Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (10653 totalt) |
MC-hjälm eller Bil-hjälm?
Här kommer en liten fråga till om hjälmar ![]() Vad är igentligen fördelen med att köpa en hjälm avsedd för bilkörning istället för en MC-hjälm, förutom inbygda hörselskydd som många har? Anledningen till frågan är att jag inte ska köra några tävlingar utan endast på lite banträffar och konkörningar så jag behöver inte en hjälm som är godkänd för någon speciell tävlingsklass ![]() Lite kommentarer i detta ämne från proffsen på Rejsa.nu vore bra ![]() _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
||
HAr jag inte missat skillnaden helt så är den stora att en mc-hjälm bara håller en smäll medan en bilhjälm klara många små. I bil får man ju inte alls samma smälla mot huvudet som på en mc. Inte ofta man åker på huvudet i en bil...
_________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Bil-hjälmen är konstruerad för att slå i insidan på en bil. Skalet är mjukare och tunnare.
En MC-hjälm har en hård glatt yta för att glida bra på asfalt och minska risken för penetration eller genomslag från hårda objekt. Ex vis räcken, trottoarkanter eller stenar. Glidet är viktigt - risken om en MC-hjälm "bettar" i en vurpa kan man ju inse själv... Främsta skillnaden du blir varse är vikten som är betydligt högre på en MC-hjälm, vid en lättare olycka i en bil är det faktiskt bättre för nacken om du har cykelhjälm än MC-hjälm om du nu skall välja bort bilhjälmen.... Det är lätt att säga "lite banträff" men gör du en räckeskänning i 100 blås eller rullar bilen (vilket jag tyvärr sett folk göra med vanliga bilar på icke-racing-orienterade banträffar) så är du glad för en lätt hjälm! ![]() |
||
om du sopar in ansiktet i ratten, eller nåt annat hårt, är du glad om du har integralhjälm...
Vad är det vanligaste i proffsklasser som STCC, WTCC, DTM, NASCAR, etc..? (jag vet inte svaret) Men alla de använder kanske HANS? Vad hade de isf innan HANS? Finns det förresten nån klass som explicit inte godkänner MC-hjälmar, förutom vikten då? Vad det gäller MC-hjälmar så tvivlar jag på att de bara skall skydda för en enda smäll. Det är ju inte så att man stannar efter att ha landat, utan risken är nog rätt stor att hjälmen fortsätter dunka i asfalten och annat några ggr till. Men förutom att vara bättre när det gäller nackskador, så är det ju förstås även lite bekvämare med en lätt och öppen hjälm. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Jo en lätt och öppen hjälm är skönt men eftersom jag kör cabbe så hade jag tänkt mig en inegralhjälm. Jag var och tittade lite och det verkar finnas MC hjälmar som är väldigt lätta.
Det kan inte skilja speciellt mkt i vikt om man gämför en lätt MC hjälm och en integral bil hjälm, eller? _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
||
What are the differences between the SA, M and K standards?
SA Standard was designed for auto racing while M Standard was for motorcycling and other motorsports. There are three major differences between them: SA standard requires flammability test while the M standard does not; SA standard allows narrower visual field than M standard (Some SA helmets may not be street legal); SA standard has rollbar impact test while M standard does not. The K standards are very similar to the SA standards, however the K standards omit the requirements for flame retardency. Från SNELL:s site, http://www.smf.org/ |
||
Bra svar ovan med standarder!
![]() Humm... att öppen hjälm ens fanns med? ![]() Integral är självklart om du har öppen bil och ett krav om du tävlar. ![]() |
||
En täckt bilhjälm måste ju vara det allra bästa. Det lilla den väger mer är ganska lite procentuellt sett, om man räknar med hela huvudets vikt. Känns rätt viktigt att skydda ansiktet också.
_________________ Claes Wikdahl Audi RS4 B9 2018 |
||
På svaren som jag fått verkar det som om jag uttryckte mig lite otydligt. Jag menade aldrig att jag skulle köpa en öppen hjälm.
Vad jag krev var ett skilnaden i vikt på en MC-integralhjälm och en Bil-integrahjälm inte kan vara så stor om man väljer en lätt MC-hjälm, eller? _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
||
Mc hjälmarna verkar vara ca 50-250 gram tyngre om man gämför Peltor med Schoei. Håller man säg inom 100 gram så kan det ju inte spela så stor roll även om all vikt blir stor i 100 knyck men i den farten så har jag nog andra problem om jag åker av i min bil
![]() Ett tillägg är att om man tex gämför en hjälm som OMP integral plus så väger den mer än många MC-hjälmar. _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
||
Choose a helmet that is designed and tested for the activity you are involved in. If you are bothering to wear one, wear one that will give you the most suitable protection, and the best chance to avoid a serious head injury.
http://www.smf.org |
||
Vilken Peltor-hjälm har du jämfört med? |
||
Ta Peltor G10 som exempel, det står att den är mkt lätt och är gjord i en Carbon mix, den hjälmen väger 1100 gram och det är av lättare jag hittat. Sedan gämförde jag med en slumpmässig MC-hjälm (bra hjälm med mkt utrustning och dämpning), det kan hända att det fins MC-hjälmar som väger mindre än den jag gämförde med.
OMP hjälmen väger 1500 gram. _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
||
Kanske lite OT men såg på Bosse bildoktor (för några veckor sedan) där Tina pratade om hjälmar
som var lite billigare för de som kör folkrace bla. Så att inte hjälmen blir dyrare än bilen ![]() Någon som vet vad jag menar och kan slänga in en länk så vore jag tacksam ![]() |
||
http://www.lindberg-import.com/webbs _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||
Väg hjälmen också, vad som står brukar inte alltid stämma. och de sista 100 grammen gör att man slår i hjälmen istället för att lyckas hålla huvet uppe när man kelar med asfalten. _________________ Roland Johansson |
||
Tack för alla komentarer
![]() Det blev en Peltor G10 till slut, ej ny men i mkt bra skick utan en repa. Den är ju grymt lätt, jag var tvungen att öppna lådan när jag fick den på posten för att se så att det var något i den ![]() Nu väntar jag bara på nästa racing möjlighet så man får inviga den, kanske Parkbanan i helgen ![]() _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
||
Mmm.. en "UVEX FP1 Carbon" var ju snygg å trevlig... men 17.750 Kr ?? ![]() _________________ MackeMaehlum |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (10653 totalt) |