Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Beslutsångest, Dunlop R-däck.....
1411 besök totalt
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4775


Trådstartare
Beslutsångest, Dunlop R-däck.....

Det lutar åt att jag kommer köra på Dunlop i år.

och eftersom jag tröttnat på att byta däck så kommer jag köra på R-däcken till vardags.

Så valet ligger mellan SP SSR och Direzza.....

Det förnuftiga valet är givetvis SP SSR, men då jag kommer delta i Lazzat RS challange samt kanske i Bilsports "HotHatch" utmaning så vill jag också ha så snabba däck som möjligt.

Tror ni:

Att skillnaden i tid på SSR och Direzza försumbar på en Golf?

Att man kan köra på Direzza till vardags?

Kom gärna med lite åsikter....

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



Direzza funkar ganska bra till vardagskörning, dom låter inte så mycket och spårar inte så fasligt.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13372

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Beslutsångest, Dunlop R-däck.....

ThomasT skrev:
och eftersom jag tröttnat på att byta däck... Kom gärna med lite åsikter....


Såå jobbigt är det väl inte att skifta hjul.... Jag tycker det är värt besväret så att man kan ha roligast möjliga sulor på banan. thumbs up
om det bara är några dagar mellan två ban/kon-körningar kan man ju hanka sig fram på R-däcken om det kniper.

_________________

Rice and shine
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4775


Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
Direzza funkar ganska bra till vardagskörning, dom låter inte så mycket och spårar inte så fasligt.
Hmm.... intressant...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Direzza, provkörda på en blå bil om någon månad eller så är tanken

_________________
Magnus Thomé
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4775


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Direzza, provkörda på en blå bil om någon månad eller så är tanken

Jo, hörde att de var lite sena från Japan....

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Klucken
Mora
Här sen Apr 2004
Inlägg: 208



Jag har faktiskt funderat på samma sak och kom fram till:
SSR är inte lika snabba vid bankörning "varv på varv".
Dock är väl Direzza lite jobbiga att få upp i temperatur (har dock ej provat själv).

Min slutsats:
Köra många varv/lång sträcka på bana = Direzza
Köra Konbana/slalom med långa väntetider mellan = SSR.

_________________
Mårten Kluck
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778



Som ni säkert har läst så kommer SSR sluta tillverkas (om de inte redan har??).

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039



Niklas Sandström skrev:
Direzza funkar ganska bra till vardagskörning, dom låter inte så mycket och spårar inte så fasligt.


Håller inte med! Det jag reflekterat över är att de är väldigt hårda på morgonen på väg till banan innan man fått upp tempen. Stommen är väldigt hård så högt ljud och spårighet är påtagligt. Men det är ju inte vardagskörning man prioriterar då man köper Direzza!

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Nicke_1 skrev:
Niklas Sandström skrev:
Direzza funkar ganska bra till vardagskörning, dom låter inte så mycket och spårar inte så fasligt.


Håller inte med! Det jag reflekterat över är att de är väldigt hårda på morgonen på väg till banan innan man fått upp tempen. Stommen är väldigt hård så högt ljud och spårighet är påtagligt. Men det är ju inte vardagskörning man prioriterar då man köper Direzza!


Upplever mina Bridgestone 540RE på samma vis när det är kallare ute och man inte kört något över antten tex.
Jag tror att det spårar för att ringtrycket blir så lågt.
Men jag vet inte säkert, det är bara en teori jag har. Jag har upplevt mina gatdäck på samma vis när det är kallare ute.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



Nicke_1 skrev:
Niklas Sandström skrev:
Direzza funkar ganska bra till vardagskörning, dom låter inte så mycket och spårar inte så fasligt.


Håller inte med! Det jag reflekterat över är att de är väldigt hårda på morgonen på väg till banan innan man fått upp tempen. Stommen är väldigt hård så högt ljud och spårighet är påtagligt. Men det är ju inte vardagskörning man prioriterar då man köper Direzza!


Det beror väl på vad man jämnför med. Yokko 032 t.ex. är värre på båda punkterna, RE540 har ungefär samma ljudnivå men spårar mer.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Carl Aspenberg
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 70



Klucken skrev:
Jag har faktiskt funderat på samma sak och kom fram till:
SSR är inte lika snabba vid bankörning "varv på varv".
Dock är väl Direzza lite jobbiga att få upp i temperatur (har dock ej provat själv).

Min slutsats:
Köra många varv/lång sträcka på bana = Direzza
Köra Konbana/slalom med långa väntetider mellan = SSR.


