Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 7432 besök totalt |
hur funkar downforce?
hej ![]() vet ej om det är rätt ord för det men ![]() det som sitter mellan vagasrören på denna ferrari. Alla banracing bilar har det(ex: ROOS), och min fråga är om den fortsätter under hela bilen eller om det tar slut vid axlen. lite luddigt skrivet kanske:) |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
|
||||
om du har ett slätt underrede........och att avståndet till marken ökar bak, så gör draget efter bilen att luften sugs ut bak.
Vilket i sin tur bildar ett vakum under bilen. Detta förutsätter att spoilern fram hindrar luften att komma in framifrån. Jag tror att de flesta diffusors börjar vid bakaxeln. Novan kommer att få en rejäl sådan............ ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Läs Johan Jarls Aerodynamikrapport som du kan hitta under Arkiv, tror jag, på denna sida.
Där kan du få KORREKT info om venturis, diffusors och annan bilaerodynamik på ett väldigt lättbegripligt sätt. Man ska vara medveten om att detta är bland det mest avancerade man kan pyssla med. Mao är det väldigt, jag säger VÄLDIGT, få som vet var dom yrar om... Vet i tusan om jag träffat mer än ett par personer max som har ngt man kan kalla "en god grundkoll" ens. Johan hör definitivt till dom som ligger över "god grundkoll" i kunskapsnivå. Sen finns det ju nga flygnördar/tekniker/piloter i/runtikring vårat team oxå... Dom har oxå bra koll på dethär med luftens rörelse kring kroppar... fast dom använder den lite annorlunda. ![]() |
||||
Instämmer i AL:s råd, läs Johans avhandling i ämnet. Där får du en god inblick i ämnet.
Tvärtom, krävs det för att en diffusor skall fungera att en viss mängd luft släpps under bilen. _________________ /Markus Lefors Mx5 NB -99 Standard Cup |
||||
Visst aeorodynamik ÄR komplicerat
![]() Men med lite teori och envishet kan man komma en bra bit ![]() Sunt förnuft och eftertänksamhet räcker oxå långt, men det stora problemet ligger väl vanligtvis i att de flesta inte har möjlighet att mäta sina teorier och visioner på ett vettigt sätt. Vindtunnlar med rullande golv och hjultrycksvågar står ju inte direkt i varje garage... Men just venturitunneln eller diffusern som den oxå kallas är ju en rätt "basic" sak. Alla bilar har vare sig man vill eller inte en del luft som passerar under dem, och genom att utforma bakersta delen av underredet enligt teorin/förnuftet tror jag att man iaf kommer en bra bit. Vi gjorde så här och hoppas att det skall hjälpa till en del ![]() men eftersom ingen har begripit nyttan av att sponsra oss med obegränsad vindtunneltid så har jag ingen aning om nyttan av det hela ![]() _________________ Karl Brag |
||||
Nu ska jag uttrycka mig lite tufft och "felaktigt", så ducka.
![]() PCR, du kanske ska läsa Johans sammanfattning du oxå? Jag har verkligen läst och grunnat mig igenom den ett otal gånger och fortfarande hittar jag nya saker och idéer. Man är seglärd och novis inom ämnet märker man snabbt... ![]() Diffusor och Venturi är INTE samma sak. Mer generellt angående ämnet kan man säga: Kolla man runt en del inom "amatörracingen" i Sverige idag ser man vad "lite sunt förnuft" osv leder till... och inte är det så ofta det är så väldigt övertygande aerodynamiska lösningar alltid. Undantag finns dock. Tycker trenden verkar vara "Bigger is better!" och på det tror jag inte. Som sagt, jag ursäktar detta inlägg, det är bara en personlig åsikt som jag av erfarenhet vet att många inte uppskattar... Veckans citat: "Bara för att en vinge är tillverkad i kolfiber betyder det inte att den är korrekt..." (Går att aplicera på alla enskilda delar på en racebil.) |
||||
Re: hur funkar downforce?
