| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Manthey M700, 0-200 km/h på 9,2 sekunder
|
2327 besök totalt |
|
Manthey M700, 0-200 km/h på 9,2 sekunder
Manthey M700 685 hp och 800 Nm... 0 - 200 km/h på 9.2...det är hyggligt snabbt! http://www.manthey-motors.de/
_________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
|
Det är hyggligt snabbt men direkt långsamt om man jämför med 9ff 9f-V400 som accelererar 0-200 på 7.8 sek.
1,4 sekunder är en hel evighet i superbilvärlden. 0-300km/h på 16.4 sek. Allt enligt broschyren här på bordet. _________________ Kör cheva numer. |
||||||
Kl. 5 min i 3 så är det en automatisk reboot på tempmätaren och då står den på 0 grader.
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||||
_________________
|
||||||
Köp aldrig en demobil
_________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
I bladet GT purely Porsche så har 9ff en reklame. "997 Turbo. Why wait?" . Dem bygger altså en turbo av en 997. Max 840bhp. 0-300km/h 17.4 sek Vet ikke hva som stemmer.. Står også en lengere artikkel om Manthet motors. Og at dem tester bilene sine på ringen da dem holder til veldig nære ringen. Dem har også dispenasjon for å kjore utviklingsmodeller på gata til ringen for å teste mer. Ingen trailers altså. Står også test av 993 turbo S og 993 turbo. 993 er jo ballaste porschene ever!
_________________ Magne Bergan 2009 BMW M3 |
||||||
Står så här på min broschyr från 9ff, specificerat 9F-V400.
_________________ Kör cheva numer. |
||||||
|
Det kanske va rätt kallt ute när dom gjorde testet. När jag toppade min 996:a och det va minusgrader ute så började temp.lampan blinka för att motorn blev för kall. Det kylde alltså bättre än motorn klarade värma. Kanske samma sak här.
|
||||||
|
Jag gissar att bilden på toppfarten är tagen när bilen står i bänk.
Svårt att få till den vinkeln annars... Svårt att fotografera och filma Porschens hastighetsmätare faktiskt, pga. utformningen. RUF bygger också en 997 Turbo med sin RT12. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
|
Vansinniga bil och bilar som ni tar upp!
Fast denna var ritkigt vackert stylad med! Inte alls något våldsamt aderat för att få den att se ut som en stjärnkryssare, som ajg tyvärr tycker en del firmor brukar göra då det skall tunas! Vore trelvigt att få se denna i verkligheten.. vem vet den kanske dyekr upp i nsäta gumball
_________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
Kan det ens vara teoretiskt möjligt att kylarna och luften kan sänka motortempen så drastiskt, med tanke på den friktion och förbränning som ändå förekommer vid de varvtalen? Dessutom, tänds din templampa när motorn är kall?
_________________
|
||||||
kintetisk energi bestäms genom Ek = m * v^2 Så ja, det är teoretiskt möjligt! _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
Du får gärna förtydliga vid vilka ungefärliga förutsättningar det skulle vara teoretiskt möjligt för en icke-tekniker/-fysiker. _________________
|
||||||
|
Atari mannen: Det som menas med den formeln är att energin ökar med hastigheten i kvadrat, dvs hastigheten tar sig själv gånger sig självt. Så desto fortare du kör desto mera energi kommer luften att innehålla och den innebär i detta fall mer kylning! Kurvan för luftens kylförmåga ökar exponentielt! (om du vet vad en exponentiel kurva är?). Därför är det teoretiskt möjligt.
_________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
Jo, jag förstod själva essensen av formeln och vet mkt väl vad en exponentiell kurva är - däremot säger formeln mig inte så mkt (läs: ett dugg) om vid vilka hastigheter det vore teoretiskt möjligt att kyla mer med befintlig kylaranordning än vad motorn hettar upp. Det var det jag ville ha förtydligat, om möjligt. Dvs, är det möjligt att exvis min bil skulle få så pass kraftig sänkning av motor-/kylartemp att den sjunker under 40C (som på bilden) om jag maxar den vid säg 0C, -10C, -15C, -20C, osv? _________________
|
||||||
|
My 2 cents on the debate is that I believe Samuel.
With my old Air cooled 911turbo maxing her out with an outside temp just above 0 the oil temp went quickly down just above the 2nd digit on the lower part of the temp meter, i.e. On the way to geting to cold. I could not sustain the speed for long so I can't say if the temp would have gone down even more
_________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||||
Hur din bil exact reagerar kan jag inte svara på! Men det är mycket troligt att den kan reagera så, ja! Speciellt i kallar temper. Om nu inte det finns någon strypningsfunktion utav kylluften vill säga. Fast det är väl kanske denna problematik som har fått Porsche till att börja med vattenkylning.. _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
![]() |
Bilder o videos
Manthey M700, 0-200 km/h på 9,2 sekunder
|
2327 besök totalt |

