| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Åsikter/erfarenheter av Dynojet Wide Band Commander?
|
1094 besök totalt |
|
Hej! Företaget jag jobbar på överväger att lansera denna produkt i sverige, och jag har lovat att undersöka om det kan finnas intresse bland folk som är intresserade av trimning/tuning. Är det någon som känner till eller har provat Dynojets "Wide Band Commander?": http://www.widebandcommander.com/ Kort förklarat så är det en extra lambdasond man monterar tillsammans med en styrenhet/dator i bilen. Ur detta kan man sedan utläsa motorns exakta luft/bränsleblandning, vilket kan vara intressant om man trimmar motorn. Produkten är till för analys, som sedan kan ligga till grund för hur man mappar motorn. Man kan få informationen i form av diagram, genom att koppla in styrenheten till en PC med hjälp av USB-gränssnittet, samt genom den medföljande luft/bränslemätaren som kan monteras på rattstången eller dylikt. Är detta en produkt som är intressant när man trimmar bilen, eller är den meningslös så länge den inte medför någon effektökning? Hade DU varit intresserad av att köpa en Wide Band Commander? Alla kommentarer är välkomna!
_________________ Mvh / Kalle Hansen |
||||||||||||||||||
|
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||||||||||||
Precis, fast denna ska vissa unika funktioner vad jag förstått. Skall dock sägas att jag är tämligen novis på ämnet. Snattat från hemsidan:
||||||||||||||||||
|
Hej
Jag tycker att den verkar rätt lik andra WB-kontrollers. På www.savarturbo.se -> Forum finns en sammanställning över olika tillverkare. Produkten är förstås intressant men den har tuff konkurrens och prispressen är rätt hård när dollarn är så låg. Ganska många handlar direkt från USA. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||||||||||||
|
...såvitt jag kan se är denna manick inget annat än helt vanlig plain-Jane bredbandslambda logger, med ganska få funktioner dessutom.
Själv köpte jag Innovative LM-1 då denna kan logga även EGT, duty-cycle för spridare, accelleration i två led, MAP-tryck, TPS, varvtal, har utgång för (programmerbar) simulerad smalbandslambda (då man slipper ha två lambdasensorer installerade) och har några ingångar lediga om man vill koppla extrasensorer. Inget illa om Wide Band Commander, men det verkar inte vara så himla spännande produkt...den kostar ungefär lika mycket som LM-1, innehåller en analog mätare (istället för digital mätare som LM-1) och har färre funktioner. Marknaden är ganska mättad när det gäller bredbandslambda och det är billigt att direktimportera.
Tveksamt. Det finns versioner man sätter ihop själv för halva priset.
Som alla andra...
Det här fattar jag inte, kan vara en feature. Men hur programmerar man den? Vid ett visst AFR?
Jaa...det blir svårt att logga något om man inte spelar in Dom flesta loggers "spelar in" utan laptop, annars är det ingen idé med en logger.
och det blir himla svår att analysera kurvor om man inte kan spela upp dom senare. Igen, detta är lika revolutionerande som varmt vatten.
Som alla andra.
Jaa...verkligen "unik" feature Man får lixom insyn som man inte får från dom andra.
Japp...internet stängs av efter 17.00 för alla anddra tillverkarna, sätts på 09.00 dagen efter.
Knappast unikt, som sagt. Allt går att sälja med mördande reklam, naturligtvis. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||||||||||||
|
Det som jag tycker är bra med denna är att det ingår snygg analog mätinstrument (så att man kan gömma "lådan" vid fast installation) samt att den kan tydligen trigga vissa saker programmerbart.
LM-1 måste man köpa extrainstrument till om man vill ha analog indikation. Man måste också köpa AuxBox till LM-1 om man vill logga accelleration, duty-cycle osv. Resten är skåpmat. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||||||||||||
Som jag fattar det så kan man styra en switchad utgång mha logik och de insignaler man har i boxen, tex om rpm är över 3000 men under 7500 och TPS = wot, ge signal. Finns en miljard olika möjligheter. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||||||||||
|
Jag hoppas och tror att det är en bra pryl eftersom jag själv köpt en som ligger här hemma i hyllan...
Vad innebär egentligen att man lanserar nånting? De har iaf sålts ett tag via motospeed som är generalagent för dessa men tror säkert att det finns en marknad för dem. Som sagt var rätt cleant med en mätare som visar blandningen hela tiden. http://motospeed.se/produkt.asp?webm _________________ Jonas Edling |
||||||||||||||||||
Jag blev informerad att detta var en produkt som inte tidigare sålts i sverige, vilket alltså var fel. Man kan således inte prata om någon "Lansering" av produkten. Tack vare alla era expertutlåtande har jag nu fått lite mer insyn i produkten och dess eventuella "säljbarhet", det tackar jag stort för!
||||||||||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1094 besök totalt |