Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Manthey M700, 0-200 km/h på 9,2 sekunder
2327 besök totalt
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare

Manthey M700

685 hp och 800 Nm...

0 - 200 km/h på 9.2...det är hyggligt snabbt!

http://www.manthey-motors.de/

Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Det är hyggligt snabbt men direkt långsamt om man jämför med 9ff 9f-V400 som accelererar 0-200 på 7.8 sek.

1,4 sekunder är en hel evighet i superbilvärlden.

0-300km/h på 16.4 sek.

Allt enligt broschyren här på bordet.

Stockholm / London
Här sen Apr 2003

Kan det verkligen vara möjligt att tempen är så låg vid det varvtalet och hastigheten? Inte så smidigt att acca upp till den hastigheten utan att varmköra motorn isf.

Här sen Okt 2004

Atariman skrev:

Kan det verkligen vara möjligt att tempen är så låg vid det varvtalet och hastigheten? Inte så smidigt att acca upp till den hastigheten utan att varmköra motorn isf.

Kl. 5 min i 3 så är det en automatisk reboot på tempmätaren och då står den på 0 grader.

Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003

Nillet skrev:
Atariman skrev:

Kl. 5 min i 3 så är det en automatisk reboot på tempmätaren och då står den på 0 grader.

Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Atariman skrev:

Köp aldrig en demobil

Pacmania
Oslo Norge
Här sen Okt 2004

Mattias Hellöre skrev:
Det är hyggligt snabbt men direkt långsamt om man jämför med 9ff 9f-V400 som accelererar 0-200 på 7.8 sek.

0-300km/h på 16.4 sek.

I bladet GT purely Porsche så har 9ff en reklame. "997 Turbo. Why wait?" . Dem bygger altså en turbo av en 997. Max 840bhp. 0-300km/h 17.4 sek

Vet ikke hva som stemmer..

Står også en lengere artikkel om Manthet motors. Og at dem tester bilene sine på ringen da dem holder til veldig nære ringen. Dem har også dispenasjon for å kjore utviklingsmodeller på gata til ringen for å teste mer. Ingen trailers altså.

Står også test av 993 turbo S og 993 turbo. 993 er jo ballaste porschene ever!

Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Pacmania skrev:
Mattias Hellöre skrev:

0-300km/h på 16.4 sek.

I bladet GT purely Porsche så har 9ff en reklame. "997 Turbo. Why wait?" . Dem bygger altså en turbo av en 997. Max 840bhp. 0-300km/h 17.4 sek

Vet ikke hva som stemmer..

Står også en lengere artikkel om Manthet motors. Og at dem tester bilene sine på ringen da dem holder til veldig nære ringen. Dem har også dispenasjon for å kjore utviklingsmodeller på gata til ringen for å teste mer. Ingen trailers altså.

Står også test av 993 turbo S og 993 turbo. 993 er jo ballaste porschene ever!

Står så här på min broschyr från 9ff, specificerat 9F-V400.

Horda
Här sen Nov 2002

Det kanske va rätt kallt ute när dom gjorde testet. När jag toppade min 996:a och det va minusgrader ute så började temp.lampan blinka för att motorn blev för kall. Det kylde alltså bättre än motorn klarade värma. Kanske samma sak här.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Jag gissar att bilden på toppfarten är tagen när bilen står i bänk.
Svårt att få till den vinkeln annars...

Svårt att fotografera och filma Porschens hastighetsmätare faktiskt, pga. utformningen.

RUF bygger också en 997 Turbo med sin RT12.

TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Vansinniga bil och bilar som ni tar upp!

Fast denna var ritkigt vackert stylad med! Inte alls något våldsamt aderat för att få den att se ut som en stjärnkryssare, som ajg tyvärr tycker en del firmor brukar göra då det skall tunas! Vore trelvigt att få se denna i verkligheten.. vem vet den kanske dyekr upp i nsäta gumball

Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003

Samuel Lindkvist skrev:
Det kanske va rätt kallt ute när dom gjorde testet. När jag toppade min 996:a och det va minusgrader ute så började temp.lampan blinka för att motorn blev för kall. Det kylde alltså bättre än motorn klarade värma. Kanske samma sak här.

