| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur rengöra ventiler?
|
6 besök senaste veckan (11616 totalt) |
|
Hur är det med belagda ventiler då?
Vågar man braka lös med stålborsten på dem, de lär vara belagda med något som heter stellit, nåt form av salt som ska hindra dem från att ta upp värme. _________________ -Kenneth Hellman- -Jakobstad, Finland- |
||||
|
En släkting som är bilmek sa att dom ångtvättar bort sot i motorn genom att doppa lämplig vacuumslang som är kopplad insuget i en flaska med vatten när motorn är igång, så den suger i vattnet och bildar ånga vid i cylindern. Som jag förstod det så ansåg han inte det vara en "fulmetod"
I Rikards fall kanske det inte är så aktuellt eftersom jag antar att hans motor ligger i delar på arbetsbänken... _________________ Pär Hylander |
||||
|
Läs i denna tråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ William Ekström |
||||
|
Jag satte ventilerna i en pelarborrmaskin och slipade med smärgelduk. Sen ändrade jag formen på ventilerna med en sliprulle.
http://www.clasohlson.se/?AFP=store/ Stellitbeläggning finns väl bara på tätningsytan mot ventilesätet? Det går väl att slipa tätningsytan även på ventiler med stellitbeläggning en gång om de inte är alltför slitna. Om man är osäker är det nog bättre att köpa nya. Lite info (som jag inte läst): http://www.aa1car.com/library/ar1192 _________________ Sten Isaksson |
||||
|
Det beror på vad det är för ventil..
Gamla skabbiga ventiler brukar jag först blästra (inte på skaftet!!) Sen kör jag mot en stålkratsh en sväng. Nyare ventiler som är svarvade överallt brukar jag bara kratsha (roterande stålbortste i bänkslip) |
||||
Stellit är en form av hårdmetall som är avsedd att minska slitaget på ventilen. Tror inte du rår på stelliten med stålborste eller liknande. Många ventiler kan också ha någon form av beläggning på ventilskaften. Det går ju visserligen alltid att lägga på en ny beläggning om man så önskar. |
||||
Tack, tack
Då hade jag bara fått allt om bakfoten, inte första gången det hände och lär inte vara den sista heller
_________________ -Kenneth Hellman- -Jakobstad, Finland- |
||||
|
Detta gjorde jag i flera år (speedway trim firma)
Montera en borrmaskin i ett skruvstäd, sätt dit ventilen, sätt på borrmaskinen, ta scotchbrite och lite avfettning. Annars när jag jobbade på topplocks renoverings firma så blästrade jag ventilerna innan slipning. Borrmaskin + Mässings borste borde funka fint med _________________ Andreas Tysk Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
|
Re:
Varför kem.?, finns flertal fungerande sätt beskrivet ovan. Skrapa bort det värsta o roter. ståltrissa på det. Alt. blästra. Eller upp i svarv o putsa bort med smärjelduk. Oavsett metod, akta/skydda skaftet (ska passa i styrningen även efter rengöring....) _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Hur rengöra ventiler?
|
6 besök senaste veckan (11616 totalt) |