| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
bottenmåla bilen...
|
5 besök senaste veckan (4274 totalt) |
|
bottenmåla bilen...
Hallå! vilken färgtyp är egentligen bäst att måla med under bilen? en 2-komponentsfärg typ "epoxi industrilack" eller den gamla klassiska hammarlacken .... Karossen kommer vid tillfället vara blästrad och ren. Man kan ju för enkelhetens skull lacka den med samma färg som karossen i övrigt, men det blir metallic så det känns lite overkill...
/ Andreas _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||
|
Kör inte med hammarlack, jag gjorde det och nu efter ett år börjar den flagna bort på en del ställen.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
|
_________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||
|
En fördel med att lacka med 1-komponent är att det är lättare att bättringslacka efteråt.
Man kan annars köra med bara grundfärg. Välj en ljus färg så blir det mycket lättare (ljusare) att meka, och man ser mycket lättare vätskeläckor,, skruvskallar etc. Vi har gul färg på undersidan på rejsbilen och man behöver knappt ha med sig en lampa in under bilen när man mekar. _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||
|
Re: bottenmåla bilen...
Continental båtlack fungerar kanon. _________________ Daniel Steiner |
||
"går att måla direkt på rost" .. vad de "glömmer" berätta är att den nästan måste målas på rost för att sitta kvar .... en polare bygger tankar på sin arbetstid, och dom får stå ute och rosta lite lätt, för att sedan lackas med hammarlack ... |
||
|
Metall kan var abökigt att fästa på. Speciellt om det är galvat. Då rekomenderar jag starkt att man först kör med en primer för just galv. Sen på det kan man ha 1 eller flerkomponentsfärg. Det man vinner på flerkompontentsfärg är hårdheten. Har sällan något med fästförmågan att göra. Alcro har en lackfärg i tvåkomponent som (om jag nu inte missminner mig helt) kan brytas i lämplig kulör.
Hammarlacken är helt OK mem inte alls så hård som alla tror. Den har bra vidhäftning utom vid svåra metaller likt aluminium eller galvat. Där rekomenderar Hammerite som gör hammarlacken att man kör en speciell primer först. //Jonas som säljer bla hammarlack
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
Här verkar det vettigt att ta reda på hur mycket vikt man faktiskt tjänar mot att ha kvar underredesmassan. Primer och en tjock, tålig, lackfärg borde bli rätt tungt. Hur stor skillnad kan det vara i densitet och hur mycket färg eller underredesmassa går det åt? Nu tvivlar jag inte på att lacken blir lättare, men det vore ändå bra att veta hur mycket man egentligen tjänar på allt arbete och slit. |
||
|
Största fördelen tycker jag är att det blir lättare och trevligar att mecka. Det går att hålla rent och färgar inte av sig när man skruvar och kommer mot ytan om man har färg istället för unerredsmass.
Sen den vikt man sparar är inte mycket. Kan göra en uppskattnign utifrån min kadett för skojs skull. Vet ju hur mycket massan på insidan vägde och har skrapar lite på undersidan så jag ungefär densitet i jämförelse. Grov gissning är att jag skulle få bort knappa 5 kg massa om jag tog av allt under. Färgen sen går det åt runt 0.5 liter primer och runt detsamma med 2-komp uppepå. Med en normal torrhalt på 50% (50% av färgen dunstar bort vid torkning) så kommer alltså 50% av vikten på färgen vara kvar. Skulle gissa på att densiteten ligger på mellan 1.3 och 1.5 kg/liter för färgen. Alltså kommer färgen väga under 1 kil. Att skrapa underredet tycker jag inte det är värt på en kadett . Insidan däremot sparade jag över 10 kila på. Det har jag vägt och kollat eftersom jag sparade den mesta av asfaltsmasson i en säck som jag vägde. Har för mig det var drygt 10 kila och då var det lite kvar att skrapa.
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
2k blir väldigt hård = spröd, får du ett stenskott så kan stora flagor lossna från plåten, sen kommer fukten att samlas under flagorna å rosten tar fart medans det ser hyffsat ut på utsidan. _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||
|
Finns ju en mängd olika "2k" lack, men dom jag provat som varit för målning på metall har då blivit väldigt hårda å spröda.
_________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||
|
Hård under bilen är ju en fördel just för att stenskott INTE ska gå igenom färgytan. Visst kan man ha en seg massa men det är ju en sån man tar bort för att spara vikt från första början
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
Stenskotten går inte igenom, dom knackar lös flagor från underlaget... (Pratar om egen lackering "hemma" av underredet med 2k, "proffs-lackering" brukar ge ett mycket bättre resultat) Pulverlack funkar bäst av "hårda" färger. Man behöver inte ha en "seg massa", man kan ha en något mjuk lack! _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||
![]() |
Skruva banåkabil
bottenmåla bilen...
|
5 besök senaste veckan (4274 totalt) |

