Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
snett bakåtriktade bärarmar. hur funkar de?
2765 besök totalt
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Trådstartare

Jag sitter här och funderar på lite olika alternativ för en bakvagn, alternativ till dubbla A-armar vill säga.

Har itttat lite på McPherson, men nu har turen kommit till snett bakåtriktade bärarmar.

Vad är fördelarna, vad är nackdelarna, och hur räknar man på RC och Jackingkrafter mm?

--VVTS--
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Rakt bakåtriktade bärarmar (trailing arms) har nackdelen att de har ingen camber gain. Dvs om bilen lutar 5 grader så kommer man få +5 graders positiv camber på ytterdäcket jmfrt med vid 0 krängning, dvs inte så bra.

Snett bakåtriktade armar får man genom att ha inre infästningspunkten längre bak än yttre.

Med snett bakåtriktade armar får man en viss cambergain. Dvs det blir mindre ökning av positiv camber. dvs lite bättre.

Man får även en rejäl bumpsteer. dvs att ytterhjulen kommer få mer to-in vid kurvtagning. Detta stabiliserar bakvagnen, dock inte vad man önskar i en racerbil i första hand. Innerhjulet kommer få toe-out (förhållandet beror på RC-höjd) vilket gör att bakvagnen så att säga styr med in i kurvan.

Kan man välja mellan semitrailing och dubbla a-armar väljer man dubbla a-armar 8 dagar i veckan 26 timmar om dygnet. (Såvida man inte är bilfabrikant och vill göra biliga undertyrda bilar)

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Trådstartare
porschedriver skrev:
Rakt bakåtriktade bärarmar (trailing arms) har nackdelen att de har ingen camber gain. Dvs om bilen lutar 5 grader så kommer man få +5 graders positiv camber på ytterdäcket jmfrt med vid 0 krängning, dvs inte så bra.

Snett bakåtriktade armar får man genom att ha inre infästningspunkten längre bak än yttre.

Med snett bakåtriktade armar får man en viss cambergain. Dvs det blir mindre ökning av positiv camber. dvs lite bättre.

Man får även en rejäl bumpsteer. dvs att ytterhjulen kommer få mer to-in vid kurvtagning. Detta stabiliserar bakvagnen, dock inte vad man önskar i en racerbil i första hand. Innerhjulet kommer få toe-out (förhållandet beror på RC-höjd) vilket gör att bakvagnen så att säga styr med in i kurvan.

Kan man välja mellan semitrailing och dubbla a-armar väljer man dubbla a-armar 8 dagar i veckan 26 timmar om dygnet. (Såvida man inte är bilfabrikant och vill göra biliga undertyrda bilar)

Med stora bagageutrymmen......

ok, då blir det nog att återgå till ruta ett, jag hjar ju utrymmet, och de ända begränsningarna i dagsläget är att det skall vara drivande bakhjul, bra utgångsläge alltså.

--VVTS--
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Hmm är detta verkligen hela sanningen?
Lutningen på bärarmen sätt typ bakifrån måste väll spela roll också, eller?

Umeå
Här sen Maj 2004

Trådstartare
fuling skrev:

Det funderade jag lite över med, men annars så är det ju lite kinkigt om RC och Camberkompensationen inte går att ändras oberoende av varandra.

--VVTS--
Citera
widell
Jönköping
Här sen Sep 2005

Re:

porschedriver skrev:

Jag är lite i samma funderingar, a-armar vs. semitrailing. I mitt fall gäller det min Opel Kadett Coupé som ska begåvas med delad bakvagn så småningom.
Är det värt besväret att bygga egen bakvagn med a-armar, eller kan jag spara en massa pengar, tid och huvudvärk genom att använda en komplett BMW-bakvagn, utan att det påverkar varvtiderna eller körkänslan nämnvärt? (jag inser att det är en ganskla hopplös fråga att svara på, men jag undrar ju...)

Christian skriver att toe-variationerna är ett stort problem, men hur mycket rör det sig egentligen om i en bil som har race-hård fjädring? M3E30 går ju fort på bana har jag hört...

Buell XB12S -08
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

Magnus L skrev:

...annars så är det ju lite kinkigt om RC och Camberkompensationen inte går att ändras oberoende av varandra.

Jodå man kan ändra dom oberoende då RC styrs av vart infästningen sitter "på bilen" sas.
Cambern kompenseras på länkarmen så den blir rätt oxå.

Fast camber ändras då man ändrar RC och kompensation måste göras, helt rätt.

Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005

Re:

fuling skrev:

Ja.

Boden
Här sen Dec 2005

Re:

Widell skrev:
Christian skriver att toe-variationerna är ett stort problem, men hur mycket rör det sig egentligen om i en bil som har race-hård fjädring? M3E30 går ju fort på bana har jag hört...

Exakt, ju hårdare fjädring ju mindre roll spelar geometrin. För en riktigt hård fjädring spelar geometrin inte speciellt stor roll. Svårigheten är om du vill bygga en mjuk bil med bra egenskaper.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Jag vet att Porche och BMW åker med rätt mycket toein bak för att de inte skall bli instabila vid broms.
Nu skackar jag racebilar, med andra ord tämligen hårt satta bilar.

Tomas L:
Tack för bilden med rc-förklaringen

2765 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande