Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Väldigt snarlik De Thomaso Pantera ???
2969 besök totalt
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Någon av er BMW-fanatiker som kan ge lite mer info. Om denna racingvagn, kanske inte just den här vagnen men om modellen i övrigt ??

När den tillverkades, specifikationer, etc, etc...

S.C.S
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Väldigt snarlik De Thomaso Pantera ???

Kul. Tog precis upp M-1;an i det här forumet med Magnus. Den ÄR identisk med Panteran. Den har samma hjulupphägningar. Även geometriskt. Jag har mätt upp bilen. Även sådant som "subramsdesign"
där motorn sitter är lika. Som jag förstått det så är det ingen tillfällighet.
Göran Malmberg.

NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Joo, visst fanken är det väl så ??
Designern till Panteran var väl argentinare om jag inte är helt ute och cyklar ??
Då kommer man ju osökt in på vad för sorts samarbete De Thomaso och BMW hade då det begav sig ?? Jag menar, m.e.m. identiska modeller och chassiekonstruktion såå - kan det ha att göra med Lamborghini Countach (med reservering för grova stavfel) lansering 1973 ??

Panteran hade väl olika Ford V-8:or att välja mellan (302, 351C & 351W) ?

Liiiiite annat än startmotorerna Pantera hade innan denna enormt underbara intergrering av en Mopar-8:a !!! "The Mighty Elephant" i en sportbil !?!?!

EDIT:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1693 Här har vi lite annat om Pantera/M1 diskussionen... Även bilen som Göran har på hemsidan http://hem.passagen.se/hemipanter Är det din bil Göran ??

S.C.S
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Hazze,
Jo, det är min bil.
De Tomaso har även använt BMW motorer i sina bilar......
Jag vill inte säga för mycket om detta ämne. Så det blir fel.
Men M-1;an är identiskt konstruerad.
Göran Malmberg.

Laholm
Här sen Nov 2002

BMW World skrev:
The Giugiaro-designed M1 was to be assembled by Lamborghini, but Lamborghini's poor financial situation and assembly delays caused BMW to move assembly to Baur, the German convertible builders. By the time production resumed, the homologation rules for international Group 5 racing had been changed. Since BMW had not met the required sales figures, the M1 went to the new Procar series instead. By the time BMW had sold enough cars, the M1 was no longer competitive for Group 5 racing.

Edit: Såg att du ville ha info om bilen också. Ser ut som en PrOCar specad bil, har dock inte nuffrorna i "huet". Skall försöka kolla upp det sen...

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

Johan f.k.a M3E30 skrev:
Ser ut som en PrOCar specad bil...

Bilen på bilden är som sagt antagligen en PrOCar-bil. Om jag inte har helt fel så hade de bilarna samma spec som det var tänkt att man skulle tävla med i Grp-4, dvs sugmotor på 480 hk.

Åkersberga
Här sen Nov 2002

Hazze (owenius) skrev:
Designern till Panteran var väl argentinare om jag inte är helt ute och cyklar ??

Tror faktiskt att du ÄR ute och cyklar... Har för mig att Panteran designades av Tom Tjaarda (amerikan?).

Däremot kom väl Alejandro De Tomaso från Argentina? Därav den blåvita loggan. Eller är JAG ute och cyklar nu...

Edit: Giorgio Giugiaro som designade M1:an ritade även Lotus Esprit. Där finns ju vissa likheter...

Bromma
Här sen Feb 2003

De e lätt å va ute å hoja. tillåt mig därför ett uttalande. (Jag borde VETA när det gäller de Tomaso).
Tom Tajaarda ritade bilen å Alejandro de Tomaso var Argentinare.
Tror tom att T;et I loggan är nått familje-kofösar märke.
Göran M.

Åkersberga
Här sen Nov 2002

Göran Malmberg skrev:
De e lätt å va ute å hoja. tillåt mig därför ett uttalande. (Jag borde VETA när det gäller de Tomaso).
Tom Tajaarda ritade bilen å Alejandro de Tomaso var Argentinare.
Tror tom att T;et I loggan är nått familje-kofösar märke.
Göran M.

Jo, du borde väl veta.

Gjorde en sökning och hittade:

Citat:
"De Tomaso owes its name to its founder, Alejandro De Tomaso an Argentinian born in 1928. Proud of his South American roots, the De Tomaso symbol is an iron tool used to brand horses while its colours are those of Argentinean flag."

Värnamo
Här sen Dec 2002

Angående fakta så hittade jag i en gammal bok hemma lite om BMW M1 både i standardutförande och "Grupp 5 utförande" som det står i boken. Vad grupp 5 innebär vet jag inte men det gör säkerligen någon annan här på forumet (man skulle kunna tro att grupp 5 är tryckfel för annars nämns bara grupp 4 i boken , men som sagt var så har jag ingen aning).

Grupp5 fakta:
Cyl. vol. 3500cc
Borr: 94
Slag: 84
Max Effekt: 485hk (med turbo 800hk)
Max Vrid:390Nm vid 7000rpm (med turbo 700Nm vid 6000rpm)
Växellåda: Hewland
Fälgar:12x16 fram, 15x19 bak
Däck:10,0/23,5x16 fram, 12,5/25,0x19
Toppfart:325km/h (med turbo 360km/h)
Acceleration:0-100 på 4,5s (med turbo ca 3,5s)

Laholm
Här sen Nov 2002

söderblom skrev:
(man skulle kunna tro att grupp 5 är tryckfel för annars nämns bara grupp 4 i boken , men som sagt var så har jag ingen aning).

Läste någonstans att det byggdes bara 3 st grp 5 bilar av BMW Motorsport, #1 kraschades under ett kval - #2 skall finnas i Finland och #3 skeppades till USA för att tävla i IMSA serien.

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002

Jag citerar lite angående PROCAR och grupp4
"Trots att bilen byggdes som en tävlingsbil kom den aldrig att delta i regelrätta fabriksstödda EM-tävlingar. Den kördes bara i den något mer jippobetonade PROCAR serien där endast BMW M1 var välkomna.

Från början var siktet tveklöst inställt på EM-racing. Det var klart deklarerat att M1:an skulle tillverkas i de 400 exemplar under ett år som krävdes för homologering i grupp 4. Det blev dock inte så. Man fick helt enkelt inte fram tillräckligt många bilar i tid, och det måste varit aningen frustrerande för BMW:s tävlingsavdelning att konstatera att M1:an med dåtidens konkurrens, mycket väl kunde ha vunnit grupp 4 1976 och -77. Det största problemet för BMW var att racingavdelningen i München inte hade egna resurser att utveckla och producera en helt ny tävlingsbil. Så budet gick istället till Lamborghini som fick uppdraget att bygga M1:an. Inte helt oväntat knakade samarbetet betänkligt i fogarna och Lamborghini fick mest på grund av ekonomiska problem inte snurr på produktionen i den takt som BMW krävde för att klara FISA:s tillverkningsminimum på 400 bilar under 12 månadet. Tillverkningen flyttades istället till Baur i Stuttgart, men det stod då klart även för de mest inbitna optimisterna i München att tåget hade gått för BMW M1 i EM-racingen."

Åkersberga
Här sen Nov 2002

söderblom skrev:
Angående fakta så hittade jag i en gammal bok hemma lite om BMW M1 både i standardutförande och "Grupp 5 utförande" som det står i boken. Vad grupp 5 innebär vet jag inte men det gör säkerligen någon annan här på forumet (man skulle kunna tro att grupp 5 är tryckfel för annars nämns bara grupp 4 i boken , men som sagt var så har jag ingen aning).

Grupp5 fakta:
Cyl. vol. 3500cc
Borr: 94
Slag: 84
Max Effekt: 485hk (med turbo 800hk)
Max Vrid:390Nm vid 7000rpm (med turbo 700Nm vid 6000rpm)
Växellåda: Hewland
Fälgar:12x16 fram, 15x19 bak
Däck:10,0/23,5x16 fram, 12,5/25,0x19
Toppfart:325km/h (med turbo 360km/h)
Acceleration:0-100 på 4,5s (med turbo ca 3,5s)

Grp5 är både rätt och fel. I Specen ovan så ser nuffrorna inom parantes ut att vara Grp5. Grp4 är enligt den spec bilen byggdes ursprungligen (men alldrig homologerades för). Det krävdes 400 sålda bilar under 24 månader vilket man misslyckades med. Detta bla pga att Lamborghini (som skulle sköta monteringen av bilarna) inte höll den kvalité som BMW Motorsport krävde. För dessa bilar "uppfann" Jochen Neerpasch PrOCar. En enhetsserie som kördes tillsammans med de europeiska F1-loppen säsongen 1979. Efter lördagens kval tävlade de fem snabbaste F1-förarna mot ett gäng privatförare i identiska M1:or. Dessa bilar hade ca 480 hk och torde motsvara specen ovan. Det fåtal Grp5-bilar som byggdes hade dubbla KKK-aggregat och lämnade beroende på laddtryck 850-950 hk.

