Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
bottenmåla bilen...
5 besök senaste veckan (4274 totalt)
Yaskin
Norrköping
Här sen Feb 2004

Trådstartare
bottenmåla bilen...

Hallå!

vilken färgtyp är egentligen bäst att måla med under bilen? en 2-komponentsfärg typ "epoxi industrilack" eller den gamla klassiska hammarlacken .... Karossen kommer vid tillfället vara blästrad och ren.

Man kan ju för enkelhetens skull lacka den med samma färg som karossen i övrigt, men det blir metallic så det känns lite overkill...

/ Andreas

Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Kör inte med hammarlack, jag gjorde det och nu efter ett år börjar den flagna bort på en del ställen.
Citera
Yaskin
Norrköping
Här sen Feb 2004

Trådstartare
bra att veta thumbs up , då får det bli seriös 2k färg!

Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

En fördel med att lacka med 1-komponent är att det är lättare att bättringslacka efteråt.

Man kan annars köra med bara grundfärg. Välj en ljus färg så blir det mycket lättare (ljusare) att meka, och man ser mycket lättare vätskeläckor,, skruvskallar etc.

Vi har gul färg på undersidan på rejsbilen och man behöver knappt ha med sig en lampa in under bilen när man mekar.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re: bottenmåla bilen...

Yaskin skrev:
Hallå!

vilken färgtyp är egentligen bäst att måla med under bilen? en 2-komponentsfärg typ "epoxi industrilack" eller den gamla klassiska hammarlacken .... Karossen kommer vid tillfället vara blästrad och ren.

Man kan ju för enkelhetens skull lacka den med samma färg som karossen i övrigt, men det blir metallic så det känns lite overkill...

/ Andreas

Continental båtlack fungerar kanon.

Vänersborg
Här sen Jun 2004

SciroccOMats skrev:
Kör inte med hammarlack, jag gjorde det och nu efter ett år börjar den flagna bort på en del ställen.

"går att måla direkt på rost" .. vad de "glömmer" berätta är att den nästan måste målas på rost för att sitta kvar .... en polare bygger tankar på sin arbetstid, och dom får stå ute och rosta lite lätt, för att sedan lackas med hammarlack ...
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

Metall kan var abökigt att fästa på. Speciellt om det är galvat. Då rekomenderar jag starkt att man först kör med en primer för just galv. Sen på det kan man ha 1 eller flerkomponentsfärg. Det man vinner på flerkompontentsfärg är hårdheten. Har sällan något med fästförmågan att göra. Alcro har en lackfärg i tvåkomponent som (om jag nu inte missminner mig helt) kan brytas i lämplig kulör.

Hammarlacken är helt OK mem inte alls så hård som alla tror. Den har bra vidhäftning utom vid svåra metaller likt aluminium eller galvat. Där rekomenderar Hammerite som gör hammarlacken att man kör en speciell primer först.

//Jonas som säljer bla hammarlack

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Jonas Jonsson skrev:
Metall kan var abökigt att fästa på. Speciellt om det är galvat. Då rekomenderar jag starkt att man först kör med en primer för just galv. Sen på det kan man ha 1 eller flerkomponentsfärg. Det man vinner på flerkompontentsfärg är hårdheten. Har sällan något med fästförmågan att göra. Alcro har en lackfärg i tvåkomponent som (om jag nu inte missminner mig helt) kan brytas i lämplig kulör.

Här verkar det vettigt att ta reda på hur mycket vikt man faktiskt tjänar mot att ha kvar underredesmassan. Primer och en tjock, tålig, lackfärg borde bli rätt tungt. Hur stor skillnad kan det vara i densitet och hur mycket färg eller underredesmassa går det åt?
Nu tvivlar jag inte på att lacken blir lättare, men det vore ändå bra att veta hur mycket man egentligen tjänar på allt arbete och slit.
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

Största fördelen tycker jag är att det blir lättare och trevligar att mecka. Det går att hålla rent och färgar inte av sig när man skruvar och kommer mot ytan om man har färg istället för unerredsmass.

Sen den vikt man sparar är inte mycket. Kan göra en uppskattnign utifrån min kadett för skojs skull. Vet ju hur mycket massan på insidan vägde och har skrapar lite på undersidan så jag ungefär densitet i jämförelse.

Grov gissning är att jag skulle få bort knappa 5 kg massa om jag tog av allt under. Färgen sen går det åt runt 0.5 liter primer och runt detsamma med 2-komp uppepå. Med en normal torrhalt på 50% (50% av färgen dunstar bort vid torkning) så kommer alltså 50% av vikten på färgen vara kvar. Skulle gissa på att densiteten ligger på mellan 1.3 och 1.5 kg/liter för färgen. Alltså kommer färgen väga under 1 kil.

Att skrapa underredet tycker jag inte det är värt på en kadett . Insidan däremot sparade jag över 10 kila på. Det har jag vägt och kollat eftersom jag sparade den mesta av asfaltsmasson i en säck som jag vägde. Har för mig det var drygt 10 kila och då var det lite kvar att skrapa.

Kommentera gärna
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004

Yaskin skrev:
bra att veta thumbs up , då får det bli seriös 2k färg!

2k blir väldigt hård = spröd, får du ett stenskott så kan stora flagor lossna från plåten, sen kommer fukten att samlas under flagorna å rosten tar fart medans det ser hyffsat ut på utsidan.

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Borde väl inte vara några problem att blanda i lite mjukgörare då? Eller hur får man 2K fär att sitta kvar på ABS och Glasfiber?

BMW 330i -05
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004

Finns ju en mängd olika "2k" lack, men dom jag provat som varit för målning på metall har då blivit väldigt hårda å spröda.

Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

Hård under bilen är ju en fördel just för att stenskott INTE ska gå igenom färgytan. Visst kan man ha en seg massa men det är ju en sån man tar bort för att spara vikt från första början

Kommentera gärna
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004

Jag röstar för Delfleet 2k färg...
Min ram är lackad med den och det sitter kanon och med bra finish...

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004

Jonas Jonsson skrev:
Hård under bilen är ju en fördel just för att stenskott INTE ska gå igenom färgytan. Visst kan man ha en seg massa men det är ju en sån man tar bort för att spara vikt från första början

Stenskotten går inte igenom, dom knackar lös flagor från underlaget...
(Pratar om egen lackering "hemma" av underredet med 2k, "proffs-lackering" brukar ge ett mycket bättre resultat)

Pulverlack funkar bäst av "hårda" färger.

Man behöver inte ha en "seg massa", man kan ha en något mjuk lack!

Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Viktor Cz.
Stockholm
Här sen Feb 2003

Själv har jag lackat min undersida med epoxigrund och 2k billack ( samma som övriga bilen ).
Har efter 3 säsonger på bana och gata ( ca1000mil ) inte några flagor och inga rostfläckar....

bottenmåla bilen...
5 besök senaste veckan (4274 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande