Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
2765 besök totalt |
snett bakåtriktade bärarmar. hur funkar de?
Jag sitter här och funderar på lite olika alternativ för en bakvagn, alternativ till dubbla A-armar vill säga. Har itttat lite på McPherson, men nu har turen kommit till snett bakåtriktade bärarmar. Vad är fördelarna, vad är nackdelarna, och hur räknar man på RC och Jackingkrafter mm? |
||
_________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Rakt bakåtriktade bärarmar (trailing arms) har nackdelen att de har ingen camber gain. Dvs om bilen lutar 5 grader så kommer man få +5 graders positiv camber på ytterdäcket jmfrt med vid 0 krängning, dvs inte så bra.
Snett bakåtriktade armar får man genom att ha inre infästningspunkten längre bak än yttre. Med snett bakåtriktade armar får man en viss cambergain. Dvs det blir mindre ökning av positiv camber. dvs lite bättre. Man får även en rejäl bumpsteer. dvs att ytterhjulen kommer få mer to-in vid kurvtagning. Detta stabiliserar bakvagnen, dock inte vad man önskar i en racerbil i första hand. Innerhjulet kommer få toe-out (förhållandet beror på RC-höjd) vilket gör att bakvagnen så att säga styr med in i kurvan. Kan man välja mellan semitrailing och dubbla a-armar väljer man dubbla a-armar 8 dagar i veckan 26 timmar om dygnet. (Såvida man inte är bilfabrikant och vill göra biliga undertyrda bilar) _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
Med stora bagageutrymmen...... ok, då blir det nog att återgå till ruta ett, jag hjar ju utrymmet, och de ända begränsningarna i dagsläget är att det skall vara drivande bakhjul, ![]() |
||
Det funderade jag lite över med, men annars så är det ju lite kinkigt om RC och Camberkompensationen inte går att ändras oberoende av varandra. |
||
Re:
Jag är lite i samma funderingar, a-armar vs. semitrailing. I mitt fall gäller det min Opel Kadett Coupé som ska begåvas med delad bakvagn så småningom. Är det värt besväret att bygga egen bakvagn med a-armar, eller kan jag spara en massa pengar, tid och huvudvärk genom att använda en komplett BMW-bakvagn, utan att det påverkar varvtiderna eller körkänslan nämnvärt? (jag inser att det är en ganskla hopplös fråga att svara på, men jag undrar ju...) Christian skriver att toe-variationerna är ett stort problem, men hur mycket rör det sig egentligen om i en bil som har race-hård fjädring? M3E30 går ju fort på bana har jag hört... _________________ Alexander Widell BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||
Re:
Jodå man kan ändra dom oberoende då RC styrs av vart infästningen sitter "på bilen" sas. Cambern kompenseras på länkarmen så den blir rätt oxå. Fast camber ändras då man ändrar RC och kompensation måste göras, helt rätt. |
||
Re:
Exakt, ju hårdare fjädring ju mindre roll spelar geometrin. För en riktigt hård fjädring spelar geometrin inte speciellt stor roll. Svårigheten är om du vill bygga en mjuk bil med bra egenskaper. _________________ Tomas Lindbäck |
||
Jag vet att Porche och BMW åker med rätt mycket toein bak för att de inte skall bli instabila vid broms.
Nu skackar jag racebilar, med andra ord tämligen hårt satta bilar. Tomas L: Tack för bilden med rc-förklaringen _________________ Johan Sjölinder |
||
![]() |
Racetech
![]() |
2765 besök totalt |