| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Motorprojekt á la slow...
|
2202 besök totalt |
|
Hej! Hoppas jag kan lyckas denna gång, glömde titel och fick börja om!
Iaf! Nu har jag lyckats köpa mig en början till ett mycket långvarigt projekt - en motor! Denna tråd kommer bli en mycket långsam är jag rädd för, iaf de första 5åren, då jag räknar med att vara student den tiden. Motorn jag köpt är en AR 2.5 V6 12v, som skall gås igenom, renoveras o hyfsat seriöst trimmas. Detta är dock första gången jag på egenhand leker doktor i bilens hjärta - mycket därför jag startar denna tråd där jag kan bolla lite "idiot frågor"... Motorn skall, så småningom när jag hittat objekt, ner i en ren rejsa bil (ja ja, vem är först med kommentaren "V6or är för tunga i en rejsbil" ?), vilken sort låter jag tiden fortelja. Lutar givetvis åt alfa! Jag räknar med att redan i slutet av juni (jag pluggar fram till 23e juni) kunna berätta lite om motorns skick och eventuellt ge lite försmak av balansering, lättning och vägning! Tips mottages tacksamt!
Mina första frågor är rätt elementära: Kan man säga att det finns en "gräns" för hur mycket man törs belaste original kolvar o stakar? Jag vet det snackas mycket om smidda diton, men var lägger man som sagt gränsen? Hur mycket kan man höja ribban av att bara coata kolven? Hjärtefrågan kompression nu då; Har som dröm att kunna köpa just smidda kolvar, men som jag förstår lär jag behöva fräsa ner dem till rätt kompression. Frågan är då - vad är rätt kompression på en sugmotor? Sen det som jag är mest nyfiken över - finns det nån generell regel om insugsdiameter/avgasdiameter kontra effekt? Tex "70mm tot. insugsdiameter ger högst 200hk" eller "2" avgassystem klarar som mest 250hk"? Jag har på pejl lite härligare "runners" o plenum, men är det overkill eller inte? hur vet jag? Min fina motor o lite mindre fina bilder på mig hittar ni här: http://www.alfapower.nu/gallery/album643 /Tack på förhand, Mattias _________________ /Mattias Andolfsson |
||||||
|
om du ska köpa smidda kolvar så köper du väl kolvar som ger just den kompression du vill ha, ska inte behöva fräsas nånting på dom.....
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Ska inte svära på det! Men jag var i kontakt med en innom alfakretsar i staterna ganska känd trimmare, "barry", som hade smidda alu kolvar med "unfinished tops", och "cut your own valve-releases and make the compression whatever you want it to be"... _________________ /Mattias Andolfsson |
||||||
|
Barry är från Sydafrika...
Tror han har ämnen färdiga så han kan använda samma kolvar för både 12voch 24v motorerna. Annars kan du ju köpa färdigspecade kolvar från JE, blir ju lite enklare så. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Ha ha! du ser vad som händer när man "öjnar" igenom en tråd på engelska!
_________________ /Mattias Andolfsson |
||||||
|
Jepp...
om jag nu skall vara på mitt dryga humör ( ) så skulle jag nog rekommendera dig att göra mer än skumläsa allt du kommer över, det sparar nog många inlägg i den här tråden. Det finns jävulskt mycket bra info från Barry och de andra ang V6orna. Mycket info du frågar efter i första inlägget är märkesspecifik info av typen är-du-tokig-lägg-tiden-och-pengarna-på-dom-dåliga-delarna-ist.
V6 i räserbilen är kul men för att återigen ge dig råd du inte vill höra så tycker jag nog du skall kirra en bil först och fixa till den så den är redo för banan, en fin blank och "snabb" motor är inte värd en spänn om man inte har en bil att släppa ner den i. Ger liksom dåliga varvtider att springa runt med den på ryggen.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re: Motorprojekt á la slow...
Finns väldigt många V6-or som är lättare än exempelvis en Volvo B23, och de är ju inte direkt ovanliga. Välkommen föresten, och kul med fler umebor. |
||||||
|
Fast jämförelsen är ju naturligtvis mot Alfas fyror, V6orna väger ca 30-35Kg mer än fyrorna och det märks kan jag lova.. Har man ingen Alfamotor i bilen så får man inte köra Alfaklubbens tävlingar... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Självklart, en B23 anser jag inte heller vara så rejsig, men det jag menar var att många ändå har den i sina rejsbilar, av olika grumliga skäl. |
||||||
|
oj oj! Maz - jag hör dig!
Jag har just ingen fyra - så det är mest därför sexan blir objektet, just nu. Mycket kan hända. Och förresten mats, bor du på alla forum i hela världen? Jag fick tips om att läsa lite trådar av barry, men kunde bara hitta strödda inlägg han gjort här och där i andras trådar, men jag får väl titta lite noggrannare (stavade jag rätt?)
...tråkigt att man ska behöva bli drygt mottagen när man inte sitter innne på så mycket sekundärkunskap, men iaf har intresset för att göra bilar o alfa till en hobby.
Bilen kommer! Men är man student får man ta köpen i etapper, tyvärr! Annars hade jag lätt haft både bil, drivlina och motor med delar - bara o sätta ihop. I värsta fall har jag redan en GTV, men den gör sig bäst på vägen enligt mig. (inte modellen, men just min "tunga" originalbil)
Maz, du behöver inte vara orolig för att jag ska köra ifrån dig, för mig är det som sagt en hobby - och om jag ska tävla med bilen är inte säkert, mitt mål nu är att fixa iordning en rejsbil, med början med det jag har (blir som billigast så)... _________________ /Mattias Andolfsson |
||||||
|
Rätt, se till att få en bil som går att använda.
Men ett litet råd, det brukar bli billigare att köpa en körbar bil, och sedan byta ut delar eftersom behovet uppstår, än att börja med delarna, och sedan skaffa en bil. Vill man köra rolig bil billigt så finns många fungerande bilar för små pengar. |
||||||
...har ingen plats till en bil till
||||||
|
haha! om jag skulle vara orolig för att bli frånkörd skulle jag vara ett vrak nu, jag kommer ju alltid på typ näst sista plats på Klubbtävlingarna.
Jag vet hur det är, tro mig, ville egentligen bara styra bort dig från fokus (som väl egentligen bara kan vara att komma ut och köra eller?), jag är ju själv otroligt dålig på att fokusera så jag vet hur det blir. Dyrt och halvfärdigt kan man väl sammanfatta det med.
Mitt motorprojekt som är av typen ultra-snik kommer att ha kostat mig runt 10' på bara själva motorn (alltså inte sprut/grenrör/insugningsrör/startmotor/generator osv)när den är klar och då är det i princip bara beggade delar som jag hade liggande förutom ventiler, lager och ventilstyrningar som jag lyxade till det och köpte nytt. Det är en del filurpris och bytesaffärer med också som man inte fixar om man inte känner rätt folk.
För dom pengarna får man ju en hyggligt iordning bil som man kan vrida runt diverse banor. Appropå att inte hjälpa dig med kunskap, jag kan inte ett smack om V6orna så... Jag tror inte du vill ha min hjälp. De "dryga" kommentarerna ovan är väl egentligen de där jobbiga sakerna man inte vill höra men som men egentligen vet stämmer.
om jag bor på alla forum i hela världen? För att citera en reklam som snurrar nu: Den som vet mest vinner... Läs inte bara trådar av Barry, läs ALLA trådar. Skriv ut på papper och plugga, köp böcker (inte bara Alfa Romeo) och studera. Vafan, du är ju student, du vet hur man gör...
Hoppas du inser att jag inte är ute efter att dryga mig. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Tack!
Ärligt talat kanske jag hamnat fel, eller så har jag fokus på felställe - men med motorn jag har är jag mest ute efter att lära mig meka/förstå/optimera. Det var främst därför jag startade tråd - som jag skrev "bolla idotfrågor" om vad saker o ting gör/hur de ska behandlas och varför Plugga? Hrmpf, skrev nog U på dagens tenta är jag rädd för!
Jag har iaf insett att det är DYRT att pilla V6. Gör nog snart som en kompis till mig säger att jag ska "köp en fyra o turbo"... ...jag som så länge stått emot frestelsen av turbo!
||||||
Mina tämligen ogrundade kommentarer: Kompressionsoptimum på en sugmotor beror på bränslesort, blandningsförhållande (och hur bra man kan styra det) och ett antal andra faktorer. En Alfasexa som går på 98 oktan kanske klarar 11:1 om man har ett bra motorstyrningssystem. Kan du utveckla lite vad som är tänkt med styrsystem, användningsområde (bara rejs eller gata också), budgetramar etc? Edit: absolut bäst är oändlig kompression och insugsluft som håller -273,15 grader. Därtill vill du elda på med oändligt hög temperatur under förbränningen. Då optimerar du ottocykeln och når vadvardetnu 43% verkningsgrad? |
||||||
|
oj! Svår fråga! Som mål kan jag väl ändå erkänna att det blir programmerbart sprut o tänding, sort får framtiden utvisa (skulle jag köpa det idag, skulle det bli Autronic, ev SM4).
Budgetramarna är ganska vida just nu, har som sagt inte någon inkomst att tala om, men jag räknar med iaf 30 000 i trimdelar exkl. styrsystem. Stor eller liten budget? _________________ /Mattias Andolfsson |
||||||
Tar du tid på dej och INTE köper första bästa del du hittar utan letar länge och väl kan du fynda stort. Kika utanför sverige så mycket som möjligt. Större marknad för udda saker och ibland riktigt trevliga priser
Jag har gjort många av mina "fynd" i tüskland å england. _________________ Björn Viklund Audi S2 Avant (brukshink) *Ny räser på gång* |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2202 besök totalt |