Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2969 besök totalt |
Väldigt snarlik De Thomaso Pantera ???
Någon av er BMW-fanatiker som kan ge lite mer info. Om denna racingvagn, kanske inte just den här vagnen men om modellen i övrigt ?? ![]() När den tillverkades, specifikationer, etc, etc... _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||||
Re: Väldigt snarlik De Thomaso Pantera ???
Kul. Tog precis upp M-1;an i det här forumet med Magnus. Den ÄR identisk med Panteran. Den har samma hjulupphägningar. Även geometriskt. Jag har mätt upp bilen. Även sådant som "subramsdesign" där motorn sitter är lika. Som jag förstått det så är det ingen tillfällighet. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Joo, visst fanken är det väl så ??
Designern till Panteran var väl argentinare om jag inte är helt ute och cyklar ?? Då kommer man ju osökt in på vad för sorts samarbete De Thomaso och BMW hade då det begav sig ?? Jag menar, m.e.m. identiska modeller och chassiekonstruktion såå - kan det ha att göra med Lamborghini Countach (med reservering för grova stavfel) lansering 1973 ?? Panteran hade väl olika Ford V-8:or att välja mellan (302, 351C & 351W) ? Liiiiite annat än startmotorerna Pantera hade innan denna enormt underbara intergrering av en Mopar-8:a !!! "The Mighty Elephant" i en sportbil !?!?! ![]() EDIT: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||||
Re: Väldigt snarlik De Thomaso Pantera ???
Hazze, Jo, det är min bil. De Tomaso har även använt BMW motorer i sina bilar...... Jag vill inte säga för mycket om detta ämne. Så det blir fel. Men M-1;an är identiskt konstruerad. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Edit: Såg att du ville ha info om bilen också. Ser ut som en PrOCar specad bil, har dock inte nuffrorna i "huet". Skall försöka kolla upp det sen... _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Bilen på bilden är som sagt antagligen en PrOCar-bil. Om jag inte har helt fel så hade de bilarna samma spec som det var tänkt att man skulle tävla med i Grp-4, dvs sugmotor på 480 hk. _________________ Anders Dauner |
||||
Tror faktiskt att du ÄR ute och cyklar... Har för mig att Panteran designades av Tom Tjaarda (amerikan?). Däremot kom väl Alejandro De Tomaso från Argentina? Därav den blåvita loggan. Eller är JAG ute och cyklar nu... ![]() Edit: Giorgio Giugiaro som designade M1:an ritade även Lotus Esprit. Där finns ju vissa likheter... _________________ Anders Dauner |
||||
Re: Väldigt snarlik De Thomaso Pantera ???
De e lätt å va ute å hoja. tillåt mig därför ett uttalande. (Jag borde VETA när det gäller de Tomaso). Tom Tajaarda ritade bilen å Alejandro de Tomaso var Argentinare. Tror tom att T;et I loggan är nått familje-kofösar märke. Göran M. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Re: Väldigt snarlik De Thomaso Pantera ???
Jo, du borde väl veta. ![]() Gjorde en sökning och hittade:
![]() _________________ Anders Dauner |
||||
Angående fakta så hittade jag i en gammal bok hemma lite om BMW M1 både i standardutförande och "Grupp 5 utförande" som det står i boken. Vad grupp 5 innebär vet jag inte men det gör säkerligen någon annan här på forumet (man skulle kunna tro att grupp 5 är tryckfel för annars nämns bara grupp 4 i boken
![]() Grupp5 fakta: Cyl. vol. 3500cc Borr: 94 Slag: 84 Max Effekt: 485hk (med turbo 800hk) Max Vrid:390Nm vid 7000rpm (med turbo 700Nm vid 6000rpm) Växellåda: Hewland Fälgar:12x16 fram, 15x19 bak Däck:10,0/23,5x16 fram, 12,5/25,0x19 Toppfart:325km/h (med turbo 360km/h) Acceleration:0-100 på 4,5s (med turbo ca 3,5s) _________________ /David Söderblom |
||||
Läste någonstans att det byggdes bara 3 st grp 5 bilar av BMW Motorsport, #1 kraschades under ett kval - #2 skall finnas i Finland och #3 skeppades till USA för att tävla i IMSA serien. _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Jag citerar lite angående PROCAR och grupp4
"Trots att bilen byggdes som en tävlingsbil kom den aldrig att delta i regelrätta fabriksstödda EM-tävlingar. Den kördes bara i den något mer jippobetonade PROCAR serien där endast BMW M1 var välkomna. Från början var siktet tveklöst inställt på EM-racing. Det var klart deklarerat att M1:an skulle tillverkas i de 400 exemplar under ett år som krävdes för homologering i grupp 4. Det blev dock inte så. Man fick helt enkelt inte fram tillräckligt många bilar i tid, och det måste varit aningen frustrerande för BMW:s tävlingsavdelning att konstatera att M1:an med dåtidens konkurrens, mycket väl kunde ha vunnit grupp 4 1976 och -77. Det största problemet för BMW var att racingavdelningen i München inte hade egna resurser att utveckla och producera en helt ny tävlingsbil. Så budet gick istället till Lamborghini som fick uppdraget att bygga M1:an. Inte helt oväntat knakade samarbetet betänkligt i fogarna och Lamborghini fick mest på grund av ekonomiska problem inte snurr på produktionen i den takt som BMW krävde för att klara FISA:s tillverkningsminimum på 400 bilar under 12 månadet. Tillverkningen flyttades istället till Baur i Stuttgart, men det stod då klart även för de mest inbitna optimisterna i München att tåget hade gått för BMW M1 i EM-racingen." _________________ /David Söderblom |