Kan det ens vara teoretiskt möjligt att kylarna och luften kan sänka motortempen så drastiskt, med tanke på den friktion och förbränning som ändå förekommer vid de varvtalen? Dessutom, tänds din templampa när motorn är kall?

Här sen Sep 2003

Atariman skrev:
Samuel Lindkvist skrev:

Kan det ens vara teoretiskt möjligt att kylarna och luften kan sänka motortempen så drastiskt, med tanke på den friktion och förbränning som ändå förekommer vid de varvtalen? Dessutom, tänds din templampa när motorn är kall?

kintetisk energi bestäms genom Ek = m * v^2

Så ja, det är teoretiskt möjligt!

Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003

TheProphet skrev:
Atariman skrev:
Samuel Lindkvist skrev:

kintetisk energi bestäms genom Ek = m * v^2

Så ja, det är teoretiskt möjligt!

Du får gärna förtydliga vid vilka ungefärliga förutsättningar det skulle vara teoretiskt möjligt för en icke-tekniker/-fysiker.

Här sen Sep 2003

Atari mannen: Det som menas med den formeln är att energin ökar med hastigheten i kvadrat, dvs hastigheten tar sig själv gånger sig självt. Så desto fortare du kör desto mera energi kommer luften att innehålla och den innebär i detta fall mer kylning! Kurvan för luftens kylförmåga ökar exponentielt! (om du vet vad en exponentiel kurva är?). Därför är det teoretiskt möjligt.

Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003

TheProphet skrev:
Atari mannen: Det som menas med den formeln är att energin ökar med hastigheten i kvadrat, dvs hastigheten tar sig själv gånger sig självt. Så desto fortare du kör desto mera energi kommer luften att innehålla och den innebär i detta fall mer kylning! Kurvan för luftens kylförmåga ökar exponentielt! (om du vet vad en exponentiel kurva är?). Därför är det teoretiskt möjligt.

Jo, jag förstod själva essensen av formeln och vet mkt väl vad en exponentiell kurva är - däremot säger formeln mig inte så mkt (läs: ett dugg) om vid vilka hastigheter det vore teoretiskt möjligt att kyla mer med befintlig kylaranordning än vad motorn hettar upp. Det var det jag ville ha förtydligat, om möjligt.

Dvs, är det möjligt att exvis min bil skulle få så pass kraftig sänkning av motor-/kylartemp att den sjunker under 40C (som på bilden) om jag maxar den vid säg 0C, -10C, -15C, -20C, osv?

Här sen Jan 2004

My 2 cents on the debate is that I believe Samuel.
With my old Air cooled 911turbo maxing her out with an outside temp just above 0 the oil temp went quickly down just above the 2nd digit on the lower part of the temp meter, i.e. On the way to geting to cold. I could not sustain the speed for long so I can't say if the temp would have gone down even more

TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Atariman skrev:
TheProphet skrev:

Jo, jag förstod själva essensen av formeln och vet mkt väl vad en exponentiell kurva är - däremot säger formeln mig inte så mkt (läs: ett dugg) om vid vilka hastigheter det vore teoretiskt möjligt att kyla mer med befintlig kylaranordning än vad motorn hettar upp. Det var det jag ville ha förtydligat, om möjligt.

Dvs, är det möjligt att exvis min bil skulle få så pass kraftig sänkning av motor-/kylartemp att den sjunker under 40C (som på bilden) om jag maxar den vid säg 0C, -10C, -15C, -20C, osv?

Hur din bil exact reagerar kan jag inte svara på! Men det är mycket troligt att den kan reagera så, ja! Speciellt i kallar temper. Om nu inte det finns någon strypningsfunktion utav kylluften vill säga. Fast det är väl kanske denna problematik som har fått Porsche till att börja med vattenkylning..

Björnfot
Skövde
Här sen Mar 2005

*edit* fel av mig , vänta ska göra om.

2327 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande