Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Hur stor har du?
1 besök senaste veckan (2896 totalt)
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4198


Trådstartare
Hur stor har du?

Störst diffuser vinner?

Hämtat från denna tråd på vx220.org.uk

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



67 besök i denna tråd men inget svar... Alla är nog lika chockade...

_________________
Mattias Meldert
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4198


Trådstartare
Kanske för vågad rubrik på tråden?

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7255

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator



Den är större än min.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



Kraniel skrev:


Den är större än min.

Det är just därför svaren på denna tråd dröjde.... det är ingen fras man gärna säger
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



gör en nån nytta

_________________
Björn Hansson
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



Zolektric skrev:
gör en nån nytta


"Apparently it worked well up until 95mph after which the downforce became so great the track collapsed."


_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



De goda engelsmännen förnekar sig aldrig
Brittisk aerodynamisk design när den är som bäst

Inte undra på att man i ett visst italienskt F1-team brukar skoja om att de brittiska teamen tror att en ladugårdsvägg har goda aerodynamiska egenskaper.

Undrar vad Frank Costin hade sagt i kraft av den mest erkände arerodynamikern på 60-talet från öriket.
(brorsan Mike blev ännu mer berömd genom firman han startade tillsammans med Keith Duckworth)

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Nu ska vi inte hacka på engelsmännen... bilden är visserligen hämtad från ett engelskt forum, men bilden är tagen på Spa och speedstern är tydligen franskregistrerad.

_________________
Mattias Meldert
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Bosse L skrev:


Undrar vad Frank Costin hade sagt i kraft av den mest erkände arerodynamikern på 60-talet från öriket.
(brorsan Mike blev ännu mer berömd genom firman han startade tillsammans med Keith Duckworth)


OT:
Cosworth och Marcos: småskojigt att båda bröderna inte kunde låta bli att ha sina namn med i sina produkter.
Vem var först med trenden?

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13526



Superswift skrev:
Bosse L skrev:


Undrar vad Frank Costin hade sagt i kraft av den mest erkände arerodynamikern på 60-talet från öriket.
(brorsan Mike blev ännu mer berömd genom firman han startade tillsammans med Keith Duckworth)


OT:
Cosworth och Marcos: småskojigt att båda bröderna inte kunde låta bli att ha sina namn med i sina produkter.
Vem var först med trenden?


Louis Renault ? 189? typ.........

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Fredrik - SLC skrev:
Superswift skrev:
Bosse L skrev:


Undrar vad Frank Costin hade sagt i kraft av den mest erkände arerodynamikern på 60-talet från öriket.
(brorsan Mike blev ännu mer berömd genom firman han startade tillsammans med Keith Duckworth)


OT:
Cosworth och Marcos: småskojigt att båda bröderna inte kunde låta bli att ha sina namn med i sina produkter.
Vem var först med trenden?


Louis Renault ? 189? typ.........


(Ber om ursäkt för utsvävningarna. Ska efter detta inlägg inte göra fler OT inlägg.................i denna tråd. )


och strax efter Gustav Eriksson med "Gustav Erikssons åkvagn" 1897 Början till Scania Vabis...



Jag tänkte mer vilken bror som inspirerade den andra mellan Costinbröderna


EDIT:
OT på OT:

Lite lustigt hur Scania som startade med cykeltillverkning i Skåne hamnade i Vabis VagnsAktieBolagetISödertälje (som gjorde järnvägsvagnar) lokaler i Södertälje. En tidig form av centralisering i Sverige. De gjorde fram till 1929 väldigt snygga bilar.


Man kanske borde starta en Svensk bilhistorisk off topictråd?

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



Bosse L skrev:
De goda engelsmännen förnekar sig aldrig
Brittisk aerodynamisk design när den är som bäst

Inte undra på att man i ett visst italienskt F1-team brukar skoja om att de brittiska teamen tror att en ladugårdsvägg har goda aerodynamiska egenskaper.

Undrar vad Frank Costin hade sagt i kraft av den mest erkände arerodynamikern på 60-talet från öriket.
(brorsan Mike blev ännu mer berömd genom firman han startade tillsammans med Keith Duckworth)


-Trodde iof att en Opel kom från Tyskland ...hursomhelst lite mer av OT ....bjuder här på Brittisk aerodynamisk design när den stod på en av sina höjdpunkter:

Costin-Nathan GT byggde för LeMans -67...höll sista platsen när den fick bryta pga elfel efter 4h. Karossen är byggd i bla plywood och bilen var mkt lätt, föregångaren vägde mindre än 400kg. Frank Costin och Roger Nathan byggde bilen och drev teamet.




_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4198


Trådstartare
En bild till?

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



superMOG skrev:
Costin-Nathan GT byggde för LeMans -67...höll sista platsen när den fick bryta pga elfel efter 4h.


Var den engelsk sa du?


_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



Daniel Ekström skrev:
superMOG skrev:
Costin-Nathan GT byggde för LeMans -67...höll sista platsen när den fick bryta pga elfel efter 4h.


Var den engelsk sa du?



-Charmigt eller hur...? Jag tror man stoppade en BMW motor i den bilen...misstänker att den var orsaken till elfelet eller så ville inte Lucas vara med när det började skymma.... LeMans satsningen lade man ner efter detta fiasko.

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Hrmm..
Franskägd bil med tysk kaross på engelskt chassi på en bana i Belgien.
Låter EU-anpassat!

Trodde att man i rejsa kretsar betraktade Lotus Elise som en sådan, även om Adam Opel
snitsat till den brittiska Kit-Car looken och bytt motor.
Nu vet jag bättre och eftersom jag gillar Opel mer än Lotus är jag tilltalad

Engelsmännen har annars en synnerligen bred range när det gäller bildesign.
Från de riktigt läckra som Morgan, Jaguar, Aston-Martin Lotus7 gamla Elan och Elite mfl.
till alla mysko Kit-Cars och lågserieproduktionsbilar, med de mest märkliga designer.
Prsiet tar väl de Kit som fanns till rätt snygga, klassiska bilar som MG Midget, Triumph Spitfire, mfl.
När man monterat ett sådant Kit hade man garanterat en fulare bil än ursprunget.
Lågseriebilar som Bristol, senare AC, Clan Crusader, Davarian, en del TVR kan ju ocksåbjuda på roande, men inte så lyckad design. Det är väl det som gör brittisk sportvagsnkultur så charmig!

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
rc_croft
tyresö/stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 60



ett ord: vulgo, hur kan man bara komma på iden

_________________
Eric Pettersson
Citera
Bilder o videos
Hur stor har du?
1 besök senaste veckan (2896 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande