Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Volvon som går som en BMW och svänger som en Porsche!
<<   1, 2, 3   >>
13595 besök totalt
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

BMW E21 var ju en bil man kom ihåg för dess goda väghållning... (e30 fanns inte -82...)

En 320i -82 gjorde 0-100 på 12,5sek resp 14,5sek med automat. Riktiga rödljusraketer mao.

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Kunta skrev:
BMW E21 var ju en bil man kom ihåg för dess goda väghållning... (e30 fanns inte -82...)

En 320i -82 gjorde 0-100 på 12,5sek resp 14,5sek med automat. Riktiga rödljusraketer mao.

E21, E30 är inte det livmedelsverkets beteckining på konserveringsmedel och färgämnen i maten?

Nu duckar jag när BMW gänget ger igen!

Citera
mefistofeles
Haninge
Här sen Maj 2004

Umeå
Här sen Maj 2004

Kan bara säga att volvo 343 är den mest svängvänliga volvo jag någonsin kört!

Jag hadde själv en 343 -78 som första bil, ärvd efter mor, när hon bytte till kadett gt.

Den var helt underbart balanserad.

Den kurviga vägen upp till där jag då bodde gick den på gammla torra sommardäck att hålla rejält högre fart vintertid än vad som var möjligt med fars 740 med splång nya vinterdäck. Det var ju enda sättet att ta sista backen, full attack

Skall jag någon gång åter köra volvo blir det definitivt en 3-serie, balans och bakhjulsdrift.

--VVTS--
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004

volvo 343 är enligt mitt tycke en underbar bil med fin balans och bakhjulsdrift... Och att sedan den har anonymt gubbigt yttre och obefintligt ekonomiskt värde gör det hela bara bättre thumbs up
en billig, kul och lite oväntad bil.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Snacka om att blåsa liv i en gammal tråd...

mefistofeles skrev:
Fyller på med en liten 300 film.
http://www.300power.com/medlemmar/360ect/300power_Spritis.wmv

Ahh.... David! Är det du som är pudelns kärna?

Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

mefistofeles skrev:

Tog uppgifterna på den där bilen och rensade bort det oväsentliga. Men årsmodell etc, hur kan det stämma?

Fabrikat: 363 CS REPLICA
Årsmodell: 1989
Chassinummer: 343500EC300076

Ägare/Brukare

Namn: HELMIA BIL AKTIEBOLAG

Fordonsstatus: Avställd (1989-03-07)

Antal ägare: 0

Datum för första reg.: 1989-06-05

Direktimport: Nej
Utredning: Nej
Tillfällig registrering: Nej

Besiktningsuppgifter

Besiktning senast: 0000-00-00
Senast godkända besiktning: 0000-00-00

Föreläggande:
Körförbud: Nej

Skattepliktigt: Ja
Brukandeförbud: Nej

Debitering vid påställning, kr: 0
Debiterad fordonsskatt, kr: 0

Kreditering vid avställning, kr: 0
Debiterad avgift, kr: 0

Huvuduppbördsmånad: mars
Förfallen skatt/avgift, kr: 0

Skrotningspremie, kr: 0

Tekniska data

Effekt kW: 96
Antal passagerare: 3

Däckdimension fram:
Däckdimension bak: 205/50VR15

Kaross: Täckt

Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Bosse L skrev:
Någon som kommer ihåg vad BMW och Porsche tillhandahöll 1982?
BMW 323 i med 6 cylindrar och en väghållning som var KLART sämre än volvos 360
(mer i likhet med Volvo 240)
Porsche 924 med den tråkiga DKW eller lastbilsmotorn, Men ok väghållningen var väl rätt ok på den bilen.

911 Turbo med 300 hk fanns 1982, den började tillverkas 1974 (260hk) och slutade aldrig tillverkas
om inte 911 Turbo duger så fanns 911 SC 3.0 med 204 hk 1982 och en sådan men årsmodell 1979, såna går inte illa och svänger inte illa, bromsar inte på långa vägar lika illa som en 340...

Falsk marknadsföring?

Linköping
Här sen Okt 2003

Kraniel skrev:
mefistofeles skrev:

Tog uppgifterna på den där bilen och rensade bort det oväsentliga. Men årsmodell etc, hur kan det stämma?

Fabrikat: 363 CS REPLICA
Årsmodell: 1989
Chassinummer: 343500EC300076

Det är en replika, så 1989 är nog när den registrerades med den stora motorn som ombyggt fordon.
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Kan även vara så att den inte sålts (reggad) som 362 av volvo, utan behövt reggas om vid importeringen.

--VVTS--
Citera
mefistofeles
Haninge
Här sen Maj 2004

BTG skrev:
Snacka om att blåsa liv i en gammal tråd...

mefistofeles skrev:
Fyller på med en liten 300 film.
http://www.300power.com/medlemmar/360ect/300power_Spritis.wmv

Ahh.... David! Är det du som är pudelns kärna?

Roligt att du blev shockad av att jag blåste liv i denna tråd, det är nämligen samma reaktion jag möter när folk blir omblåsta av en 300a.

Gamla trådar måste få dammas av lite, speciellt när det gäller volvo 300or.

Pudelns kärna.
Kan man nog säga att jag är
Detta med 300 har blivit min hobby, fråga mig inte varför. Men roligt är det att köra 300a, liten, lätt och balanserad bil ger mycket körglädje för varje hundralapp. Mycket underskattat bil. Därför har jag samlat ihop sveriges alla 300 dårar under en och samma tak: 300power Club. Vi ska tvätta bort det dåliga rykte som bilen samlat på sig under de 15 år som de tillverkades. Vi gör ett försök iallafall

Stockholm
Här sen Nov 2002

mefistofeles skrev:
Pudelns kärna.
Kan man nog säga att jag är

Ahhh.... Ok. Då är det alltså du som köper folks själar och lär dem att meningen med livet är att köra 300a?
(Jag tänker på Goethes Faust om det inte var uppenbart)

mefistofeles skrev:
Men roligt är det att köra 300a, liten, lätt och balanserad bil ger mycket körglädje för varje hundralapp. Mycket underskattat bil. Vi ska tvätta bort det dåliga rykte som bilen samlat på sig under de 15 år som de tillverkades. Vi gör ett försök iallafall

Har den så dåligt rykte? Vad beror det på? Att den blandas ihop med rem-johan?
Jag har aldrig kört en 300, men däremot i princip alla andra hisingebyggen då den tillverkades med rätthjulsdrift. Å säga vad man vill men de har en egendomlig charm som biter sig fast.

Haninge
Här sen Maj 2004

Den ursprungliga drivlinan med b14 motorn har etsats sig fast hos många svenskar. Holländsdrivlina och fransk motor går inte hem hos det svenska folket. Fast det inte är några större nackdelar med denna kombinationen. Man vann många rallycross tävlingar på -70 talet med varimatic (rem-drift) och b14.

Designen har också fått sig en och en annan törn från kritiker. Men själv tycker jag att den inte att steget från en bmw 3 serie och en volvo 300 serie från samma period är så stor, om man tänker på designen. Lite kantigare.

Dessutom är den snyggare och roligare än en Golf med sin bakhjulsdrift. Det var just detta segment som Volvo ville slå sig in på, golfklassen.

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Det kanske inte är så mycket som skiljer men volvon är betydligt gubbigare i designen. Bland annat lutar fronten åt "fel" håll. Sen sitter karossen högre. BMW:n är liksom nersänkt över hjulen. Se bara avståndet mellan skärmkant och motorhuv.

Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Var det inte nån volvochef som sa att samtliga 300:or borde köpas in och pressas?
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

SciroccOMats skrev:
Var det inte nån volvochef som sa att samtliga 300:or borde köpas in och pressas?

Det var en amerikans volvochef. Dessutom ville han att 400-serien skulle destrueras den också, 300 och 400 försörde volvos rykte enligt honom

Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Nej det var Wolfgang Reitzle (eller hur han nu stavar). Fd chef för PAG, dvs Volvo, Jaguar, LandRover och Aston Martin.
300-serien såldes vad jag vet inte i USA....

Tydligen ansåg han att ingen skulle kunna anse att Volvo var ett premiummärke så länge det åkte runt en massa 300 och 400 bilar på vägarna i England.
Kan inte förstå varför. Vår 360 GLS hade ju plyschklädsel och varvräknare - grymt lyxig!

Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003

SciroccOMats skrev:

Det är inget fel på Volvos 300 serie.
Har en hemma som funkat som vinter bil i 2 år.

Gör sina glada 196 km/h (Testad på avstäng motorväg någons stans i västsverige)

Så mycket styck som den bilhar har utsats för kan ingne anna bil klara av. Varvstoppet har jag snart nötit bort.

Eskilstuna
Här sen Feb 2004

mefistofeles skrev:
Designen har också fått sig en och en annan törn från kritiker. Men själv tycker jag att den inte att steget från en bmw 3 serie och en volvo 300 serie från samma period är så stor, om man tänker på designen. Lite kantigare.

[img] en bmw [/img]
[img] en volvo [/img]

Nä du har så rätt ... Dörrar, hjul och tak ... Det ser jag ju nu
(det var det värsta påhoppet i världshistorien )

Haninge
Här sen Maj 2004

Folxam skrev:

Nä du har så rätt ... Dörrar, hjul och tak ... Det ser jag ju nu
(det var det värsta påhoppet i världshistorien )

Då lyfter jag fram detta igen. Artikel nedan: Inte bara att den enligt mig "liknar" en 320 den har samma prestanda också, om inte bättre på kurviga vägar. Visst är det retsamt?

Det är lätt att få fiender genom vara 300 trogen.

Haninge
Här sen Maj 2004

Wankelsport skrev:
Nej det var Wolfgang Reitzle (eller hur han nu stavar). Fd chef för PAG, dvs Volvo, Jaguar, LandRover och Aston Martin.
300-serien såldes vad jag vet inte i USA....

Tydligen ansåg han att ingen skulle kunna anse att Volvo var ett premiummärke så länge det åkte runt en massa 300 och 400 bilar på vägarna i England.
Kan inte förstå varför. Vår 360 GLS hade ju plyschklädsel och varvräknare - grymt lyxig!

Nej 300 serien gick aldrig på export till USA inte heller 400 serien. 480 var planerad att gå på export men vart förhindrad.

360 GLT kunde man få med servo, läderklädsel och AC.

Volvon som går som en BMW och svänger som en Porsche!
<<   1, 2, 3   >>
13595 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande