| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74
|
<< 1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 235, 236, 237 >> 56 besök idag (1174947 totalt) |
Tipsa honom om www.tacs.nu om han inte redan hänger där
|
||
Kärt besvär eller hur?
|
||
|
Det var ett tag sedan det uppdaterades något i denna tråden... Detta pga att jag just nu har två jobb, samt tar examen. Det blir inte så mycket fritid över då
Nåväl, nu har det skruvats lite
Först och främst bockades en lämplig profil till för att se efter att det fanns frigång mellan vevaxel och tråg. EDIT: det hade jag visst redan berättat i tidigare post...
När det konstaterades att det fanns frigång, kastade jag i blocket i motorrummet för att se efter att det gick fritt mot subframe osv... Det gjorde det inte helt, men det justeras senare.
Har man ingen plåtbock, får man ju tillverka en själv...
och är är plåtbiten punktad fast på det gamla tråget. När den punktats fast på tråget, provmonterades detta för att se var det tog i... efter det fick vissa justeringar göras.
Några fler bilder nedan:
Mycket tankearbete har lags på utformning av tråget för att oljan skall evakueras så fort som möjligt och jag tror jag fått till det rätt? Hojta gärna om ni tycker annorlunda... Jag har inte hunnit ta upp hålen i aluplåten än, men det blir finmaskigt nät i den vänstra rutan och "spår" i den högra.
Så här ser det ut när man plockar bort aluplåten. Notera plåten längs med infästningen i högra sidan - för att inte oljan skall slungas upp i vevhuset under hård högersväng, samt uttagen i främre fästplattan för aluplåten som är tänkt att underlätta nerrinning av oljan från bla kamkedjan. Bra eller an*s?
En bild till.. Näst ut är att göra samma sak med bakre sektionen samt dra utsugningsrör osv. Efter det svetsas allt fast på riktigt (just nu sitter det bara punktat för att lätt kunna flytta på saker osv..) |
||
|
Porr! porr! porr!
Hoppas du uppdaterat när jag kollar nästa gång, nu ska jag ut och meka med tjejens bruksbil...
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
|
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||
|
Jag såg när jag satt på jobbet att du skulle visa porr här på forumet senare under denna dag..
Jag tänkte vänta tills jag kom hem innan jag kikade på dina bilder.. Gissa om jag är beviken nu när du inte visat upp något nytt. Jag kan dra ett treck över denna besvikelse om du har en väldigt bra ursäkt.. Men den ska vara något i hästväg om jag ska godta den.
_________________ /Anton Lillsund |
||
|
|
||
|
Det var ju värst vilken uppståndelse det blev här bara för att man inte uppdaterade direkt... Hur kan det vara att tyskägarna är så måna om uppdateringar? Är de missnöjda med sina egna bilar?
Nåja... har är några smakprov! )
Detta får representera delarna till torrsumpen - fick några "scavengefilter", lite ANkopplingar, ett par meter slang osv...
ANslang är dyrt!!!! Då jag behövde kopplingar i stora dimensioner har ebay scannats med jämna mellanrum för att kunna försöka göra ett "klipp".. Detta bidde det - AN16 (ungefär 3 fingrar i diameter ), 2 90° kopplingar, ca 2,2 m slang och värmeskydd till det ringa priset av 32 dollar plus 4.50 dollar frakt.
Summit hade, för liknande prylar, tagit kring 210 dollar (iof nya då, men dessa var inte mycket använda!).
Här är tanken! Frågan är nu bara var man ska få plats med den, det är alldeles för trångt i motorrummet... ska ut i veckan och prova mig fram lite... någonstans måste ju gå!!
Nedersta bilden visar för övrigt bottendelen, medans näst nedersta visar toppen.
och för den som följt mina trådar här på rejsa, kommer ni kanske ihåg att det diskuterades materialval av rullvippor... Det bidde alu iaf
Sådär, är ni nöjda nu? >
|
||
|
Hmm ok.. Det får väl gå för den här gången.
Du skriver några smakprov.. Vad mer har du fått hem?
Sen en annan sak. Hur kan det vara trångt i motorutrymmet? Bara blunda och tappa ner tanken. Det går nog bra ska du se.
||
|
här har jag köpt kopplingar billigt innan: www.musclemotorsport.com
annars går du in på ebaymotors och söker på tex AN-12 eller AN12 eller AN 12 osv.. sen köper du det som är billigt..
|
||
|
Anton: vad mer jag fått hem? Nja, lite smått och gott... inget viktigt
och det kommer nog inte fler saker i nästa vecka heller...
EDIT: blunda och tappa ner... Då finns risken att jag repar lacken på något i mitt fina blingmotorrum
|
||
|
Nöjd blir jag den dagen du står utanför och tänker bjuda på en åktur.
Högvarviga V8:or är fränt! |
||
du menar väl - står utanför & ber om MEKHJÄLP
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
Var nu så god att berätta eller visa en bild eller två på det du inte visat redan. >
Gör du inte det så kanske jag fixar så påfåglarna får kalasa på något kladdigt och sedan göra toalett på bilens tak. Minns hur det kan bli..
||
|
|
||
|
Nja, jag förstår dem... innerst inne känner de avundsjuka då deras bilar knappast väcker uppmärksamhet, är ganska sömniga att gasa med samt öht är fula...
Din o min bil har ju klass, så vi måste ju hålla ihop mot pöbeln
|
||
Ni får väl starta GM Sport Club eller något liknande
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74
|
<< 1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 235, 236, 237 >> 56 besök idag (1174947 totalt) |