Hej, Downforce är användandet av aerodynamiska detaljer som ökar marktrycket och därmed förbättrar väggreppet. Det kan vara undersidan av bilen, vingar mm. Som någon nämnde, detta är ytterst komplicerat och näst intill omöjligt att optimera utan vindtunnel. En bakvinge kan t,ex användas fristående eller i samband met en bakre diffusor. Vilket kan göra det svår att förstå en vingplacering på en tävlingsbil med mindre att man vet hur den används. Ämnet är så stort så det är svårt att behandla så här i ett forum, men jag försöker gärna svara på frågor per mail. ( I den mån jag kan). Göran M, hemipanter@brevet,nu. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Nääe...inte fasen behöver jag ducka... ![]() Jag har läst Johans sammanfattning och lite mer därtill... Att Diffusor och Venturi inte är samma sak är inget nytt under solen men att dom KALLAS för både och är vanligt förekomande. Tyvärr är det faktiskt så att om du bara strävar efter maximal downforce så är "bigger is better" det som gäller eftersom det som avgör tex en vinges maximala prestanda är ytan och lufthastigheten. Om man däremot skall krångla till det genom att inse att man har mindre hk än Schumacher och måste tänka på hur mycket "drag" man generar så blir det lite tyngre. ![]() Gällande sunt förnuft så är det inte samma sak som att man alltid lyckas, men hade inte det varit för just det så hade vi antagligen inte ens kommit halvägs mot dagens utveckling. Är man riktigt klok så försöker man kombinera teori och sunt förnuft, är man då lite rätt ute (dvs både förnuftig och påläst) brukar man hamna ganska nära verkligheten ![]() _________________ Karl Brag |
||||
ok.......det smög sig in ett tankefel..........ni har rätt. Jag har ingen skolning i ämnet........men efter att ha läst Johans artikel...igen.....stämmer bilden i mit huvud, hur det funkar förbluffande bra. Det var inget försök att vetenskapligt förklara.........och då kanske man ska låta bli. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Sen kan man lägga till ett litet praktiskt tips till .... efter ha sett många i verkligheten.... (typ Lefors gamla teamkamrater i den blåe T6 volvon bland annat)
Vingar, frontspoilers och venturitunnlar är himla bra på racerbanan men ändå bättre om dom sitter kvar efter första grusbesöket i avåkningszonen.... ![]() Våra stackars rescue killar plockar mycket plastbitar på banorna ![]() |
||||
Vad är det för grundläggande skillnad på Venturi och Diffusor då? Båda bygger ju på samma princip.
De bygger på två grundprinciper: - minskad tvärsnittsarea(avst. till backen) ger ökad strömningshastighet. - ökad hastighet ger minskat tryck om man t.ex. har tre vattenslangar som kopplas efter varandra och där den första och sista har stor diameter och den i mitten har en liten diameter så strömmar vattnet fortare i den tunna slangen än i de båda andra. Samma princip gäller för venturitunnlar och diffusors. Lite svårare att kanske förstå att trycket sjunker när det strömmar fortare, men så är det*. Är trycket lägre på bilens undersida så får man även en kraft nedåt, eller åtminstone en mindre kraft uppåt. *om någon tvivlar så kan jag producera den matematiska härledningen. Den gäller förresten bara under vissa förutsättningar, liksom det där med minskad hastighet vid ökande area, men de förutsättningarna gäller här. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
ok PCR, glad att du tog inlägget "på rätt sätt".
![]() Håller med dig i stort. Så, så olika tänker vi nog inte. Är väl bara på petigt humör ikväll... ![]() Skulle vara kul att plocka in ALLA SLC-bilar i Volvos vindtunnel och få svart på vitt vilka som lyckats/tänkt till. ![]() ![]() Misstänker att många skulle ![]() ge -25 kg tryck och 200 kg drag vid 200 km/h. ![]() Som sagt, den sista delen av det tidigare inlägget var ju inte riktat till ngn speciellt, utan mer generellt. |
||||
Har svårt att tänka mig att någon (läs jag) skulle lida av vidare utveckling i ämnet ![]() _________________ Karl Brag |
||||
Den vinge som jag planerar till Novan liknar inget annat ni sett på en racerbana..........den är tagen från dragracingen.........och där behövs högt marktryck...........med 2000 hk+ och 300 kmh+.
Detta expriment tror jag funkar.............annars får jag väl gå från Trösen direkt efter start... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Men kolfiber är ju så dyrt och snyggt att INGEN kan ifrågasätta funktionen ![]() ![]() Av en händelse kommer undertecknad snart montera en rejäl pjäs på bakluckan i just det heliga materialet ![]() _________________ Karl Brag |
||||
Anders Y, har inte du en examen/doktorsgrad i ämnet?
Här borde vi amatörer mao få rätsida på alla felaktigheter vi påstår och fakta vi vill ha... ![]() ![]() ![]() To the record: Visst är principen den samma för en diffusor och en venturi. men det är trots allt lite olika saker. (Herr petig var framme ![]() |
||||
Hur stor fläkt måste man ha för att bygga en vindtunnel.....
![]() ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 7432 besök totalt |