Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
hur funkar downforce?
1, 2, 3, 4   >>
7432 besök totalt
Memphis

Här sen Jan 2003
Inlägg: 4


Trådstartare
hur funkar downforce?

hej


vet ej om det är rätt ord för det men
det som sitter mellan vagasrören på denna ferrari.

Alla banracing bilar har det(ex: ROOS), och min fråga är om den fortsätter under hela bilen eller om det tar slut vid axlen.


lite luddigt skrivet kanske:)

_________________
mvh Jocke eget fotogalleri
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8363



Diffusor heter det tror jag....vet inte exakt hur det funkar dock....
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42369

Forumägare
Forumägare

Vilken bild du hittat


_________________
Magnus Thomé
Citera
Memphis

Här sen Jan 2003
Inlägg: 4


Trådstartare



pure love

_________________
mvh Jocke eget fotogalleri
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



om du har ett slätt underrede........och att avståndet till marken ökar bak, så gör draget efter bilen att luften sugs ut bak.
Vilket i sin tur bildar ett vakum under bilen.
Detta förutsätter att spoilern fram hindrar luften att komma in framifrån.

Jag tror att de flesta diffusors börjar vid bakaxeln.

Novan kommer att få en rejäl sådan............

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3457



Venturitunnel , har inte mycket med avgas att göra men kan kombineras med sådan...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Läs Johan Jarls Aerodynamikrapport som du kan hitta under Arkiv, tror jag, på denna sida.

Där kan du få KORREKT info om venturis, diffusors och annan bilaerodynamik på ett väldigt lättbegripligt sätt.

Man ska vara medveten om att detta är bland det mest avancerade man kan pyssla med. Mao är det väldigt,
jag säger VÄLDIGT, få som vet var dom yrar om... Vet i tusan om jag träffat mer än ett par personer max som
har ngt man kan kalla "en god grundkoll" ens.

Johan hör definitivt till dom som ligger över "god grundkoll" i kunskapsnivå. Sen finns det ju nga
flygnördar/tekniker/piloter i/runtikring vårat team oxå... Dom har oxå bra koll på dethär med luftens rörelse
kring kroppar... fast dom använder den lite annorlunda.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 479



Instämmer i AL:s råd, läs Johans avhandling i ämnet. Där får du en god inblick i ämnet.

ButterflyRacing skrev:
Detta förutsätter att spoilern fram hindrar luften att komma in framifrån.

Tvärtom, krävs det för att en diffusor skall fungera att en viss mängd luft släpps under bilen.

_________________
/Markus Lefors

Mx5 NB -99 Standard Cup
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Visst aeorodynamik ÄR komplicerat

Men med lite teori och envishet kan man komma en bra bit

Sunt förnuft och eftertänksamhet räcker oxå långt, men det stora problemet ligger väl vanligtvis i att de flesta inte har möjlighet att mäta sina teorier och visioner på ett vettigt sätt. Vindtunnlar med rullande golv och hjultrycksvågar står ju inte direkt i varje garage...

Men just venturitunneln eller diffusern som den oxå kallas är ju en rätt "basic" sak.
Alla bilar har vare sig man vill eller inte en del luft som passerar under dem, och genom att utforma bakersta delen av underredet enligt teorin/förnuftet tror jag att man iaf kommer en bra bit.
Vi gjorde så här och hoppas att det skall hjälpa till en del


men eftersom ingen har begripit nyttan av att sponsra oss med obegränsad vindtunneltid så har jag ingen aning om nyttan av det hela

_________________
Karl Brag
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Nu ska jag uttrycka mig lite tufft och "felaktigt", så ducka.

PCR, du kanske ska läsa Johans sammanfattning du oxå? Jag har verkligen läst och grunnat mig igenom den ett
otal gånger och fortfarande hittar jag nya saker och idéer. Man är seglärd och novis inom ämnet märker man
snabbt...

Diffusor och Venturi är INTE samma sak.

Mer generellt angående ämnet kan man säga:

Kolla man runt en del inom "amatörracingen" i Sverige idag ser man vad "lite sunt förnuft" osv leder till...
och inte är det så ofta det är så väldigt övertygande aerodynamiska lösningar alltid. Undantag finns dock.
Tycker trenden verkar vara "Bigger is better!" och på det tror jag inte.

Som sagt, jag ursäktar detta inlägg, det är bara en personlig åsikt som jag av erfarenhet vet att många inte
uppskattar...

Veckans citat:
"Bara för att en vinge är tillverkad i kolfiber betyder det inte att den är korrekt..."
(Går att aplicera på alla enskilda delar på en racebil.)

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: hur funkar downforce?

Memphis skrev:
hej


vet ej om det är rätt ord för det men
det som sitter mellan vagasrören på denna ferrari.

Alla banracing bilar har det(ex: ROOS), och min fråga är om den fortsätter under hela bilen eller om det tar slut vid axlen.


lite luddigt skrivet kanske:)


Hej,

Downforce är användandet av aerodynamiska detaljer som ökar marktrycket och därmed förbättrar väggreppet. Det kan vara undersidan av bilen, vingar mm. Som någon nämnde, detta är ytterst komplicerat och näst intill omöjligt att optimera utan vindtunnel.
En bakvinge kan t,ex användas fristående eller i samband met en bakre diffusor. Vilket kan göra det svår att förstå en vingplacering på en tävlingsbil med mindre att man vet hur den används. Ämnet är så stort så det är svårt att behandla så här i ett forum, men jag försöker gärna svara på frågor per mail. ( I den mån jag kan).

Göran M, hemipanter@brevet,nu.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



AL skrev:
Nu ska jag uttrycka mig lite tufft och "felaktigt", så ducka.

PCR, du kanske ska läsa Johans sammanfattning du oxå? Jag har verkligen läst och grunnat mig igenom den ett
otal gånger och fortfarande hittar jag nya saker och idéer. Man är seglärd och novis inom ämnet märker man
snabbt...

Diffusor och Venturi är INTE samma sak.

Kolla man runt en del inom "amatörracingen" i Sverige idag ser man vad "lite sunt förnuft" osv leder till...
och inte är det så ofta det är så väldigt övertygande aerodynamiska lösningar alltid. Undantag finns dock.
Tycker trenden verkar vara "Bigger is better!" och på det tror jag inte.

Som sagt, jag ursäktar detta inlägg, det är bara en personlig åsikt som jag av erfarenhet vet att många inte
uppskattar...

Veckans citat:
"Bara för att en vinge är tillverkad i kolfiber betyder det inte att den är korrekt..."
(Går att aplicera på alla enskilda delar på en racebil.)


Nääe...inte fasen behöver jag ducka...
Jag har läst Johans sammanfattning och lite mer därtill...
Att Diffusor och Venturi inte är samma sak är inget nytt under solen men att dom KALLAS för både och är vanligt förekomande.

Tyvärr är det faktiskt så att om du bara strävar efter maximal downforce så är "bigger is better" det som gäller eftersom det som avgör tex en vinges maximala prestanda är ytan och lufthastigheten. Om man däremot skall krångla till det genom att inse att man har mindre hk än Schumacher och måste tänka på hur mycket "drag" man generar så blir det lite tyngre.

Gällande sunt förnuft så är det inte samma sak som att man alltid lyckas, men hade inte det varit för just det så hade vi antagligen inte ens kommit halvägs mot dagens utveckling. Är man riktigt klok så försöker man kombinera teori och sunt förnuft, är man då lite rätt ute (dvs både förnuftig och påläst) brukar man hamna ganska nära verkligheten

_________________
Karl Brag
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Lefors skrev:
ButterflyRacing skrev:
Detta förutsätter att spoilern fram hindrar luften att komma in framifrån.

Tvärtom, krävs det för att en diffusor skall fungera att en viss mängd luft släpps under bilen.



ok.......det smög sig in ett tankefel..........ni har rätt.

Jag har ingen skolning i ämnet........men efter att ha läst Johans artikel...igen.....stämmer bilden i mit huvud, hur det funkar förbluffande bra.

Det var inget försök att vetenskapligt förklara.........och då kanske man ska låta bli.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Sen kan man lägga till ett litet praktiskt tips till .... efter ha sett många i verkligheten.... (typ Lefors gamla teamkamrater i den blåe T6 volvon bland annat)

Vingar, frontspoilers och venturitunnlar är himla bra på racerbanan men ändå bättre om dom sitter kvar efter första grusbesöket i avåkningszonen....

Våra stackars rescue killar plockar mycket plastbitar på banorna

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Vad är det för grundläggande skillnad på Venturi och Diffusor då? Båda bygger ju på samma princip.
De bygger på två grundprinciper:
- minskad tvärsnittsarea(avst. till backen) ger ökad strömningshastighet.
- ökad hastighet ger minskat tryck

om man t.ex. har tre vattenslangar som kopplas efter varandra och där den första och sista har stor diameter och den i mitten har en liten diameter så strömmar vattnet fortare i den tunna slangen än i de båda andra. Samma princip gäller för venturitunnlar och diffusors. Lite svårare att kanske förstå att trycket sjunker när det strömmar fortare, men så är det*. Är trycket lägre på bilens undersida så får man även en kraft nedåt, eller åtminstone en mindre kraft uppåt.


*om någon tvivlar så kan jag producera den matematiska härledningen. Den gäller förresten bara under vissa förutsättningar, liksom det där med minskad hastighet vid ökande area, men de förutsättningarna gäller här.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



ok PCR, glad att du tog inlägget "på rätt sätt".

Håller med dig i stort. Så, så olika tänker vi nog inte.
Är väl bara på petigt humör ikväll...

Skulle vara kul att plocka in ALLA SLC-bilar i Volvos vindtunnel och få svart på vitt vilka som
lyckats/tänkt till.
Misstänker att många skulle floder när deras dyra, fina vingar i exklusiva material visar sig att
ge -25 kg tryck och 200 kg drag vid 200 km/h.

Som sagt, den sista delen av det tidigare inlägget var ju inte riktat till ngn speciellt, utan mer generellt.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



AndersY skrev:
Vad är det för grundläggande skillnad på Venturi och Diffusor då? Båda bygger ju på samma princip.
De bygger på två grundprinciper:
- minskad tvärsnittsarea(avst. till backen) ger ökad strömningshastighet.
- ökad hastighet ger minskat tryck

om man t.ex. har tre vattenslangar som kopplas efter varandra och där den första och sista har stor diameter och den i mitten har en liten diameter så strömmar vattnet fortare i den tunna slangen än i de båda andra. Samma princip gäller för venturitunnlar och diffusors. Lite svårare att kanske förstå att trycket sjunker när det strömmar fortare, men så är det*. Är trycket lägre på bilens undersida så får man även en kraft nedåt, eller åtminstone en mindre kraft uppåt.


*om någon tvivlar så kan jag producera den matematiska härledningen. Den gäller förresten bara under vissa förutsättningar, liksom det där med minskad hastighet vid ökande area, men de förutsättningarna gäller här.


Har svårt att tänka mig att någon (läs jag) skulle lida av vidare utveckling i ämnet

_________________
Karl Brag
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Den vinge som jag planerar till Novan liknar inget annat ni sett på en racerbana..........den är tagen från dragracingen.........och där behövs högt marktryck...........med 2000 hk+ och 300 kmh+.

Detta expriment tror jag funkar.............annars får jag väl gå från Trösen direkt efter start...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



AL skrev:
Som sagt, den sista delen av det tidigare inlägget var ju inte riktat till ngn speciellt, utan mer generellt.


Men kolfiber är ju så dyrt och snyggt att INGEN kan ifrågasätta funktionen

Av en händelse kommer undertecknad snart montera en rejäl pjäs på bakluckan i just det heliga materialet

_________________
Karl Brag
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Anders Y, har inte du en examen/doktorsgrad i ämnet?

Här borde vi amatörer mao få rätsida på alla felaktigheter vi påstår och fakta vi vill ha... thumbs up

To the record: Visst är principen den samma för en diffusor och en venturi. men det är trots allt lite olika saker. (Herr petig var framme ) All "dowmforcegenerering" beror väl på exakt samma sak? Som du skriver, man ökar hastigheten på ena sidan en kropp för att sänka trycket där (gentemot motsatt sida). Sen kan denna kropp vara en vinge, ett stag eller hela bilen.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Hur stor fläkt måste man ha för att bygga en vindtunnel..... ...jag har faktiskt en lokal som jag tror skulle gå att använda till det......

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Allmänt banåkaforum
hur funkar downforce?
1, 2, 3, 4   >>
7432 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande