Det är ändå intressant att se vad man har och vad man får, och vilken nivå på krängaren ungefär man hamnar på teoretiskt. Man ser ju också att Lotus tänkt rätt med de löjligt smala framhjulen, på originalbilen. Vi är på samma våglängd Man får en känsla var det barkar
_________________ Johan Sjölinder |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Nya fjädrar till Opel Speedster, men hur hårda?
|
<< 1, 2, 3 5 besök senaste veckan (7010 totalt) |