I övrigt hade M1 rörram av fyrkantsrör med karosspaneler av glasfiberförstärkt plast. Motorn var i princip samma som senare hamnade i 635Csi och M5 E28. Skillnaderna var bla mekanisk insprutning och torrsump. Torrsumpen påstås fö ha monterats för att kunna montera den relativt höga sexan lägre... Att torrsump skulle vara idealiskt på racebilar verkar bara ha varit en positiv bi-effekt.

Totalt tillverkades 460 (eller 453 beroende på källa) M1:or mellan juli 1978 och februari 1981. 412 av dessa levererades i gatutförande. Dvs med 277 hk. Av de resterande var nästan alla Grp4/PrOCar-specade med sugmotor på 480 hk. Ett fåtal bilar byggdes dock som Grp5 (4-5 st). Eller om det nu bara var tre stycken...

Värnamo
Här sen Dec 2002

"Det var nu Jochen Neerpasch på BMW kläckte den smått geniala idén att tråckla ihop den så kallade PROCAR serien. Ett antal M1:or modifierades kraftigt och delvis såldes, delvis lånades ut till Grand-Prix förare och andra namnkunniga dragplåster i racingvärlden. Och inte nog med det, PROCAR loppen kördes i samband med GP-tävlingarna med allt vad det innebär av PR för serien. Hur BMW lyckades dupera FOCA bossen Bernie Eccelstone att gå med på någonting så hårresande som att låta ett enskilt bilmärke få köra privat tävling i samband med en VM-tävling i Formel 1 är en komplett gåta. Gissningsvis fanns det många D-Mark inblandade (FOCA = Formula one Constructors Association).

Jean-Marie Balestre i FISA-högkvarteret var heller inte nådig till en början. Det fanns regler som föreskrev att F1 förarna inte fick köra andra tävlingar 24 timmar före eller efter F1 start mm, men allt löstes i vänskaplig anda och PROCAR-serien kördes under stort buller och bång - i samband med GP-tävlingarna."

"En stor del i framgångarna berodde på att March i England stod för det mesta av tillverkning och utveckling av PROCAR bilarna. Modifieringen var dock ett ganska "straight forward"-arbete. Hjulupphängningen med uniballs ala Formel 1, ZF racing växellådor och en grundlig modifiering av motorerna. Breda fälgar och däck mm. Orginal motorns 277hk ökades till ca 470 vid 9000rpm. Eftersom bilarna inte hade någon konkurrens från andra märken begränsades varvtalet elektroniskt till 8500rpm för att spara motorerna och inte riskera några PR-mässigt onödiga motorras."

EDIT: Anders hann visst före så vissa grejer är upprepat av mig

Åkersberga
Här sen Nov 2002

Johan f.k.a M3E30 skrev:
Läste någonstans att det byggdes bara 3 st grp 5 bilar av BMW Motorsport, #1 kraschades under ett kval - #2 skall finnas i Finland och #3 skeppades till USA för att tävla i IMSA serien.

Jag har ett svagt minne av att jag skulle ha skrivit något liknande på något annat forum.

Frågan är varför dessa bilar öht byggdes då man inte lyckades homologera till varken Grp4 eller Grp5.

Åkersberga
Här sen Nov 2002

Den här M1:an ska enligt uppgift ha startat i Le Mans 24h 1979. En sjätteplats är inte dåligt för ett konstverk målat av Andy Warhol.

Uppe till höger skymtar även min favorit bland alla BMW Art Cars.
En nästan helt orginal 320i målad av Roy Lichtenstein.
Vill inte spåra ur tråden för mycket så bilder på den finns här:

https://rejsa.nu/im/43-bmw_320i_lichtentein_1.jpg
https://rejsa.nu/im/43-bmw_320i_lichtentein_2.jpg
https://rejsa.nu/im/43-bmw_320i_lichtentein_3.jpg

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

De Tomaso Pantera har massa mått identiska med BMW M1 som byggdes av Lamborghini...

2969 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande