Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Sierra ST *SÅLD* | 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (22144 totalt) |
FORD SIERRA 2.0 ST
Kort om Sierran. Motor: Pinto 2.0, matchportad topp, TuRbo (Garrett TB0356), startspridare & tryckvakter från Saab Dämpare: Lutar mot gula Koni Fjädrar: Inga för tillfället. Forskning pågår Bromsar: Skivbromsar fram och bak från en Sierra 2,9 -90, stålomspunnet Fälgar: 16" Ronal Crosspoke Däck: ? Övrigt: Bilen är rensad på inredning och dämpmaterial, rostlagad, nyare grill (ej med på bilden) m.m. Hämtade bilen 05-02-06 kl. 12:30 *piip* av en man som såg märkligt glad över att bli av med bilen (undrar fortfarande varför?). Pengar bytte ägare och jag kunde stolt vrida om nyckeln och höra pinton "morra", för att inte tala om den blåaktiga puffen som uppenbarade sig På vägen hem så testade jag även att gasa lite med den och den gick förvånansvärt bra för att vara en trött pinto! Inga konstiga ljud eller tick från motorn... Väl hemma så passade jag på att göra en "burnis" innan den ställdes in i garaget 05-02-07 Började med att studera åket lite närmare. Bilen har inte mycket rost för att vara en -88. Skärmkanterna bak och bakluckan behöver lite omvårdnad. Även motorn behöver en smärre översyn men den biten tar jag när jag är klart med karossen. På ett par timmar så hade jag hunnit med att få bort framstolarna, baksätet, mattor, ljuddämpningsmaterial (det fanns det gått om kan jag säga!). Under alla mattor hittades lite mera rost men inget farligt. Bara att kapa ut och svetsa dit nytt. Innan jag gick hem så hade jag fått ur hälften av asfaltsmattorna också... Dagens jobb resulterade i att viken minskat med ca. 35kg Lite dåliga bilder på dagens arbete: ROST! Mvh/Tim _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||||
Puggen rullar på som vardagsbil. Skulle ha varit ett bra alternativ till banbil men som jag skrev innan så belv suget efter bakhjusdrivet lite för stort. Rosten kommer inte att bli några problem alls! Den kommer och vara svetsad och klar ikväll hoppas jag. Det var faktiskt mycket mindre rost på denna bil än jag trodde. Jag var rädd när jag skulle riva ur mattorna. Man vet ju aldrig vad som vantar, men nu var det ju inte så farligt tack och lov. /Tim PS. Är det martin från Tuna eller DS. _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||||
Min Sierra är en sniken 2.0i sedan som jag ska rensa på allt onödigt. Jag ska ha den som "helg-bil" d.v.s. åka på banträffar när tillfälle bjuds. Är novis på bankörning så det ska bli roligt att komma ut i sommar och föska sig på att bli en bättre förare. Ang. ST så betyder det inte nåt på min bil. Apar bara efter Fords nyare modeller Mvh/Tim _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||||
Trevligt, trevligt... Hoppas du inte kommer att sakna Tuna allt för mycket nu när du bor i en så tråkig stad som Göteborg Kan ju passa på att slänga in ett par bilder från gårdagens "gruvarbete". 050208 Var som sagt ett litet tag i garaget igår för att ta bort dom sista asfaltsmattorna och svetsa det som var sönder rostat. Tyvärr så kom jag på att Motorjournalen hade premiär så jag han bara att få bort asfaltsmattorna innan det var dax att åka hem för att avnjuta årets första motorjournal... Någon som vet om dessa "hål" behövs eller kan man lägga igen dom? Kan tänka mig att det sprutar in vatten vid regn om man inte gör nåt åt det En till bild på lite "naken plåt. Nu till en liten, men ack så svår, fråga. Ska jag låta bilen vara naken invändigt eller ska jag slänga in originalmattan bara för att dämpa lite av konservburksljudet? /Tim PS. Bilderna är tagna med min mobil så det är därför dom är lite dåliga. DS. _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||||
Det är rätt trevligt att ha mattan i, den väger juh inte så mycket och sen slipper du rasslet från allt grus som obevekligen hittar in i bilen...
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Låg vaken halva natten p.g.a. av mitt lilla dilemma Ska nog ta och rädda den i alla fall... /Tim _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||||
nåt som jag skulle vilja testa nån gång i mitt liv är att rensa bilen ner till plåten, som du gjort, sen(om man inte ska in med bur) lägga typ högtalarklädsel på hela golvet och sen bara sån där durk-alu(stava?) vid fötterna fram..
