| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vikt på hjul
|
1, 2 >> 8 besök senaste veckan (5442 totalt) |
|
Vikt på hjul
Jag vägde ett hjul hemma idag. Och det vägde 20kg. Totalt blir det 80kg...vilket är en ganska stor del av bilens totalvikt!! Är det jag som köpt extra tunga hjul? 17" alu med 35profil. Vad kan man komma ned i vikt på ett sådant hjul som minst (och det ser fortfarande bra ut?). 80kg käns alderles för mycket..... _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||
|
gå ner i storlek... lär var enklaste sättet istället för att börja leta efter hokuspokusfälgar som kostar som en villa...
|
||||
|
har samma problem. tyvärr så är inte lättmetal fälgar så värst lätta när det kommer till kritan. det som väger ochså är den komprimerade luften i däcken dock inte så mycket. kosei har en fälg som heter F1 super lite har jag för mig den ska väga ca 7kg styck. kommer iofs med en prislapp därefter
fälgar med låg vikt är oftast tyvärr dyra racing fälgar. _________________ Gustav Olofsson Volvo V40 T4 2002 |
||||
|
Re: Vikt på hjul
Jag kan som jämförelse nämna att mina bakhjul väger 17 kg st. Det är 335 mm slitbana och 630 mm diameter samt 13 tums bred fälg x 15 tum i diameter. Det är Campagnolo magnesium. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
citat:
och det ser fortfarande bra ut? Ser ut?? förstår inte frågan är inte funktionen viktigare???
Nästa fråga, vad ger en lätting på typ 5kg per hjul??? Nä jag vet ej, det är därför jag frågar _________________ Johan Sjölinder |
||||
Lättar man 5kg långt ut på hjulen (tex däcken), är det ju (i princip) samma sak som att lätta svänghjulet 4x5 kg. Eller missförstod jag dig nu? EDIT: jag missförstod dig nog, och dessutom har jag nog inte helt rätt
|
||||
|
Bilen känns klumpig att köra, stötdämpare och fjädrar orkar inte med att dämpa rörelserna och man tappar fäste eftersom hjulen studsar. Det är den slutledningen jag har kommit fram till genom egna tester. Hamann 17" med 235/40 kontra BBS RS1 16" med 205/50-16. Körde 500 meter sen vände jag tillbaka och bytte hjul igen.
|
||||
Vaddå det kvittar väl?
Borde man inte räkna mer på den procentuella lättningen av total ofjädrad vikt? |
||||
|
citat:
Bilen känns klumpig att köra, stötdämpare och fjädrar orkar inte med att dämpa rörelserna och man tappar fäste eftersom hjulen studsar. Det är den slutledningen jag har kommit fram till genom egna tester. Hamann 17" med 235/40 kontra BBS RS1 16" med 205/50-16. Körde 500 meter sen vände jag tillbaka och bytte hjul igen. Hur stor var viktskilnaden??? citat: Vaddå det kvittar väl? Ja särskilt om bilen för det mästa står på pallbockar så kvittar det mästa, eller hur Anders
_________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Jag minns inte hur mkt hjulen vägde, men det gjorde ont i ryggen när jag lyfte dem
Frazze här på forumet kan nog svara på det, det är nämnligen han som äger min gamla M3:a och fälgarna jag pratar om. BBS RS1 väger 8 kilo utan däck. Sen har jag märkt att det är stor skillnad i vikten på olika däckmärken också, kanske skulle vara läge att väga dem också? |
||||
|
Jag har inte vägt Hamann-fälgarna. Men jag köpte en uppsättning M5 E34-hjul för att ha en extra uppsättning fälgar till r-däcken, de har ju exakt de mått + offset som jag ville ha (17x8 offset 20). MEN de här M5-fälgarna är ju inte särskilt lätta de heller, väger ca 9 kg styck
Vad finns det då för alternativ? 17x8-fälgar som väger ca 7-7,5 kg är ju svindyra. Att gå ner i fälgdim är inget alternativ för mig, för då blir det högre profil på däcket, vilket innebär att däckssidan viker sig vid hård kurvtagning. _________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||||
Nej du har helt rätt, lite mindre rullomkrets är ingen nackdel Men problemet med 16tum är att vissa däcksdimensioner saknas Re540 finns tex inte i 215-bredd _________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||||
Det går alldeles utmärkt att köra 15" om du har originalbromsar. R-däck är så styva att de inte viker sig på samma sätt som vanliga gatdäck. Jag kör 205/50-15 på M3:an och det funkar bra. Ett bra alternativ i 16" är ju BBS RS1 som satt på M535 E28. De passar fint på bilen, är 8x16 med ET runt 20. De är dessutom lätta! Problemet, tycker jag, är att däcken blir onödigt dyra i 16 tum och större. |
||||
Det stämmer inte då svänghjulet roterar med samma varvtal som vevaxeln. Medans fälgarna roterar vid ett lägre varvtal iom växellådan och slutväxeln. Det går att räkna ut ekvivalent massa för fälgar och däck. En massa som påverkar bilens acceleration och bromsning på samma sätt som bilens massa. Ett liten hake är att den blir beroende av fordonets hastighet och motorns varvtal. Någon dag ska jag sätta mig och räkna lite på detta. Problemet är att hitta hur mycket tröghetsmoment ett däck med fälg har. Tror att undersökningen några gjorde med ett lutande plan kan ge svar på detta. Eller den pendel några i skolan använde sig av. Detta ger dock bara en uppgift för hur det påverkar vid acceleration eller till viss del bromsning. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Hmm jag har utryck mig som en kratta igen
Rent ax mässigt går det hyfsat lätt, hmm midre besväligt, att ta reda på vad fäljvikten/masströghetsmomentet gör på typ 0-100 tider mm. se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php MEN hur stor är vinsten väghållningsmässigt???? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jag har åkt med olika hjulvvikter över en och samma ojämnhet i en kurva, och ökar man vikten så får man besvär med att behålla greppet på kustsidan om bulan. Är det ingen bula så är det inte så mycket att tänka på greppsmässigt. Vi har själva viktförflyttningen av den ofjädrade vikten att tänka på, men jag vet inte om det är någon vits att räkna här. Lättare är bättre och tyngre därmed sämre, så man kan ändå bara göra hjulen så lätta som möjligt. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Vikt på hjul
|
1, 2 >> 8 besök senaste veckan (5442 totalt) |
