Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3407 besök totalt |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rösta på Årets (rejsa.nu) Bil
Med tanke på bl a EVo och Top Gear så gör vi vår egen utnämning av Årets Bil version rejsa.nu. Jag har valt ut bilarna mycket objektivt ![]() OBS! Välj inte automatiskt den bil som är dyrast eller snabbast. Tänk lite som Gordon Murray ( ![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tja, man ska väl ta ngt man verkligen provåkt samt en bil som VERKLIGEN är kanonskoj, sammtidigt som den duger till så mkt mer... Eller?
![]() Valet föll, ganska enkelt, på MINI Cooper S (I liten konkurens med CSL:en då.) Men MINI:n är mer "nyskapande" på ngt sätt. EDIT: Det var bara jag Magnus! ![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Re: Rösta på Årets (rejsa.nu) Bil
Väldigt mycket off topic, men.... Läste en artikel för några år sedan, en intervju med Gordon. Han sa då att årets bil det året var Renault Kangoo ![]() ![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Min röst gick till Radical Sr3. Bra att någon som gör en bil som är tvärtemot den tyska trenden med tyngre och tyngre bilar med större och större motorer
![]() Dessutom är den ju hysteriskt snabb på att ta sig runt en bana. ![]() Fast den har ju inget direkt bruksvärde. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
opartisk som man är
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tänkte ta på mig surgubbekepsen.
Personligen är dessa bilar helt ointressanta för mig. Jag kommer ändå inte ens i närheten av att ha råd med en. Och hade jag det skulle jag inte köpa en bil för de pengarna ändå. Hur kan man tycka att Cooper Mini har tagit utvecklingen framåt när det är precis tvärtom. En retrobil med kompressor, snacka om bakåtsträvande. Den må vara underhållande att köra, men förklara för mig hur den fört utvecklingen framåt? gringubben Anders C _________________ /Anders C |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Min röst föll på Cooper S. Den är nyskapande genom att det för första gången är en FWD-bil som inte bryter ratten ur händerna på en när man gasar, men som ändå ger känsla i ratten av vad som händer under framhjulen. Hela bilen känns bra att vräka in i en kurva eller över ett krön. Man kan lita på den direkt när man sätter sig bakom ratten och den känns väl ihopsatt trots diverse hårdplastkonstruktioner inom synhåll.
Allt är inte utseende! _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Är verkligen Minin så revolutionerande? Visst måste det finnsa andra bilar som är lika bra, tänker på Honda, Peaugot, Alfa bla. /Anders C _________________ /Anders C |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De e väl upp till var och en och avgöra, honda visst CTR:en har jag inte hunnit provköra än, men den ska tydligen inte ha samma känsla, Peugot 206 GTI har jag inte heller provkört men dom jag pratat med anser inte att dom spelar i samma division. Många som köper Cooper S har haft/har Lotus Elise, Mazda Miata m.fl, en del jämför den faktiskt med elisen fast mera lättkörd och praktisk, men ta en provtur själv och avgör vad du tycker ![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jag röstade (som hittils enda) på Lamborghinin. Nyskapade vad de gäller teknik kanske den inte är då den är upphotat diablo (vilket iofs inte är något dumt). Men designmässigt så är det en bil som känns rikigt modern och helt rätt nu. En del andra bilar ser varken moderna eller homogena ut. Pagani ser ut som ett rymdskepp, GT3:an är för slätstruken, Coopern är en hundkoja i medelålderskris...
![]() _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anledningen till valet av Coopern är just det som redan sagts.
om man ska åka "vänster" i en rondell går det att gå på sådär liiite för fort in, man tänker styr och bilen är redan på väg med full koll, lätt släpp på gasen och ballansen förskjuts ut i bak. "Lite mkt "bakballans"", tänker man och man går på gasen lite med en första tanke om att det ska understyra en massa och ratten slitas ur händerna på en. Men icke! I det läget uppfattar jag bilen med ens jämnballanserad. ![]() Men oavsett så är det (bland) den mest underhållande bil jag kört. Mest imponerad blev jag nog i en vanlig Cooper då vi åkte motorväg och hade bilen fulllastad med lite "ståtligt byggda" skåningar. ![]() Inte en tvekan från de 115 pållarna. Så den går att åka i varje dag, använda till en resa samt stressa "storbilar" på Ringen med... Sorry om det blev ett långt reklaminslag... ![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3407 besök totalt |