Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
4565 besök totalt |
Bygga kränghämmare
Hej! Behöver veta lite om någon har byggt en krängningshämmare och har svar på: - var köpa fjäderstål i raka längder (jag behöver töjningsgräns på >1000N/mm^2) - hur kröka dem - kom fjäderstålet i mjukt eller hårt tillstånd och vad krävdes i efterbehandling (kostnad?) - andra bra erfarenheter?? Tack på förhand! _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
1000 MPa är HÖGT!!!. Framför allt på tjockare dimensioner, hållfen minskar med ökad diameter.
Har lite svårt att förstå hur du måste få så mycket spänning med sån lätt bil. Prova att räkna om/dimensionera om för att få ner spänningsnivåerna. På en Lotus Europa kan man t.ex. åka med vanligt bonnjärn i kränghämmaren, och den väger ju nog inte mindre än din bil. Jag har tänkt be en vanlig smed kröka till mina i vanligt bonnjärn. Har dock inte räknat utan bara följt beprövade rekommendationer i en "competition manual" för Europan. _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||
Enligt Herr Jarlmark kan man klara sig med rör i "vanligt bonnastål" på en racebil då fjädringeslängden är ganska liten.
Kolla i Arnes 320 Cup-tråd, minns inte vad det var för kvalisort, men kallbockade rör av ngt slag var det iaf. EDIT: Nga sekunder för sen. ![]() ![]() |
||||
Re: Bygga kränghämmare
Här är en firma som säljer rör i olika former och kvaliteter, http://www.arigoteknik.se/svenska.ht om man vill ha en ihålig fjäder. Det är ju en kraftfullt utväxlingsförhållande för infästningspunkten i A-armen vilket påverkar dimensioneringen. Kan du inte få till det med en "monterad" arm i stället för att böja? Jag tycker vinklarna oftast blir lite trista på armarna, det är ju ifs en monteringsfråga hur stora dessa blir. Ja,Ja... nog med funderingar. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Nu är det inte 1000MPa(N/mm2) i gämnförelsespänning i krängarn.
om jag mins rätt ca 500N/mm2 utan man måste ha lite marginal mot utmattning. Typ SS1770 har Rp0,2 på ca 1000N/mm2. citat: Enligt Herr Jarlmark kan man klara sig med rör i "vanligt bonnastål" på en racebil då fjädringeslängden är ganska liten. Svar ja, om man har grova dimensioner på krängarn och liten rörese så funkar det med ett tämligen vanligt stål men ej donnstål. Lite hugget ur luften skulle jag gissa att spänningarna hamnar runt 200-500N/mm2 i en krängare. Allt beroende på utfromning, dimensioner mm. Hmm nu kan det vara så att jag räknat fel. Men TROR inte det. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Mina beräkningar har jag gjort tillsammans med fuling och jag tvekar inte en sekund att vi tänkt rätt.
Rörelsen är rätt stor. Både vridning av tvärröret och böjningen ger ca 400-500 MPa så att dimensionera med fjäderstål till 1000MPa känns som en bra säkerhetsmarginal. Arigo har bara 4130 stål som har sträckgräns runt 500N/mm^2. Jag har börjat ringa runt till olika fjäderföretag och allt pekar mot Lesjöfors men de har bara ämnen på vinda, dvs. ej raka segment, som dessutom måste efterhärdas då de levereras i "mjukt" tillstånd. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Går det inte att montera dem på nåt annat sätt då? Typ längre ut på a-armen för att få lägre krafter?
Hur sitter krängarna på andra sjuor som svänger bra ? Det kanske kan ge nåt bra tips. om du ändrar diameter och kompenserar det med annat avstånd mellan hjulaxeln och krängarens "torsionsaxel" eller vad man ska säga, vad händer då? Kan du få ner spänningarna på det sättet? _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||
Jag kanske kan skaffa dig ett rör med ca-mått 23.9x1mm med brottgräns på ca 1200MPa (material SS2331) Dock så måste du ha tillgång till en riktig bockmaskin för att kunna bocka det.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Förtydligande:
Med bonnståll menades kanske inte detta i den bemärkelsen, men ngt megaexklusivt behövs inte alltid. |
||||
Det vore jättesnällt, men jag vet inte hur jag ska lyckas kröka det utan att ha sönder det. Alternativet är att svetsa på "armar", men då vet man ju inte hur svetsen beter sig ??? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Det är inget konstigt med min bil på något sätt. Alla har härdade k-hämmare. Det finns inget annat sätt att montera dit den - det blir liknande spänningar i alla fall, såvida jag inte går upp och gör den styvare, men det vill jag inte. Det enda alternativet är att göra längre "armar" och styvare tvärrör, men jag vet inte hur jag skulle montera den då den då måste gå framför kylaren på något sätt ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Ha sönder det? Med en vanlig bockmaskin (typ som man använder för att bocka en bur) så är det inga problem att bocka det....problemet är väl att såna inte växer på träd.... hur avancerad geometri vill du ha på röret? Kan du visa med en skiss? Svetsning är lite lurigt då man glödgar upp materialet vid svetsningen och då återgår materialet till sin "grundhållfasthet" ca 300MPa. Belastar man svetsen efteråt så kan man dock sträcka upp den till 1200Mpa utan problem...dock gäller det att göra belastningen lite gradvis så materialet får tid på att sig att deformationshårdna.... _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Jag behöver två
![]() \_________/
De måtten, 23,9x1 är precis lagom fram, men lite styvt bak. Det går iofs att flytta in infästningen i bärmarmen så den får sämre utväxling och kompensera. ![]() Dock blir spänningarna SigmaB och SigmaJ uppemot 860MPa med de måtten!! _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
4565 besök totalt |