| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Beslutsångest, Dunlop R-däck.....
|
1411 besök totalt |
|
Det lutar åt att jag kommer köra på Dunlop i år. och eftersom jag tröttnat på att byta däck så kommer jag köra på R-däcken till vardags. Så valet ligger mellan SP SSR och Direzza.....
Det förnuftiga valet är givetvis SP SSR, men då jag kommer delta i Lazzat RS challange samt kanske i Bilsports "HotHatch" utmaning så vill jag också ha så snabba däck som möjligt. Tror ni: Att skillnaden i tid på SSR och Direzza försumbar på en Golf? Att man kan köra på Direzza till vardags? Kom gärna med lite åsikter....
_________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
|
Direzza funkar ganska bra till vardagskörning, dom låter inte så mycket och spårar inte så fasligt.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
|
Re: Beslutsångest, Dunlop R-däck.....
Såå jobbigt är det väl inte att skifta hjul.... Jag tycker det är värt besväret så att man kan ha roligast möjliga sulor på banan. om det bara är några dagar mellan två ban/kon-körningar kan man ju hanka sig fram på R-däcken om det kniper. |
||||||
|
Jag har faktiskt funderat på samma sak och kom fram till:
SSR är inte lika snabba vid bankörning "varv på varv". Dock är väl Direzza lite jobbiga att få upp i temperatur (har dock ej provat själv). Min slutsats: Köra många varv/lång sträcka på bana = Direzza Köra Konbana/slalom med långa väntetider mellan = SSR. _________________ Mårten Kluck |
||||||
Håller inte med! Det jag reflekterat över är att de är väldigt hårda på morgonen på väg till banan innan man fått upp tempen. Stommen är väldigt hård så högt ljud och spårighet är påtagligt. Men det är ju inte vardagskörning man prioriterar då man köper Direzza!
Upplever mina Bridgestone 540RE på samma vis när det är kallare ute och man inte kört något över antten tex. Jag tror att det spårar för att ringtrycket blir så lågt. Men jag vet inte säkert, det är bara en teori jag har. Jag har upplevt mina gatdäck på samma vis när det är kallare ute. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Det beror väl på vad man jämnför med. Yokko 032 t.ex. är värre på båda punkterna, RE540 har ungefär samma ljudnivå men spårar mer. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Håller med "Klucken"!! Hängde på SSR på min 911 Carrera/-84 i veckan. Vill ha så bra grepp i slalom som möjligt och är övertygad om att för min del blir det svårt att få upp tillräckligt bra temp i Direzzan. Jag räknar med att SSR kommer bli bättre för mig i t ex PCS-slalom än Direzzan => räknar med att ett bra fungerande SSR ger mer sidgrepp/handling än ett halvljummet Direzza! Hade jag fokuserat på bankörning hade jag utan tvekan valt Direzzan! _________________ Carl Aspenberg 9ELVA |
||||||
Jag hade den här diskussionen med Thomas på TL-racing som får anses vara den som kan mest om Dunlop däcken. Han menade att Direzza är snabbare än SSR i ALLA lägen. I år kommer dessutom Direzza att importeras även i medel hård gummi blandning. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
|
Hehehe
Thomas->> Satte jag huvudbry åt dig nu!?
Hur du än väljer kommer du få ett väldigt bra däck! När du gjort ditt val så vet du iaf vart du når mig... Hoppas du fick svaret på mailet också? Mvh Magnus @ Goodyear Dunlop Tires Ps. Kommer även "joina" herr Thomé och köra Direzza i sommar, bara fälgarna från staterna kunde komma hem någon gång... Ds.
_________________ Magnus Lord Arenander |
||||||
Thomas är mycket duktig på Dunlop, troligen en av de bästa i Norden - du kan lita på det han säger!
_________________ Carl Aspenberg 9ELVA |
||||||
![]() |
Däck för banåka
|
1411 besök totalt |