Håller med "Klucken"!! Hängde på SSR på min 911 Carrera/-84 i veckan. Vill ha så bra grepp i slalom som möjligt och är övertygad om att för min del blir det svårt att få upp tillräckligt bra temp i Direzzan. Jag räknar med att SSR kommer bli bättre för mig i t ex PCS-slalom än Direzzan => räknar med att ett bra fungerande SSR ger mer sidgrepp/handling än ett halvljummet Direzza! Hade jag fokuserat på bankörning hade jag utan tvekan valt Direzzan! thumbs up I slalom faller det på, för min del, svårigheten/tid/praktiskt att värma upp däcken tillräckligt!

_________________
Carl Aspenberg
9ELVA
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4775


Trådstartare
Carl Aspenberg skrev:
Klucken skrev:
Jag har faktiskt funderat på samma sak och kom fram till:
SSR är inte lika snabba vid bankörning "varv på varv".
Dock är väl Direzza lite jobbiga att få upp i temperatur (har dock ej provat själv).

Min slutsats:
Köra många varv/lång sträcka på bana = Direzza
Köra Konbana/slalom med långa väntetider mellan = SSR.


Håller med "Klucken"!! Hängde på SSR på min 911 Carrera/-84 i veckan. Vill ha så bra grepp i slalom som möjligt och är övertygad om att för min del blir det svårt att få upp tillräckligt bra temp i Direzzan. Jag räknar med att SSR kommer bli bättre för mig i t ex PCS-slalom än Direzzan => räknar med att ett bra fungerande SSR ger mer sidgrepp/handling än ett halvljummet Direzza! Hade jag fokuserat på bankörning hade jag utan tvekan valt Direzzan! thumbs up I slalom faller det på, för min del, svårigheten/tid/praktiskt att värma upp däcken tillräckligt!

Jag hade den här diskussionen med Thomas på TL-racing som får anses vara den som kan mest om Dunlop däcken. Han menade att Direzza är snabbare än SSR i ALLA lägen. I år kommer dessutom Direzza att importeras även i medel hård gummi blandning.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4775


Trådstartare
MatroxMGA skrev:
Som ni säkert har läst så kommer SSR sluta tillverkas (om de inte redan har??).

Sant, men det finns lite däck kvar.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Magnus Lord Arenander
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 72



Hehehe

Thomas->> Satte jag huvudbry åt dig nu!?

Hur du än väljer kommer du få ett väldigt bra däck!

När du gjort ditt val så vet du iaf vart du når mig...
Hoppas du fick svaret på mailet också?

Mvh
Magnus @ Goodyear Dunlop Tires

Ps. Kommer även "joina" herr Thomé och köra Direzza i sommar, bara fälgarna från staterna kunde komma hem någon gång... Ds.

_________________
Magnus Lord Arenander
Citera
Carl Aspenberg
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 70



ThomasT skrev:
Carl Aspenberg skrev:
Klucken skrev:
Jag har faktiskt funderat på samma sak och kom fram till:
SSR är inte lika snabba vid bankörning "varv på varv".
Dock är väl Direzza lite jobbiga att få upp i temperatur (har dock ej provat själv).

Min slutsats:
Köra många varv/lång sträcka på bana = Direzza
Köra Konbana/slalom med långa väntetider mellan = SSR.


Håller med "Klucken"!! Hängde på SSR på min 911 Carrera/-84 i veckan. Vill ha så bra grepp i slalom som möjligt och är övertygad om att för min del blir det svårt att få upp tillräckligt bra temp i Direzzan. Jag räknar med att SSR kommer bli bättre för mig i t ex PCS-slalom än Direzzan => räknar med att ett bra fungerande SSR ger mer sidgrepp/handling än ett halvljummet Direzza! Hade jag fokuserat på bankörning hade jag utan tvekan valt Direzzan! thumbs up I slalom faller det på, för min del, svårigheten/tid/praktiskt att värma upp däcken tillräckligt!

Jag hade den här diskussionen med Thomas på TL-racing som får anses vara den som kan mest om Dunlop däcken. Han menade att Direzza är snabbare än SSR i ALLA lägen. I år kommer dessutom Direzza att importeras även i medel hård gummi blandning.


Thomas är mycket duktig på Dunlop, troligen en av de bästa i Norden - du kan lita på det han säger! thumbs up Släpper man ett fullt presterande Direzza mot SSR så är det bättre i ALLA lägen...utom möjligen i regn

_________________
Carl Aspenberg
9ELVA
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4775


Trådstartare
Det känns fortfarande så här...

att det ska vara så svårt.....

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Däck för banåka
Beslutsångest, Dunlop R-däck.....
1411 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande