Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 5831 besök totalt |
Från www.autosport.com Teams question new parc ferme system The new system of impounding cars in parc ferme after qualifying was cause for some debate in Melbourne today (Saturday). After the final qualifying session, cars were returned to their pit garages, where they are kept under observation by appointed staff of the race organisers before being returned to a central parc ferme by 6pm to make sure that they are not worked on. The procedure is designed to ensure that the like of special qualifying engines cannot be used, as cars now have to start the race in the same configuration that they finished qualifying. McLaren boss Ron Dennis has already made his negative feelings known, but added in Australia: “I hope and believe that we are all an honourable bunch but we have a couple of people in our garage [the observers] whose normal occupations I could not tell you, but I'm sure that if we wanted to make some sort of double-shuffle, then I'm sure we could do.” Williams technical director Patrick Head added: “We've got a couple of nice Australians in our garage and we haven't given them tea with sennapods in or bunged them any brown envelopes, but there is plenty of potential.” Another unusual sight up and down the paddock early on Saturday evening was lots of contented groups of mechanics having barbecues. They, at least, seemed to be behind the new rules… _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Fasen vad skönt att slippa röda bilar på pallen för en gångs skull.
![]() oförutsägbar och med intressanta race ! ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Var det nån mer än jag som tyckte att Williams körde utan barge boards, alltså med flit? Kolla på första park ferme bilden, jag kan inte se nån. JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
Skivorna som styr luften kring nosen bakom framhjulen och in i kylarna. mvh Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
|
||||
|
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Jag har nån slags dragning åt röda bilar, men undrade ändå vad M.S. sysslade med i andra kurvan.
Helt klart är att Renault har väldigt bra ordning på sitt chassie. Hoppas verkligen de kan få lite mer punch i motorn också så de håller sig kvar högt uppe när McLaren och Ferrari kommer med sina nya bilar. Kimi gjorde ett strålande jobb och det var en njutning att se på. Vi får väl se om den där amerikanska svänga-vänster-serien ikväll blir lika underhållande. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Ruskig krasch mellan Andretti och de Ferran! Verkade sluta någorlunda lyckligt ändå! Kenny femma trots svår understyrning! _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Det dröjer nog ett tag innan jag tittar på IndyRacing igen. Jag är inte så förtjust i gulflaggssituationer. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Kände mig himla nöjd med LIVE F1 och CART inklusive LIVE tidtagning över nätet.... CART till och med så stängde jag ner TVn tyska kommentator (ioch med att jag bara kom åt tyska Eurosport) och körde Amerikanska kommentatorn över webradion (som faktiskt satt och tittade på samma feed som Tyska Eurosport. ![]() ![]() ![]() Så IRL känns inte som ett roligt alternativ efter 4 timmar högklassig motorTV..... Och bra var det ![]() |
||||
Jag tittade bara till lite snabbt, men då var det en bild bakifrån Kanaans bil där man kunde se hur Fisher fyrhjulsdriftade ut mot muren i varv efter varv - de kör bra nära muren.
Såg även Tracys misslyckade donut efter CART-loppet. Han får hyra in Zanardi för instruktioner om hur man gör... Det var förresten halvtight finish i NASCAR-loppet. ovalracing med mycket downforce ser inte så jättekul ut. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
oavsett racing-klass så brukar de ha en tendens att köra ut en pace-car på banan alldeles för ofta om racen är amerikanska. Visst kan det vara nödvändigt ibland, men det borde inte behövas fyra-fem gånger per lopp på annat än ovalbanor.
Sarah Fishers spår såg minst sagt lite skrämmande ut, men hon höll sig ju på banan. Är det nån fart på CART nu? Jag tyckte det kändes som att se på amatörracing förra säsongen. En massa klantfel i depåer osv... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Chevamotorn verkar inte vara den bästa på banan så det gäller väl att ta i lite extra i kurvorna.
NASCAR brukar ju anklagas för att ta fram gulflaggan om det gått för länge sedan sist, så man kan slänga in lite reklam och få tätare fighting igen... Vet inte om det stämmer, men helt omöjligt är det nog inte. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Har de lika tätt mellan gulflaggorna i ALMS? Då hinner ju pace-car-föraren köra 500 miles på ett 12-timmars-race.
Såg nåt sammandrag av ett sånt race igår och det var ruggigt skön sång i en del bilar. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
I F1 har de iallafall lite sprutt på SC:n, brukar vara mindre än en minut långsammare än F1:orna och inte så väldigt mycket efter Porsche Super Cup-bilarna. Han satsar ganska hårt över kurbsen - pinsamt om han skulle köra av...
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 5831 besök totalt |