Förövrigt, sierra äger _________________ Martin Fälting Ex: Volvo 745 Fullbur Ford Sierra XR4 Nuvarande: |
||||
Klart du ska ge dig på att rensa en Sierra Känner mig helt störd när jag väger det mesta jag plockar ur bilen... Kan passa på att uppdatera vad som har hänt i garaget också. Var nere igår (05-02-24) och kapade ur all rostig plåt som jag hade i golvet. Sedan var det bara till att svetsa... Kan bara såga att det var ett rent h*****e att svetsa vid pedalerna och vid torpeden på passagerarsidan! Efer många svordomar och elaka svetsloppor så satt den nya plåten på plats iallafall Har lite svetsning kvar att göra (stolsinfästningarna och skärmkanterna bak) sedan är det bara att sätta igång med resten Nu när jag skriver detta så ringde dom från bussgods och sa att dom hade ett paket till mig innehållande ny instrumentering (original med varvräknare). Nice... Till helgen ska nog rosten vara avklarad vilket leder genast tankarna till bur, bussningar, adapterplattor m.m. /Tim PS. Är det någon som vet varför det är en massa hål vid fotutrymmet på en sierra (se bilder lite högre upp)? Funderar på att byta ut den plåten så man slipper blött golv vid regn. DS. _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||||
2005-02-27 Var och svetsade klart golvet. Det ver inte så roligt att ligga under bilen (med nyinköpt LCD pannlampa) och svetsa upp en ny stolsinfästning men efter några svordomar så blev resultatet riktigt bra. Önskar bara att jag hade krymp- och sträckmaskin hemma så man slapp "bygga" upp delarna av småbitar... Passade även på att byta instrumenten också så nu har jag varvräknare i bilen utan att jag har behövt lägga en massa pengar på en dyr eftermarknads dito. Såg även att hastighetsmätaren var graderad till 240km/h. /T _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||||
Hur går det med din räser? Själv pysslar jag inte med lika omfattande modifikationer men nu är ytterligare ett fyrpunkstbälte beställt och en "sprojlans" momo ratt borde "dimpa ned i lådan" vilken dag som helst.
_________________ Avregistrerad användare |
||||
Jo tack med tanke på att jag har varit till Glasgow samt hunnit med att ligga hemma i influensan i en vecka så går det väl sådär för tillfället Ska ta och svetsa det sista (lite av golvet samt skärmkanterna bak) imorgon efter jobbet sedan är det lite annat smått och gott på G. Spikade en deal på tryckvakter och startspridare tidigare idag så snart blir det till att fixa en adapterplatta till turbon , sedan ska jag ta och beställa "topplager" från burton när lönen kommer . Vet inte när jag kommer att få dom dock eftersom jag inte riktigt kommer ihåg när syrran kommer på visit nästa gång (hon tar med dom så jag lipper frakten) men det borde inte dröja så länge till. Forskning kring dämpare och fjädrar pågår fortfarnde. Där lutar det mot gula koni samt H&R flädrar men den som lever får se... skulle vilja komma lite billigare undan om jag ska vara ärlig och det ska man ju vara. Hoppas kunna jobba så mycket som jag bara förmår med bilen men jag har en flickvän som kräver lite tid också samt att min polares bubbla ska lackas. Självklart så är jag även inblandad i det projektet. Synd att man måste jobba så mycket annars skulle men lätt kunna tillbringa dag som natt i garaget. Bifogar en liten bild på tryckvaktter samt startspridare (Saab). Lite nya delar till spridarna Mvh/Tim _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||||
[
Forskning kring dämpare och fjädrar pågår fortfarnde. Där lutar det mot gula koni samt H&R flädrar men den som lever får se... skulle vilja komma lite billigare undan om jag ska vara ärlig och det ska man ju vara. Ja gula konis och H&R känns 2000kr för dyrt... _________________ Avregistrerad användare |
||||
Allt är ju relativt så jag får väl bara att ställa in ett par krogrundor så är dom pengarna insparade Skämt o sido så ska jag ta och ringa ett par samtal till England innan jag köper nåt i Sverige. Får se om det blir billigare!? _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||||
Hallå, hallå alltid lika kul med sierra åkare. Jag måste fixa startspridare till min egen konvertering och novis som jag är undrar jag om startspridarna måste tas från en turbobil, och om tryckvakten även den bara finns på turbobilar (verkar ju så på namnet men man vet aldrig)?
Tacksam för svar! _________________ Johan Stigermark Nissan 200sx -90 Driftbil |
||||
Startspridare kan man ta från vilken bil som helst (som har dem, alltså), men tryckvakterna måste komma från en turbobil och helst Saab (900 eller 9000).
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Johan_ST: Både startspridarna och tryckvakterna kommer från 900/9000 turbo precis som therealpinto skriver, så det är bara att åka till närnaste skrot och fynda.
En liten uppdatering kan väl också vara på sin plats. Nu är rosten i golvet fixat på Sierran Tyvärr så verkade det som svetsen inte ville vara med om all misshandel som jag utsatte den för så den packade ihop titt som tätt, vilket resulterade i intressanta svetsar... Passade på att ta bort centrallåset och dörrsidorna bak (tyget hade släppt + att den såg almänt slitna ut). EDIT: Var och köpte vattenpump, sotningssats och vita blinkers (vill att den ska få lite modernare utseende) fram 05-03-30. Nu är det bara kamremssatsen kvar att införskaffa innan jag river motorn Tänkte ta och beställa topplagringar från Burton också men jag kan inte hitta dom på nätet nåt mer!? Känner mig förvirrad eftersom jag satt och tittade på dom förra veckan. Om det är någon som har art.nr. på dom så skicka ett PM till mig. Vad jag ska satsa på i väghållningsväg till att börja med? Gula koni dämpare och H&R fjädrar låter ju lockande men det kostar fortfarande lite för mycket. AVo kitten kanske kan vara nåt? Kom med tips gott folk, kom med tips... Nu när våren har kommit så vill jag bara få ut bilen så fort som möjligt. _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Sierra ST *SÅLD* | 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (22144 totalt) |