| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Var hitta bränsleslang till vettig penning?
|
7862 besök totalt |
|
Tjena! Jag skulle behöva ha tag i ca 10 meter bränsleslang i gummi lr liknande. Dem som satt innan var plastliknande och verkade bra. Gummislang finns ju på feltema men bara i 1 metersförp och lite väl tjock =) Vart ska jag kolla? MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
|
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
|
Erik>
Är du snäll och följer reglerna och lägger in länk till in länk till din biltråd i "våra banåkabilar" under dina inställningar här på forumet, dvs "Min biltråd här på Rejsa". Då får du en tjusig knapp med ratt under alla dina inlägg (och så följer du reglerna liksom...)
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Bästa stället att handla gummi (till bilen...) är Kuntzes Gummi på Lindhagensgatan i Stockholm, nära Lindhagensplan. Ligger mitt emot ett bra ställe att handla skruv på, Sifverts skruv på Lindhagensgatan i Stockholm nära Lindhagensplan. Som ligger nära ett bra ställe där man kan handla MC-tillbehör: MC-boden, (på Lindhagensgatan i Stockholm, nära Lindhagensplan...)
Bra gata, den där Lindhagensgatan i Stockholm, nära Lindhagensplan!
och nej, jag är inte sponsrad. _________________ Nüburgare und BMW-fahrer Pål Pålsson Körlinge |
||||||
Jag tror inte det generellt blir en massa sprickor i deras slangar efter ett halvår, då skulle dom nog inte våga sälja dom. Kanske ngt speciellt i just din applikation som gör att det inte funkar, värme kanske? _________________ Pär Hylander |
||||||
Så tänkte jag också först, sen kom jag på att jag inte använt bilen alls sedan den monterades. Nu skulle bara bilen användas till isåka så jag fortsatte använda den, monterade samtidigt slang från Swedol till soppareturen, får se hur den ser ut om ett halvår. Det var hela slangen på ca 3-4meter som hade sprickor i sig, inte på ett enda ställe. _________________ Peter Eriksson |
||||||
oj, då låter det verkligen som fabrikationsfel. _________________ Pär Hylander |
||||||
Grejen är att jag inte har ngn projekttråd ännu. Skall tömma digitalkameran och knåpa ihop en tråd inom en snar framtid, ok? MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
|
Mysko, tycker mig sett en hel del inlägg om spruckna och läckande bensinslangar nu. Enligt många så spricker och läcker Biltemas bensinslangar och tidigare i tråden nämndes att Mekonomens bensinslangar fick vid ett tillfälle sprickor. Men hur var det med Swedols bensinslangar då? De brukar ha bra kvalitet.
Nu är denna tråden några år gammal så några har säkert bytt leverantör och dylikt. Iallafall så var jag inne på Swedol och tittade på bensinslang. Hittade ingen direkt produktbeskrivning (tvivlar dock inte på att deras bensinslang är av prima kvalitet) men slutade med att jag köpte mig några meter från Mekonomen. Mekonomen var det enda ställe där jag kunde se produktbeskrivning. Innerslang av NBR (nitrilgummi) och yttergummi av CR+SBR (kloroprengummi+styrengummi). Gissar varenda normal bensinslang har liknade konstruktion - inget speciellt med det... Tog en titt på slangen och det var en Semperit FUB (http://www.semperflex.com/uploads/tx_AScatalogsemperit/flexind-lang/fub_en.pdf) så den ska nog fungera fint... Får återkomma med rapport hur det gick. _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||||
|
Re:
Idag har man vanligen högre krav än så varvid slangarna har en innerslang av ex. FKM. En sådan bränsleslang är exempelvis slang som uppfyller SAE J30R9 eller SAE J30R10 ifall bränsle också kommer i kontakt med slangarnas ytterhölje. Dessa slangar minskar utsläppen av förångade kolväten och står också emot aggresiva bränslen bättre, som ex. etanolinblandad bensin vilken är känd att få bränsleslangar spröda och spricka sönder. Att Opel tar såpass mycket betalt för originalslang beror troligen på att det är mer påkostad slang som klarar högre krav. |
||||||
|
Opels slang som nämns överst är en ganska tunnvägging plastslang (ganska styv). Dvs inte alls samma sak som bränsleslang i gummi. Den passar bra att dra under bilen (så den används orginal).
Hade biltema bränsleslang i gummi i kadetten ett tag, men de dm av den som var under bilen var helt söndersprucken efter ett halvår ute (bilen hade inte körts mer än någon gång under tiden, så det är inte värme där heller). Dock var det bara yttre slangen som spruckit (vad jag såg) (den är också av dubbel-typ med olika gummi inner/ytter). Har en grön från ok nu och den är fortfarande fräsh. _________________ Markus Ålind |
||||||
|
Re:
Intressant! Jo, när jag läser så verkar fluorgummi-varianterna stå emot diverse kemikalier bättre och klarar större temperaturområde. Men gissar att dessa slangar är ganska dyra? Men för tusan, Mekonomen tog ju 69 SEK / meter för den där vanliga med NBR innerslang. Då låter ju Opels 45 SEK / meter som rena rean ju (är en 5 år gammal prisuppgift men den låter fortfarande billigare än Mekonomen). _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
7862 besök totalt |