Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Spricka i motorblock
5 besök senaste veckan (7487 totalt)
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Spricka i motorblock

Jag köpte ett tvålitersblock från en Audi 80 här i mars som jag tänkte renovera upp och stoppa ner
i Sciroccon under den kommande vintern. I helgen upptäckte jag dock en liten bula på en av ytterväggarna
och mycket riktigt, på insidan finns det en liten spricka.

Frågan är nu om jag ska lämna tillbaka blocket och få pengarna tillbaka (har returrätt i 90 dagar från skroten) eller om det kanske går att bygga vidare på det ändå? Målet med motorn är en sugis på ca 150hk.

Problemet med att lämna tillbaka blocket är att det är väldigt svårt att hitta ett likadant till lika bra pris (1500kr), jag är juh inte så sugen på att betala 4-5000kr för en komplett motor när jag bara behöver motorblocket.

Ska ta lite bilder ikväll så ni kan se hur det ser ut.

Hoppas på lite råd...
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Här kommer lite bilder...

Översikt

Själva sprickan

Bulan på utsidan av blocket
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Hmm jag tycker det ser ut som en gjutgrej och inte en matrialspricka.

Gävle
Här sen Jul 2003

Det där borde ju gå att åtgärda snabbt med en svetspinne om man gör det ordentligt.

Mina erfarenheter säger att små svetslagningar i gjutgods fungerar utmärkt!
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004

Det är svårt att avgöra från bilderna men det liknar ett gjutfel.

Jag skulle slipa och polera ett par cm2 runtomkring "sprickan" tills den försvinner. Om man inte kan se nån spricka när ytan är polerad så är det knappast något att oroa sig för. Om du måste slipa djupare än halva blockets tjocklek innan den försvinner så är det kanske inte en så lysande ide'.

När ytan är slipad och polerad så går det att prova med spricktestning på sprayburk. Det är rätt dyrt men säkert billigare än ett nytt block. Man sprayar en tunn färg som tränger in i sprickan och över denna sprayar man en tjockare färg som täcker. Om det finns en spricka så kryper den tunna färgen genom täckfärgen där sprickan finns. Ytan måste vara rätt slät innan denna metod funkar. Jag har ingen aning om var man hittar spricktestningsspray men fråga i nån järnhandel för proffs.

Vargön
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Ett par bilder till efter lite modifiering....

Först lite med stålborste

och sedan lite med dremeln
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Nu ser det ut som en spricka, hmm inte en utan fler.
Hmm har en stake gått av i motorn?

Vargön
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Nope....eller iaf inte när jag köpte den....

Bulan är riktad utifrån och in, alltså som om nåt slagit i blocket utifrån och skapat sprickan.
Citera
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003

Kanske någon lirare i Ingolstadt som tappade den redan vid tillverkning/montering?

Men slipa, borra och svetsa så är nog problemet ur världen! thumbs up
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003

Åk bort till Tvillingarna på Vargöns mekaniska.
Dom har svetsat block förut till sin dragracing bil. (MYCKET HK)

Vasa, Finland
Här sen Jun 2004

Hmmmm... Jooo, det liknar nog mycket mer en spricka nu. Jag håller också en femöring på att bulan kommit till redan i Ingolstadt.

"Sprickan" verkar finnas på ett ställe som inte ser ut att vara särskilt hårt belastat. Så länge den inte börjar krypa ut mot ramlagren så tror jag inte det är nåt problem med 150 sughästar. För att kunna varva ut på rakorna utan att fundera på detta hela tiden så kunde det i alla fall vara bra att ha nån som vet vad de sysslar med att svetsa blocket.

Jag vet inget om dethär men jag tycker att det vore en bra ide' att arborra och plana blocket efter svetsningen. Om bulan kommit till efter att ramlagren bearbetats skulle det också vara bra att arborra blocket.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Det enda som talar imot svetsing är att jag inte är bombis hur mycket inbyggda spänningar det blir kvar.
Hmm bara lite svamel av mig

Hmm vilken miss bula inåt inte utåt

Stens förslag om arbrong av ramlageröverfallen är bra thumbs up

Gamla använad block brukar sätta sig.

Vasa, Finland
Här sen Jun 2004

fuling skrev:
Det enda som talar imot svetsing är att jag inte är bombis hur mycket inbyggda spänningar det blir kvar.

Precis! Det enda man vet är att det antagligen blir några spänningar kvar i blocket men om de är så stora att det är nåt att bry sig om det är svårt att säga. Det skulle vara trist om blocket spricker ordentligt EFTER att det svetsats.

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det går utmärkt att svetsa!

Man måste bara veta hur man ska göra.

Reparationssvetsning i gjutjärn kan spara många
Det finns oerhört fina saker att svetsa gjutjärn med.

Hemligheten är att tillföra exakt så lite värme som möjligt.
oavsett hur stort det område är somskafyllas fogas osv är så ska du aldrig svetsa mer än att du kan lägga handen på godset utan att bränna dig. Svetsa korta och små sträckor i taget. Slagga av och "knacka" svetsen du just lagt. Den ska härdas genom att "slås fast" i godset, man ska på detta sätt även driva ut spänningar ur materialet.

Det kanske låter hokus pokus när jag skriver detta men jag har svetsar en hel del gjutjärn på jobbet och det funkar verkligen om man har tålamod att inte skynda på för mycket. Det tar tid helt enkelt.

Slipa ur godset från ena sidan och fyll med svets enligt konstens regler. Slipa sedan in från andra sidan så du möter upp det svetsgods du lagt i sedan tidigare. Fyll upp så är det klart.

Sprickindikering har jag också en hel del inom jobbet. Är det dyrt? Det visste jag inte faktiskt.

Jag "lyser" vid indikering. Elektromagnet runt misstänkt spricka, metallspån i olja sprayas på, magneten drar in spånen i sprickan och med hjälp av UV-ljus indikeras sprickan tydligt med grön färg. Ytan kan vara hyffsat grov utan att det gör något, lite beroende på material samt storlek på sprickan.

Forshaga
Här sen Dec 2002

Är det bara en vägg.....eller är det en vattenkanal bakom ?

om det inte är vatten där.......så är det bara att "prutta" ihop det med svetsen.

Själv hade jag tagit Migen......men det är naturligtvis bätter med Antons metod.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Borra, gänga och dra i en plugg?

Eller blir det en väldigt stor plugg då?

--VVTS--
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Det är bara en vägg där, inga vattenkanaler eller liknande...
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Har lämnat iväg det till Vargöns Mekaniska nu, skulle inte vara några problem att svetsa ihop för en rimlig peng.
Tack för tipset Jani ! thumbs up
Citera
Skruva banåkabil
Spricka i motorblock
5 besök senaste veckan (7487 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande