Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 13595 besök totalt |
BMW E21 var ju en bil man kom ihåg för dess goda väghållning...
![]() En 320i -82 gjorde 0-100 på 12,5sek resp 14,5sek med automat. Riktiga rödljusraketer mao. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
![]() ![]() ![]() ![]() E21, E30 är inte det livmedelsverkets beteckining på konserveringsmedel och färgämnen i maten? ![]() Nu duckar jag när BMW gänget ger igen! ![]() ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
_________________ David Walman |
||||
Kan bara säga att volvo 343 är den mest svängvänliga volvo jag någonsin kört!
Jag hadde själv en 343 -78 som första bil, ärvd efter mor, när hon bytte till kadett gt. Den var helt underbart balanserad. Den kurviga vägen upp till där jag då bodde gick den på gammla torra sommardäck att hålla rejält högre fart vintertid än vad som var möjligt med fars 740 med splång nya vinterdäck. Det var ju enda sättet att ta sista backen, full attack ![]() Skall jag någon gång åter köra volvo blir det definitivt en 3-serie, balans och bakhjulsdrift. |
||||
volvo 343 är enligt mitt tycke en underbar bil med fin balans och bakhjulsdrift... Och att sedan den har anonymt gubbigt yttre och obefintligt ekonomiskt värde gör det hela bara bättre
![]() ![]() en billig, kul och lite oväntad bil. |
||||
Snacka om att blåsa liv i en gammal tråd...
![]()
Ahh.... David! Är det du som är pudelns kärna? ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Tog uppgifterna på den där bilen och rensade bort det oväsentliga. Men årsmodell etc, hur kan det stämma? Fabrikat: 363 CS REPLICA Årsmodell: 1989 Chassinummer: 343500EC300076 Ägare/Brukare Namn: HELMIA BIL AKTIEBOLAG Fordonsstatus: Avställd (1989-03-07) Antal ägare: 0 Datum för första reg.: 1989-06-05 Direktimport: Nej Utredning: Nej Tillfällig registrering: Nej Besiktningsuppgifter Besiktning senast: 0000-00-00 Senast godkända besiktning: 0000-00-00 Föreläggande: Körförbud: Nej Skattepliktigt: Ja Brukandeförbud: Nej Debitering vid påställning, kr: 0 Debiterad fordonsskatt, kr: 0 Kreditering vid avställning, kr: 0 Debiterad avgift, kr: 0 Huvuduppbördsmånad: mars Förfallen skatt/avgift, kr: 0 Skrotningspremie, kr: 0 Tekniska data Effekt kW: 96 Antal passagerare: 3 Däckdimension fram: Däckdimension bak: 205/50VR15 Kaross: Täckt |
||||
911 Turbo med 300 hk fanns 1982, den började tillverkas 1974 (260hk) och slutade aldrig tillverkas ![]() om inte 911 Turbo duger så fanns 911 SC 3.0 med 204 hk 1982 och en sådan men årsmodell 1979, såna går inte illa och svänger inte illa, bromsar inte på långa vägar lika illa som en 340... Falsk marknadsföring? _________________ Kör cheva numer. |
||||
Det är en replika, så 1989 är nog när den registrerades med den stora motorn som ombyggt fordon. |
||||
Kan även vara så att den inte sålts (reggad) som 362 av volvo, utan behövt reggas om vid importeringen.
|
||||
Roligt att du blev shockad av att jag blåste liv i denna tråd, det är nämligen samma reaktion jag möter när folk blir omblåsta av en 300a. Gamla trådar måste få dammas av lite, speciellt när det gäller volvo 300or. Pudelns kärna. Kan man nog säga att jag är ![]() Detta med 300 har blivit min hobby, fråga mig inte varför. Men roligt är det att köra 300a, liten, lätt och balanserad bil ger mycket körglädje för varje hundralapp. Mycket underskattat bil. Därför har jag samlat ihop sveriges alla 300 dårar under en och samma tak: 300power Club. Vi ska tvätta bort det dåliga rykte som bilen samlat på sig under de 15 år som de tillverkades. Vi gör ett försök iallafall ![]() _________________ David Walman |
||||
Ahhh.... Ok. Då är det alltså du som köper folks själar och lär dem att meningen med livet är att köra 300a? ![]() (Jag tänker på Goethes Faust om det inte var uppenbart)
Har den så dåligt rykte? Vad beror det på? Att den blandas ihop med rem-johan? Jag har aldrig kört en 300, men däremot i princip alla andra hisingebyggen då den tillverkades med rätthjulsdrift. Å säga vad man vill men de har en egendomlig charm som biter sig fast. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Den ursprungliga drivlinan med b14 motorn har etsats sig fast hos många svenskar. Holländsdrivlina och fransk motor går inte hem hos det svenska folket. Fast det inte är några större nackdelar med denna kombinationen. Man vann många rallycross tävlingar på -70 talet med varimatic (rem-drift) och b14.
Designen har också fått sig en och en annan törn från kritiker. Men själv tycker jag att den inte att steget från en bmw 3 serie och en volvo 300 serie från samma period är så stor, om man tänker på designen. Lite kantigare. ![]() ![]() Dessutom är den snyggare och roligare än en Golf med sin bakhjulsdrift. Det var just detta segment som Volvo ville slå sig in på, golfklassen. ![]() ![]() _________________ David Walman |
||||
Det kanske inte är så mycket som skiljer men volvon är betydligt gubbigare i designen. Bland annat lutar fronten åt "fel" håll. Sen sitter karossen högre. BMW:n är liksom nersänkt över hjulen. Se bara avståndet mellan skärmkant och motorhuv.
_________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Det var en amerikans volvochef. Dessutom ville han att 400-serien skulle destrueras den också, 300 och 400 försörde volvos rykte enligt honom ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Nej det var Wolfgang Reitzle (eller hur han nu stavar). Fd chef för PAG, dvs Volvo, Jaguar, LandRover och Aston Martin.
300-serien såldes vad jag vet inte i USA.... Tydligen ansåg han att ingen skulle kunna anse att Volvo var ett premiummärke så länge det åkte runt en massa 300 och 400 bilar på vägarna i England. Kan inte förstå varför. Vår 360 GLS hade ju plyschklädsel och varvräknare - grymt lyxig! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Det är inget fel på Volvos 300 serie. Har en hemma som funkat som vinter bil i 2 år. Gör sina glada 196 km/h (Testad på avstäng motorväg någons stans i västsverige) Så mycket styck som den bilhar har utsats för kan ingne anna bil klara av. Varvstoppet har jag snart nötit bort. ![]() _________________ // Jani Hast |
||||
Nä du har så rätt ... Dörrar, hjul och tak ... Det ser jag ju nu ![]() (det var det värsta påhoppet i världshistorien ![]() _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||
Då lyfter jag fram detta igen. Artikel nedan: Inte bara att den enligt mig "liknar" en 320 den har samma prestanda också, om inte bättre på kurviga vägar. Visst är det retsamt? Det är lätt att få fiender genom vara 300 trogen. ![]() ![]() _________________ David Walman |
||||
Nej 300 serien gick aldrig på export till USA inte heller 400 serien. 480 var planerad att gå på export men vart förhindrad. 360 GLT kunde man få med servo, läderklädsel och AC. _________________ David Walman |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 13595 besök totalt |