||||
Grp5 är både rätt och fel. I Specen ovan så ser nuffrorna inom parantes ut att vara Grp5. Grp4 är enligt den spec bilen byggdes ursprungligen (men alldrig homologerades för). Det krävdes 400 sålda bilar under 24 månader vilket man misslyckades med. Detta bla pga att Lamborghini (som skulle sköta monteringen av bilarna) inte höll den kvalité som BMW Motorsport krävde. För dessa bilar "uppfann" Jochen Neerpasch PrOCar. En enhetsserie som kördes tillsammans med de europeiska F1-loppen säsongen 1979. Efter lördagens kval tävlade de fem snabbaste F1-förarna mot ett gäng privatförare i identiska M1:or. Dessa bilar hade ca 480 hk och torde motsvara specen ovan. Det fåtal Grp5-bilar som byggdes hade dubbla KKK-aggregat och lämnade beroende på laddtryck 850-950 hk. ![]() I övrigt hade M1 rörram av fyrkantsrör med karosspaneler av glasfiberförstärkt plast. Motorn var i princip samma som senare hamnade i 635Csi och M5 E28. Skillnaderna var bla mekanisk insprutning och torrsump. Torrsumpen påstås fö ha monterats för att kunna montera den relativt höga sexan lägre... Att torrsump skulle vara idealiskt på racebilar verkar bara ha varit en positiv bi-effekt. ![]() Totalt tillverkades 460 (eller 453 beroende på källa) M1:or mellan juli 1978 och februari 1981. 412 av dessa levererades i gatutförande. Dvs med 277 hk. Av de resterande var nästan alla Grp4/PrOCar-specade med sugmotor på 480 hk. Ett fåtal bilar byggdes dock som Grp5 (4-5 st). Eller om det nu bara var tre stycken... ![]() _________________ Anders Dauner |
||||
"Det var nu Jochen Neerpasch på BMW kläckte den smått geniala idén att tråckla ihop den så kallade PROCAR serien. Ett antal M1:or modifierades kraftigt och delvis såldes, delvis lånades ut till Grand-Prix förare och andra namnkunniga dragplåster i racingvärlden. Och inte nog med det, PROCAR loppen kördes i samband med GP-tävlingarna med allt vad det innebär av PR för serien. Hur BMW lyckades dupera FOCA bossen Bernie Eccelstone att gå med på någonting så hårresande som att låta ett enskilt bilmärke få köra privat tävling i samband med en VM-tävling i Formel 1 är en komplett gåta. Gissningsvis fanns det många D-Mark inblandade (FOCA = Formula one Constructors Association).
Jean-Marie Balestre i FISA-högkvarteret var heller inte nådig till en början. Det fanns regler som föreskrev att F1 förarna inte fick köra andra tävlingar 24 timmar före eller efter F1 start mm, men allt löstes i vänskaplig anda och PROCAR-serien kördes under stort buller och bång - i samband med GP-tävlingarna." "En stor del i framgångarna berodde på att March i England stod för det mesta av tillverkning och utveckling av PROCAR bilarna. Modifieringen var dock ett ganska "straight forward"-arbete. Hjulupphängningen med uniballs ala Formel 1, ZF racing växellådor och en grundlig modifiering av motorerna. Breda fälgar och däck mm. Orginal motorns 277hk ökades till ca 470 vid 9000rpm. Eftersom bilarna inte hade någon konkurrens från andra märken begränsades varvtalet elektroniskt till 8500rpm för att spara motorerna och inte riskera några PR-mässigt onödiga motorras." EDIT: Anders hann visst före så vissa grejer är upprepat av mig _________________ /David Söderblom |
||||
Jag har ett svagt minne av att jag skulle ha skrivit något liknande på något annat forum. ![]() Frågan är varför dessa bilar öht byggdes då man inte lyckades homologera till varken Grp4 eller Grp5. ![]() _________________ Anders Dauner |
||||
Den här M1:an ska enligt uppgift ha startat i Le Mans 24h 1979. En sjätteplats är inte dåligt för ett konstverk målat av Andy Warhol.
![]() ![]() Uppe till höger skymtar även min favorit bland alla BMW Art Cars. En nästan helt orginal 320i målad av Roy Lichtenstein. ![]() Vill inte spåra ur tråden för mycket så bilder på den finns här: https://rejsa.nu/im/43-bmw_320i_lich https://rejsa.nu/im/43-bmw_320i_lich https://rejsa.nu/im/43-bmw_320i_lich _________________ Anders Dauner |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2969 besök totalt |